GEÇMİŞLE BAĞINI KOPARMAYAN ÇAĞDAŞLAR: YİNKA SHONİBARE, RUSSELL CONNOR, CESAR SANTOS VE HERMAN BRAUN-VEGA

Çağdaş sanatta birçok sanatçı için ‘geçmiş’, yitip gitmiş, unutulmuş, üzeri tamamen kapanmış demek değildir. Tam tersine bu yönelimde olanların amacı; sorgulama, derinine inme, takdir, eleştiri, parodi, yeni bir anlama büründürme gibi birçok düşünce temelinden hareketle geçmişle bağını koparmayan, hatta izinin çoğu kez belirgin olduğu bir ‘şimdi’ yaratmaktır. Ancak burada kastedilen öğretisel bir bakış açısı ya da diğer bir deyişle gözü eğitme gayesi ile yineleme düşüncesi değildir. Bu türden yönelimde olan sanatçılar için bu eğilim, bir devralma durumudur. Belki de bir miras aktarımı. Bunları, bir anlamda sanatsal bellekten beslenen yapıtlar olarak değerlendirebiliriz. Geçmişle kurulan bu diyalog sadece sanatçının belleğinin izlerini gün yüzüne çıkarmaz. İzleyici de bu süreçte aktiftir. Betimsel tarama modelli olan bu araştırmada çağdaş sanatçılardan Yinka Shonibare, Russell Connor, Cesar Santos ve Herman Braun-Vega’nın bazı yapıtlarına yer verilmiştir. Bu yapıt örnekleri ile geçmişin şimdiye nasıl getirildiği, nelerin alınıp nelerin alınmadığı, bunu yaparken hangi düşünce temeline dayandırıldığı sorularına cevap aranılmaya çalışılmıştır. Geçmiş eserleri alıp, şimdinin dili ile güncelleyen ve araştırmada yer verilen sanatçıların söylemek istediklerinin farklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Söylemek istediklerini aktarmak için de bilinen, yani izleyicinin zihninin bir yerlerinde yer etmiş yapıtları seçtikleri görülmüştür. Araştırmada yeni olan eserin, geçmişteki hangi eser ya da eserlerden neleri ve niçin devraldığı üzerine görsellerle birlikte yapılan detaylı inceleme, günümüz sanatında önemli bir yer teşkil eden gelenek ya da geçmişin daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır.

CONTEMPORARIES CONNECTED TO THE PAST: YINKA SHONIBARE, RUSSELL CONNOR, CESAR SANTOS AND HERMAN BRAUN-VEGA

For many artists in 'Contemporary Art', 'past' is not lost, forgotten, completely closed. On the contrary, the aim of what is in this direction; is to create a 'now' that is often obvious that does not break the line with the past with many thought-based such as questioning, origin, appreciation, criticism, parody, and a new understanding. However, what I mean here is not a doctrinal viewpoint, or in other words, an idea of repetition with the intention of art education. For these artists, this tendency is a takeover. Maybe it's a transfer of heritage. We can consider them as artifacts that are nourished in a sense. This dialogue established in the past does not only reveal the traces of the memory of the artist. The audience is also active in this process. He/She also constructs his or her recognition with new meanings on the new. In this descriptive scanning model research, there are some artworks of contemporary artists Yinka Shonibare, Russell Connor, Cesar Santos and Herman Braun-Vega. With these examples, I tried to find answers to the question of how the past was brought to the present, what was taken and what was not taken, and on what basis the thought was based. It was concluded that the artists who took the past artworks, interpreted them with the language of the present and were included in the research were different from what they wanted to say. In order to convey what they want to say, it was seen that they chosen artworks that are known somewhere in the mind of the audience. In this research: A detailed examination was made with visuals on which artwork or artworks of the new artwork took over and why. This will provide a better understanding of the tradition or the past, which is an important place in today’s art. Keywords: Repetition, Yinka Shonibare, Russell Connor, Cesar Santos, Herman Braun-Vega

