Ebü’l-A’lâ Mevdûdî’nin Kur’ân Yorumunu Şekillendiren Temel Dinamikler

Mevdûdî, yazdığı eserleri ve yürüttüğü faaliyetleri ile kendi sınırlarını aşan ilim ve fikir adamlarından biridir. O, klasik İslâmî ilimleri asrın icaplarına göre yeniden ele alıp gelenekten kopmadan birlikte harmanlamış, elde ettiği sonuçları modern bir üslup ile sunmuştur. Onun Kur'ân yorumunun aynası olan Tefhîmü’l-Kur’ân’da dayanaklarının iyi irdelenmesi toplumsal tefsir yazımı projelerine yol gösterici bir mahiyet arz edecektir. Bu gayeye hizmet etmesi mülahazasıyla makalemiz Mevdûdî’nin Kur'ân yorumundaki temel dinamiklerinin ortaya çıkarılmasına hasredilmiştir. Mevdûdî ile ilgili yaptığımız muhtelif türden çalışmaların bir muhassalası olan makale ona yönelik bütüncül bir yaklaşım sergilemektedir. Bu türden makalelerin tefsir sahibi muhtelif yazarlar ile ilgili de hazırlanmasının yararlı olacağını düşündüğümüzden makalemiz bir bakıma bu nevi çalışmalar için bir şablon özelliği de arz etmektedir. homeland but also outside of their countries, has presented Islam in a modern form after mixing the needs of time with classical Islamic sciences and knowledge. A deep study on the basis of Maududi’s performance that is showed in the Tafheem al-Qur’an -mirror of Maududi’s interpretation of the Qur’an-, will give guidance to social Qur’anic interpretation projects in the Muslim society. Therefore, this article aims to explain Maududi’s basic dynamics of his interpretation of the Qur’an. Being derived from our different type of previous studies on Maududi, this article, at the same time, will show an entire approach to personality of Maududi. Same type articles on different authors of Tafsir books could be written in recent times, so, our article can be seen as a model for such articles in future

Basic Dynamics That Shape Abu’l-A’la Maududi’s Interpretation of the Qur’an

-
Keywords:

-,

___

  • Abd, Çôdrî Abdurrahman, Seyyid Ebü’l-A‘lâ Mevdûdî, Lahor 1988.
  • Binôrî, Muhammed Yusuf, el-Üstazü’l-Mevdûdî ve Şey'ün min Hayatihi ve Efkarih, I-II, Karaçi 1977.
  • Birışık, Abdülhamit, Hind Altkıtası Düşünce ve Tefsir Ekolleri, İnsan Yayınları, İstanbul 2001.
  • _______, Oryantalist Misyonerler ve Kur’ân: Batı Etkisinde Hint Kur’ân Araştırmaları, İnsan Yayınları, İstanbul 2004.
  • _______, “Mevdûdî’nin Hayatı ve Eserleri”, Mevdûdî: Hayatı, Görüşleri ve Eserleri (ed. A. Birışık), İnsan Yayınları, İstanbul 2007.
  • _______, “Hint Alt Kıtasında Gaybın Bilinmesine İlişkin Görüşler”, Kur'ân ve Tefsir Araştırmaları V (İslam Düşüncesinde Gayb Problemi-1), Ensar Neşriyatı, İstanbul 2003, s. 289-303.
  • _______, “Hint Alt Kıtasında İslâm Araştırmalarının Dünü Bugünü: Kurumlar, İlmi Faaliyetler, Şahıslar. Eserler”, Divân İlmî Araştırmalar, sy. 17 (2004/2), s. 1-62.
  • Faruqi, Ziya-ul-Hasan, The Deoband School and the Demand for Pakistan, Progressive Books, Lahore 1962.
  • Geylânî, Menâzir Ahsen, Sevânih-i Kâsımî, I-III, Lahor, ts.
  • Khan, Ghazanfar Ali, “Educational Conditions of Indian Muslims During 19th Century”, Journal of the Pakistan Historical Society, LII/1 (Karaçi 2004), s. 67-70.
  • Masudul Hasan, Sayyid Abul A’la Maududi and His Thought, I-II, Lahor 1984.
  • Mevdûdî, Ebü’l-A’lâ, Tefhîmü’l-Kur’ân, İdâre-i Tercümânü’l-Kur’ân, Lahor 1991.
  • _______, “Kur'ân-ı Mecîd”, Âîn, (Tefhîmü'l-Kur'ân Özel Sayısı), 11/7 (Lahor 1972), 120-122.
  • _______, Kur'ân ki Çâr Bünyâdî Istılâheyn: İlâh Rab İbadet aor Dîn, Islamic Publications, Lahor 1973, Mukaddime.
  • Minault, Gail, The Khilafat Movement: Religious Symbolism and Political Mobilization in India, Columbia University, New York 1982.
  • Qureshi, Ishtiaq Husain, Ulema in Politics, Maaref Limited, Karachi 1974.
  • Razawi, Shafqat Hussain, “Darul Talif-wa-Tarjuma, Jamia Usmani (Usmania University Hyderabad, India)”, Journal of Pakistan Historical Society, XLIV/4 (1996), s. 349-357.
  • Siddiqi, M.R., “el-Câmiatü’l-Osmâniyye”, Türkiye Diyânet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), İstanbul 1993, VII, 103-104.
  • Şensoy, Sedat, “Nazmü’l-Kur’ân”, DİA, İstanbul 2006, XXXII, 464-466.
  • Tayyib, Muhammed, Târîh-i Dârululûm-ı Diyobend, Karaçi, ts.