OSMANİYE’DE “DURMAYAN ÇOCUK” İÇİN YAPILAN UYGULAMALAR VE BUNLARDA ESKİ TÜRK KÜLTÜRÜ İZLERİ

Osmaniye yöresinde doğumu izleyen kısa bir süreç içerisinde ölen çocuklara “durmayan çocuk” adı verilmektedir. Bu şekilde doğumdan hemen sonra arka arkaya çocuklarını kaybeden bazı aileler bunu önlemek için bazı uygulamalara başvurmaktadır. Bu çalışmada “durmayan çocuk” un ölmesini engellemek için yapılan uygulamalar kaynak kişilerin verdiği bilgiler doğrultusunda sıralanmış, uygulamalardan sonra “sonuç ve değerlendirme” bölümünde bu uygulamaların eski Türk kültürü ile olan bağları ve eski Türk kültürünün bu uygulamalardaki izleri incelenmiştir.

Osmaniye’de “Durmayan Çocuk” İçin Yapılan Uygulamalar ve Bunlarda Eski Türk Kültürü İzleri

Keywords:

-,

___

  • ARTAN, Gündüz (1973), “Tire’de Doğum Gelenekler”, TFA, C. 15., İs- tanbul.
  • BORATAV, Pertev Naili (1984), 100 Soruda Türk Folkloru, Gerçek Ya- yınları, İstanbul.
  • ERGİN, Muharrem (1999), Dede Korkut Kitabı, TDK Yayınları, İstanbul.
  • İNAN, Abdülkadir (1995), Tarihte ve Bugün Şamanizm, TTK Yayınları, Ankara.
  • OZANKAYA, Özer (1996), Toplumbilim, Cem Yayınları, İstanbul.
  • ÖRNEK, Sedat Veyis (1981), “Sivas ve Çevresinde Hayatın Safhalarıyla İlgili Batıl İnançların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki”, An- kara Üniversitesi DTCF Dergisi, DTCF Yayınları, 2. Baskı, S. 174, Ankara.
  • ……….(2000), Türk Halkbilimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • ÖZTELLİ, Cahit (1953), “Zile’de Doğum Âdetleri”, TFA, C. 2, İstanbul.
  • SEZEN, Lütfi (1993), “Erzurum Şehir Folkloru”, Basılmamış Doktora Te- zi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • TAHSİN, Hasan (1969), “Samsun’da Adlarla İlgili İnanmalar”, TFA, C. 6., İstanbul.
  • TEZCAN, Mahmut (2000), Türk Ailesi Antropolojisi, İmge Kitabevi, Ankara.