___

  • A Modern-Day Master. (2013). Forum MDC. 3 Mart 2018. Erişim adresi: http://www.santocesar.com/ selected%20press
  • Aktulum, K. (2009). Herman Braun-Vega ya da Yeniden Resmetmek. Art-e Sanat Dergisi, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi. 2(4). 4 Şubat 2014. 3 Mart 2018. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/sduarte/issue/20723/221430
  • Aktulum, K. (2010). Kubilay Aktulum’un Herman Braun-Vega İle Parıs’deki Antony Sanat Evinde Yaptığı Röportaj. Art-e Sanat Dergisi, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 2(4), 1-11. 4 Mart 2018. Erişim adresi: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/sduarte/ article/view/1018001715/1018001687
  • Connor, S. (2015). Postmodernist Kültür: Çağdaş Olanın Kuramlarına Bir Giriş. (Çev: D. Şahiner). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Danto, A. C. (2014). Sanatın Sonundan Sonra: Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi. (Çev: Z. Demirsü). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Da Vinci, L. (2013). Leonardo’nun Defterleri. H. A. Suh (Ed.). (Çev: A. Serin). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Farthing, S. (Ed.). (2012). Sanatın Tüm Öyküsü. (Çev: G. Aldoğan ve F. Candil Çulcu). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat: Varlık Stratejileri. (Çev: G. E. Yılmaz). İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Genn, R. (t.b.). Review, Cesar Santos web site. 3 Mart 2018. Erişim adresi: http://santocesar.com/ drupal/?q=review_by_robert_genn
  • Heartney, E. (2016). In Conversation Russell Connor with Eleanor Heartney. The Brooklyn Rail Critical Perspectives on Arts, Politics, And Culture. 2 Mart 2018. Erişim adresi: https:// brooklynrail.org/2016/12/art/russell-connor-with-eleanor-heartney
  • Krausse, A.-C. (2005). Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü. (Çev: D. Zaptcıoğlu). Almanya: Literatür Yayıncılık.
  • Kuspit, D. (2010). Sanatın Sonu. (Çev: Y. Tezgiden). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Pantling, K. (2013). Yinka Shonibare: POP!. This is Tomorrow Contemporary Art Magazine. 7 Ocak 2014. Erişim adresi: http://thisistomorrow.info/articles/yinka-shonibare-pop
  • Riley-Lopez, E. (2009, 10 Eylül). Yinka Shonibare at the Brooklyn Museum. Art21 Magazine. 3 Mart 2018. Erişim adresi: http://magazine.art21.org/2009/09/10/yinka-shonibare-at-the-brooklynmuseum/#.XuCXkvJS_yt
  • Shonibare, Y. (2017, 13 Ocak). R. Jagoe tarafından gerçekleştirilen röportaj. Colonialism and Cultural Hybridty:An Interview with Yinka Shonibare, MBE. Culture Trip. 4 Mart 2018. Erişim adresi: https://theculturetrip.com/africa/nigeria/articles/colonialism-and-cultural-hybridity-aninterview-with-yinka-shonibare-mbe/
  • Stephen Friedman Gallery Exhibition Press Release. (t.b.). Yinka Shonibare , MBE, POP!. 7 Ocak 2014. Erişim adresi: www.stephenfriedman.com/exhibitions/past/2013/yinka-shonibare-mbe-pop/ The Spanish Visitors. (t.b.). Russell Connor web site. 2 Mart 2018. Erişim adresi: http://www. russellconnor.com/gallery_1.html
  • Club Tahiti. (t.b.). Russell Connor web site. 2 Mart 2018. Erişim adresi: http://www.russellconnor. com/gallery_11.html
  • Santos, C. (t.b.). Art Statement. 3 Mart 2018. Erişim adresi: http://santocesar.com/?q=art_statement
  • Young, A. (2017, 12 Temmuz). A-Level:Yinka Shonibare, The Swing (After Fragonard). Smarthistory. 3 Mart 2018. Erişim adresi: https://smarthistory.org/yinka-shonibare-the-swing-after-fragonard-2/
  • Western Art and Architecture. (2013, Ekim). 58-59. 3 Mart 2018. Erişim adresi: http://www.santocesar. com/selected%20press
  • Resim 1: Yinka Shonibare, Salıncak. Erişim adresi: http://www.tate.org.uk/art/artworks/shonibarethe-swing-after-fragonard-t07952 (Erişim Tarihi: 05.03.2018).
