PİYANO ÖĞRENCİLERİNİN DEŞİFRE BECERİLERİ İLE PİYANO DERSİ BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Bu çalışmada piyano öğrencilerinin piyano dersi başarıları ile deşifre çalma becerileri arasında ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmada müzik öğretmenliği programında piyano dersi alan öğrencilerin dönem için piyano başarı notları öğrenci not sistemi ve bölüm kayıtlarından elde edilmiş, aynı öğrencilere deşifre eser uygulaması yapılmış ve elde edilen puanlar ile karşılaştırmalar yapılmıştır. Deşifre çalma puanları araştırmacı tarafından hazırlanan bir “Deşifre Parçası” ve “Deşifre Değerlendirme Ölçeği” yardımıyla elde edilmiştir. Yapılan uygulama yardımıyla piyano dersi başarısı ile deşifre çalma becerileri arasındaki ilişki çeşitli istatistik işlemler yardımıyla yordanmaya çalışılmıştır. Yapılan istatistik ölçümler sonucunda öğrencilerin piyano dersi başarıları ile deşifre çalma becerileri arasında doğru orantılı ve yakın bir ilişki olduğu anlaşılmıştır.

A COMPARISON ON SIGHT-READING GRADES AND PIANO ACHIEVEMENTS OF THE STUDENTS

In this study, the relation between success level in piano lessons and sight-reading skills of the piano students has been investigated. Success grades in piano lessons of the students into the regular semester have been obtained from department records and student information system, a sight-reading piece applied by these students and obtained points have been compared. Sight-reading grades have been obtained by a “sightreading piece” and “sight-reading evaluation scale” developed by the author. By this application, the relation between success level in piano lessons and sight-reading skills of the piano students has been examined by various statistical procedures. At the end of the statistical measurements it was seen that there is a directly proportional and closely relation between success level in piano lessons and sight-reading skills of the piano students.

___

  • AKIN, Ö. (2007). “Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümleri keman dersinde anlamlandırma stratejisi nin kullanımı ve etkililik düzeyi”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • APAYDINLI, K. (2009). “Anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin müziksel işitme-okuma-yazma dersinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri”, 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 23 – 25 Eylül, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Samsun.
  • BETTS, S. L. & CASSIDY, J. W. (2000). “Development of harmonization and sight-reading skills among university class piano students”, Journal of Research in Music Education, 48(2), 151 – 161.
  • BULUT, D. (2006). “Anadolu güzel sanatlar liseleri piyano dersi öğretim programında yer alan hedef davranışların kazanılma durumları”, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28 Nisan, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Pegem Yayınları: Ankara.
  • DALKIRAN, E. (2006). “Keman eğitiminde performansın ölçülmesi”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KASAP, B. T. (2004). “Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki yardımcı çalgı piyano dersleri üzerine bir araştırma”, 1924–2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu,7–10 Nisan, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • KASAP, B. T. (2005). “İşlevsel piyano becerilerinin müzik öğretmenleri için önemi”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 149 – 154.
  • KOPIEZ, L. & LEE, J. I. (2008). “Towards a general model of skills involved in sight reading music”, Music Education Research, 10(1), 41 – 62.
  • KURTULDU, M. K. (2010). “Piyano sınavı değerlendirme ölçeğinin puanlayıcılara yönelik geçerlik ve güvenirliği”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, e-sosder.org, 9(31), 224 – 232.
  • KÜÇÜK, A. (1994). “Bir piyano eseri nasıl çalışılır”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 185 – 194.
  • MEINZ, E. J. & HAMBRICK, D. Z. (2010). “Deliberate practice is necessary but not sufficient to explain individual differences in piano sight- reading skill: The role of working memory capacity”, Psychological Science, 21(7), 914 – 919.
  • NART, S. D. (2010). “Deşifre şarkı söyleme eğitimine yönelik deneysel bir öğretim metodu”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ÖZER, B. (2010). “Piyano öğretiminde deşifre becerisinin kazandırılması”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • PARNCUTT, R., SLOBODA, R. A. & CLARKE, E. F. (1999). “Interdependence of right and left hands in sight-read written and rehearsed fingerings of parallel melodic piano music”, Australian Journal of Psychology, 51(3), 204 – 210.
  • TUFAN, S. (2000). “Piyano eğitiminde deşifre çalışmaları”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 101 – 104.
  • TÜRKMEN, N. (2008). “Müzik öğretmeni adaylarının piyanoda deşifre çalabilme düzeyleri üzerine bir çalışma”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • WOLF, T. (1976). “A cognitive model of musical sight-reading”, Journal of Psycholinguistic Research, 5(2), 143 – 171.
  • WRISTEN, B. (2005). “Cognition and motor execution in piano sight- reading: a review of literature”, Applications of Research in Music Education, 24(1), 44 – 56.
  • WRISTEN, B., EVFANS, S. & STERGIOU, N. (2006). “Sight-reading versus repertoire performance on the piano: a case study using high-speed motion analysis”, Medical Problems of Performing Artists, 21(1), 10 – 16.
  • Deşifre Eseri Örnek Kesit