A. MARGULAN KORKYTA VE KOBYZA GELENEĞI ÜZERINE (hermeneutic vision)

Makalede, A. Margulan'ın Kazak folkloristiğinde uzun süredir incelenen Korkyt ve kobyz hakkındaki kararları derinlemesine analiz edildi. Bilim adamının "Ancient Epic Tales'adlı kitabının yedi bölümünün Korkyt hakkındaki sorulara ayrıldığı bilinmektedir. Bunlar arasında Korkyt hakkında harap sözler ve efsaneler, ortaçağ bilginlerinin Korkyt hakkındaki görüşleri yer alıyor. Aynı zamanda, Kazak efsanesinde korunan Korkyt hakkındaki efsanelerin yansıması, ölümle mücadelesi ve Korkyt'in halk müziği gelenekleri düşünülmektedir. Makalenin yazarı, A. Margulan'ın yukarıda bahsedilen kararlarını hermeneutic bir temelde yeniden okudu, modern bilimsel düşüncenin gereksinimlerine uyumlarını analiz etti. Korkytov tarihte kaç kişiydi? Doğuştan kimdi: Oğuz, Kypchak veya Arap? Korkyt zamanından beri bize gelen bir gelenek var mı? Olup Tarihsel kaynağa göre efsane mi? Korkyt Zhankent'te mi yaşıyordu? Ölümle boğuşuyor muydu? "Korkyt 'kelimesinin anlamı nedir? Ne oynadı: kısrak mı yoksa dombra mı? İşte yazarın bu makalede ele aldığı bilimsel sorunlar. A. Margulan'ın yazılarında ele alınan bu soruların her birine anlaşılır cevaplar sunulmaktadır. Yazar ayrıca, yeni neslin araştırmacılarının A. Margulan'ın kararlarına dayanarak metodolojik hatalar yaptığını belirtiyor. Bu temelde, bilimsel bilişin bireysel bilim adamlarının itibarına değil, yalnızca mutlak gerçeğe dayanması gerektiği sonucuna varılmıştır.

A. MARGULAN ON THE TRADITION OF KORKYTA AND KOBYZA (hermeneutic vision)

In the article, A. Margulan's judgments about Korkyt and kobyz, which have been studied in Kazakh folkloristics for a long time, were deeply analyzed. It is known that seven chapters of the scientist's book "Ancient Epic Tales" are devoted to questions about Korkyt. They include dilapidated words and legends about Korkyt, opinions of medieval scholars about Korkyt. At the same time, the reflection of the legends about Korkyt preserved in the Kazakh legend, his struggle with death and Korkyt's traditions in folk music are considered. The author of the article re-read the aforementioned judgments of A. Margulan on a hermeneutic basis analyzed their compliance with the requirements of modern scientific thought. How many were Korkytov in history? Who was he by birth: Oguz, Kypchak or Arab? Is there a tradition that has come down to us since the time of Korkyt? Whether legend by historical source? Did Korkyt live in Zhankent? Was he struggling with death? What is the meaning of the word "Korkyt"? What did he play on: on a mare or dombra? Here is the range of scientific problems discussed by the author in this article. Each of these questions addressed in the writings of A. Margulan is presented with intelligible answers. The author further notes that based on the judgments of A. Margulan, researchers of a new generation make methodological errors. On this basis, it is concluded that scientific cognition should rely solely on absolute truth, and not on the reputation of individual scientists.

___

  • Alimbekov R., Kazakbaev A. (2019). One historical truth in the legend of Korkyt. Opción. no. 90–2, pp. 161–171.
  • Аничков И. (1897) О некоторых местах Казалинского уезда, интересных в археологическом отношении. - ПТКЛА.
  • Босворт К. Э. (1971). Мусульманские династии. – Москва: Наука, – 324 с.
  • Вельяминов-Зернов В. Записки Восточного отд. рус.арх.общества. –Т.IX.
  • Грен Ар. (1861). Письма из форта Перовский, 1862. Нижи. журнал, №2, 5.
  • Диваев Ә. (1992). Тарту. – Алматы: Ана тілі. – 216 б
  • Жирмунский В. В. (1960). Сказание об Алпамыше и богатырская сказка. –Москва: Изд.вост.литературы. – 334 с.
  • Жұбанов А. (1975). Ғасырлар пернесі. –Алматы: Жазушы, – 398 б
  • Затаевич А.В. (1963). 1000 песен казахского народа. – Москва.
  • Каллаур В. (1901). Развалины Сырлытам в Перовском уезде. Прилож. к ПТКЛА от 19 марта 1901 г.
  • Кастанье И. (1911). Древности киргизской степи и Оренбургского края. Оренбург, 1910; Надгробные соружения киргизских степей. – Оренбург.
  • Қоңыратбаев Ә. (1987). Қазақ эпосы және түркология. – Алматы: Ғылым, – 387 б.
  • Kongyratbay T., Sultanova M., Bekmoldinov N., Ospanov B., Kongyratbay K. (2015). Study of the Heritage of Korkyt in the Turkic World // Asian Social Science. – Vol. 11. – No. 21. –(На англ. яз.)
  • Лыкошин Н. (1896). Очерк археологических изысканий в Туркестанском крае до учреждения Туркестанского кружка любителей археологии. Прилож. к ПТКЛА от 28.10.1896.
  • Макшеев А. (1868). Остатки старинного города на Сыр-Дарье // Сибирские ведомости, - №60.
  • Марғұлан Ә. (1985). Ежелгі жыр, аңыздар. Құраст. Р. Бердібаев. – Алматы: Жазушы, –368 б.
  • Поппер К. О проблемах научного знания и его методологии //https://referatbank.ru/referat/preview/15234/referat-popper-problemah-nauchnogo-znaniya-metodologii.html.
  • Спиридонов П. (1897). Поездка на развалины Джанкента //ПТКЛА.