  • Resim 2: Jean-Honoré Fragonard, Salıncak, 1767, Tuval üzerine yağlıboya, 81x64 cm, Wallace Koleksiyonu. Erişim adresi: London.https://www.dailyartmagazine.com/painting-of-the-weekjean-honore-fragonard-the-swing/ (Erişim Tarihi: 29.11.2019).
  • Resim 3: Leonardo da Vinci, Son Akşam Yemeği, 1495-98, Tempera, 4,6 x 8,8 m, Santa Maria delle Grazie. Erişim adresi: https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/earlyeurope-and-colonial-americas/renaissance-art-europe-ap/a/leonardo-last-supper (Erişim Tarihi: 29.11.2019).
  • Resim 4: Yinka Shonibare, Son Akşam Yemeği (Leonardo’dan Sonra). Erişim adresi: http://www. stephenfriedman.com/exhibitions/past/2013/yinka-shonibare-mbe-pop/last-supper-afterleonardo (Erişim Tarihi: 05.03.2018)
  • Resim 5: Édouard Manet, Balkon, 1869, Tuval üzerine yağlıboya, 170x124.5 cm, d’Orsay Müzesi, Paris. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/edouard-manet/the-balcony-1869 (Erişim Tarihi: 25.11.2019)
  • Resim 6: Russell Connor, İspanyol Ziyaretçiler. Erişim adresi: http://www.russellconnor.com/ gallery_1.html (Erişim Tarihi: 02.03.2018)
  • Resim 7: Francisco Goya, Balkondaki Mayalar, 1808-1812,Tuval üzerine yağlıboya, 193x124.5 cm., Metropolitan Sanat Müzesi, New York. Erişim adresi: Shttp://www.franciscogoya.com/majason-a-balcony.jsp (Erişim Tarihi: 25.11.2019)
  • Resim 8: Paul Gauguin, İki Tahiti’li Kadın, 1899, Tuval üzerine yağlıboya, 94x72,4 cm, Metropolitan Sanat Müzesi, New York City. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/paul-gauguin/twotahitian-women-1899 (Erişim Tarihi: 25.11.2019).
  • Resim 9: Russell Connor, Kulüp Tahiti. Erişim adresi: http://www.russellconnor.com/gallery_11. html (Erişim Tarihi: 02.03.2018).
  • Resim 10: Pierre Auguste Renoir, Tekne Gezisinde Öğle Yemeği, 1880-81,Tuval üzerine yağlıboya, 172,7x129,5 cm, Philips Koleksiyonu, Washington. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/ pierre-auguste-renoir/the-luncheon-of-the-boating-party-1881-1 (Erişim Tarihi: 25.11.2019).
  • Resim 11: Henri Matisse, Dans II, 1910, Tuval üzerine yağlıboya, 260x391 cm, Hermitage Müzesi, St. Petersburg. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/henri-matisse/dance-ii-1910 (Erişim Tarihi: 25.11.2019).
  • Resim 12: Cesar Santos, Üç Güzeller. Erişim adresi: http://www.santocesar.com/ syncretism?page=0%2C0 (Erişim Tarihi: 02.03.2018).
  • Resim 13: Jackson Pollock. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/jackson-pollock (Erişim Tarihi: 29.11.2019).
