GELENEKSEL ŞİFÂHİ KÜLTÜR ÖĞELERİYLE ŞEKİLLENEN TÜRK TOPLUMSAL HAFIZASINDA MUHALEFET

Toplumsal hafıza ve siyasal muhalefet kavramları bir toplumda sözlü ve yazılı kültür tarafından şekillenen olgulardır. Bu nedenle bir toplumun herhangi bir konuda muhalefet olgusuna eğilmeden önce onun muhalefet geleneğini belirleyen ve toplumsal hafızasını şekillendiren tarihsel arka planına bakmakta fayda vardır. Bu konuda toplumsal olayların incelenmesinde toplumda bir hareket meydana getiren her türlü söz, hikâye, masal, efsane kısaca anlatıya dair her şey toplumsal hafızayı şekillendiren geleneksel şifâhi kültürün kapsamına girmektedir. Şifâhi kültür öğeleri doğru kullanıldığında ulusların kaderini değiştirebilme özelliğine sahiptir. Toplumun içinden bu öğeleri yine o toplumun iyiliği adına kullanabilen büyük dehalı kişiler çıkarak geçirilen kriz dönemlerinde bu öğeler vasıtalarıyla toplumu bir araya getirebilmektedirler. Türk toplumu toplumsal hafızasında yer alan politik kültür öğeleri neticesinde muhalefet geleneğine uzak kalmıştır. Bu sonuç onun toplumsal belleğinde yer alan siyaset sözcüğüne verdiği anlamdan rahatlıkla çıkartılabilmektedir. Buna göre “eski dilde siyaset devlet kararları yüzünden verilen ölüm cezası” anlamına gelmektedir. Bu durum Türk toplumsal hafızasının siyasal muhalefeti etkilediğinin bir kanıtı niteliğindedir.

OPPOSITION TO TURKISH SOCIAL MEMORY SHAPED BY TRADITIONAL VERBAL CULTURE ELEMENTS

The concept of social memory and political opposition is shaped by verbal and written culture in a society. For this reason, it is useful to look at the historical background of a society that determines its opposition tradition and shapes its social memory before focusing on the phenomenon of opposition on any subject. In this regard, when the social events are investigated, all kinds of words, stories, stories, legends, in short everything about the narrative that make up a movement in the society is covered by the verbal culture that forms social memory. The elements of verbal culture, when used correctly has the ability to change the fate of nations. People who can use these elements in the name of the good of society can bring society together through these elements in times of crisis. As a result of the political cultural elements in the social memory, Turkey society has remained away from the tradition of opposition. This result can be easily deduced from the meaning of the political word in his social memory. According to this, “in the old language policy means the death penalty imposed by state decisions”. This is proof that Turkish social memory affects the political opposition.

___

  • Kaynakça
  • Abdulhalık Mustafa, N. (1990). İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet, Hz. Muhammed Devrinden Abbasilerin İkinci Yüzyılına Kadar. Vecdi Akyüz (Çev.).İstanbul: İz.
  • Altaylı, S. (2010).Atasözü ve Deyimler Ararsındaki Farklar. Karadeniz Araştırmaları,25, 125-134.
  • Avcı, N. (2000). Türkiye’de Modernleşme Açısından Din Kültür ve Siyaset (1839-1960). İstanbul: Pınar.
  • Durgun, S. (2011). Memalik-i Şahaneden Vatan’a. İstanbul: İletişim.
  • Elçin, Ş. (2004). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ.
  • Emrence, C. (2006). 99 Günlük Muhalefet Serbest Cumhuriyet Fırkası. İstanbul: İletişim.
  • Ergun, M. (1997). Türk Efsanelerinde Değişme Motifi. Ankara: TDK.
  • Gökalp, Z. (Ed.) (2013). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: Bilge.
  • Günal, E. (2006).Türkiye’de Siyasal Partiler ve Güncel Siyaset(1. Baskı). Ankara: Bilimadamı.
  • Gündoğmuş, B. (2014).Siyasal Tercihler, Şırnak Örnek olay Araştırması. Emre Kurt (Ed.), Bursa: Düzey.
  • Güzelhan, Y. (2010).İnsana Dair Yaşam ve Siyaset. Ankara: Sinemis.
  • İnan, K. (2006).Hayır Diyebilen Türkiye. İstanbul: Timaş.
  • İslamoğlu, A. (2004). II. Meşrutiyet Döneminde Siyasal Muhalefet 1908-1913. , İstanbul: Gökkubbe.
  • Karpat, K. (2009).Osmanlı’dan Günümüze Kimlik ve İdeoloji. İstanbul: Timaş
  • Kaya, S. (2016). Üç Gelenekte Devlet, Ütopya-Siyasetname- Yönetim Fıkhı. İstanbul: Pınar. Mardin, Ş. (1997).Türkiye’de Toplum ve Siyaset, Makaleler 1,İstanbul: İletişim.
  • Maverdi. (2013).Yönetimin Esasları(3. Baskı).Mehmet Ali Kara (Çev.). İstanbul: İlke.
  • Niyazi, M. (2005). Türk Devlet Felsefesi. (10.Baskı). İstanbul: Ötüken.
  • Ortaylı, İ. &Küçükkaya, İ. (2014). Cumhuriyet’in İlk Yüzyılı 1923-2023. İstanbul: Timaş.
  • Platon. (2009).Devlet. (18. Baskı).Sabahattin Eyüboğlu& M. Ali Cimcoz (Çev.).İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Recep D. (2005).Atalar Sözü Müntehaba't-ı Durub-ı Emsal Ahmet Vefik Paşa. İstanbul: Gökkubbe.
  • Sarıtaş, İ. (2010). Toplumsal Hafıza. Muhafazakâr Düşünce Dergisi, Sayı:24, Nisan-Mayıs-Haziran.
  • Şimşirgil, A.&Ekinci, E. B. (2013).Ahmet Cevdet Paşa ve Mecelle. İstanbul: KTB.
  • Zürcher, E. J. (2013). Cumhuriyetin İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası (1924-1925). Gül Çoğalı Güven (Çev.). İstanbul: İletişim