  • Resim 14: Cesar Santos, Ustanın Atölyesi. Erişim adresi: http://www.santocesar.com/syncretism (Erişim Tarihi: 02.03.2018).
  • Resim 15: Jackson Pollock, Sonbahar Ritmi (30), 1950, Tuval üzerine yağlıboya, 266,7x525,8 cm, Metropolitan Sanat Müzesi, New York. Erişim adresi: https://www.metmuseum.org/toah/ works-of-art/57.92/ (Erişim Tarihi: 25.11.2019).
  • Resim 16: Andy Warhol, Campbell Çorba Kutusu, 1969. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/ andy-warhol/old-fashioned-vegetable (Erişim Tarihi: 27.11.2019).
  • Resim 17: Herman Braun-Vega. Musset, Balzac ve Chopin ile Delacroix’nın Atölyesinde George Sand. Erişim adresi: http://www.galerie-du-centre.net/e/37/source/16.htm (Erişim Tarihi: 05.03.2018).
  • Resim 18: Eugene Delacroix, Mezarlıktaki Yetim Kız, 1823-24, Tuval üzerine yağlıboya, 66x54 cm, Louvre Müzesi, Paris. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/eugene-delacroix/the-orphangirl-at-the-cemetery-1824 (Erişim Tarihi: 28.11.2019).
  • Resim 19: Frederic Chopin. Erişim adresi: https://onedio.com/haber/9-maddede-genc-yasta-hayatinikaybeden-unlu-piyanist-chopin-sopen-ve-besteleri-606950 (Erişim Tarihi: 28.11.2019).
  • Resim 20: Eugene Delacroix. Erişim adresi: http://www.artnet.com/artists/nadar/portraitdeug%C3%A8ne-delacroix-6KzmUj1hIYiBioB476h-Ww2 (Erişim Tarihi: 27.11.2019).
  • Resim 21: Eugene Delacroix, Özgürlük Halka Yol Gösteriyor, 1830, Tuval üzerine yağlıboya, 260x325 cm, Louvre Müzesi, Paris. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/eugene-delacroix/ the-liberty-leading-the-people-1830 (Erişim Tarihi: 28.11.2019).
  • Resim 22: Alfred de Musset. Erişim adresi: http://bilelimmi.com/alfred-de-musset-kimdir/ (Erişim Tarihi: 29.11.2019).
  • Resim 23: Honoré de Balzac. Erişim adresi: https://www.laphamsquarterly.org/contributors/balzac (Erişim Tarihi: 29.11.2019).
  • Resim 24: George Sand. Erişim adresi: https://www.thefamouspeople.com/profiles/georgesand-5250.php (Erişim Tarihi: 28.11.2019)
  • Resim 25: Pablo Picasso, Avignonlu Kadınlar, 1907, Tuval üzerine yağlıboya, 243,9x233,7 cm, Modern Sanat Müzesi, New York. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/pablo-picasso/thegirls-of-avignon-1907 (Erişim Tarihi: 20.11.2019).
  • Resim 26: Herman Braun-Vega, Banyo Sonrasında… (Vélazquez, Rembrandt, Picasso). Erişim adresi: http://www.braun-vega.com/new-oeuvres.htm (Erişim Tarihi: 05.03.2018).
  • Resim 27: Rembrandt van Rijn, Banyosunda Betşeba, 1654, Tuval üzerine yağlıboya, 142x142 cm, Louvre Müzesi, Paris. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/rembrandt/bathshebabathing-1654 (Erişim Tarihi: 25.11.2019).
  • Resim 28: Diego Velázquez, Aynalı Venüs, 1644-48, Tuval üzerine yağlıboya, 122,5x177 cm, Ulusal Galeri, Londra. Erişim adresi: https://www.wikiart.org/en/diego-velazquez/the-rokebyvenus-1648 (Erişim Tarihi: 20.11.2019)