FRANSIZ İSLAM'I PROJESİ VE “SORUNSUZ FRANSIZ MÜSLÜMANI” PROFİLİ İNŞASI

Fransa tarihsel süreç içerisinde aldığı göçlerle homojen bir toplumdan heterojen bir topluma dönüşmüştür. Fransa’da laiklik genel anlamda farklı dini ve kültürel aidiyete sahip olan birey ve grupları ötekileştirme ve dönüştürme işlevi görmektedir. 2005 Banliyö olayları, 11 Eylül 2011, 7 Ocak 2015 Charlie Hebdo Saldırıları, 13-14 Kasım Paris Saldırıları ve 2016 yılında gerçekleşen Nice Saldırılarının toptancı bir anlayışla İslam’a ve Müslümanlara mâl edilmesi Fransa’da İslam’a ve Müslümanlara yönelik aşırı sağ tutumun söylemlerine katılanların oranında ciddi bir artış yaşanmasına sebep olmuştur. İslam dininin ve Müslüman kimliğinin bir endişe kaynağı olarak görüldüğü Fransa’da İslam’ın hükümlerinde değişiklikler yapılması hususu zaman zaman dile getirilmektedir. İslam dininde reform yapılması, Avrupa değerleriyle örtüşen yeni bir İslam anlayışının ortaya koyulmaya çalışılması yaşanan endişenin bir sonucu olarak karşımıza çıkmaktadır.

___

  • Bassamtibi.de (2015). Comprehensive Curriculum Vitae, https://www.bassamtibi.de/wp-content/uploads/2015/06/comprehensive_CV_2015-homepage1.pdf, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Bruinessen, Martin Van ve Allievi, Stefano (2012). Avrupa’da Müslüman Öznenin Üretimi, Çev. Attila Tuygan, İstanbuıl: İletişim Yayınları.
  • Cesari, Jocelyne (2002). “L'İslam en Europe”, CEMOTI, S. 33, https://journals.openedition.org/cemoti/720, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Çakır, Arzu (23 Eylül 2018). https://www.amerikaninsesi.com/a/fransiz-islami-projesi-basarilmali/4583066.html, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Çakır, Arzu (7 Temmuz 2018). https://www.amerikaninsesi.com/a/fransiz-islami-icin-macrona-sok-oneriler/4472041.html, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Dağ, Ahmet (2018). “Avrupa ve Modernite Sarmalında Bir İslam Arayışı Olarak: Euro-İslam”, Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.2, S.2, ss. 165-184.
  • Elysee.fr (2 Ekim 2020). “Discours du President de la Republique sur le theme de la lutte contre les separatismes”, https://www.elysee.fr/emmanuel-macron/2020/10/02/la-republique-en-actes-discours-du-president-de-la-republique-sur-le-theme-de-la-lutte-contre-les-separatismes, Erişim Tarihi: 06.11.2020.
  • Erçin, Ömer; Adıgüzel, Yusuf (2017). “Fransız Kamusal Alanında Bütünleşme Stratejisi”, Göç Araştırmaları Dergisi, C. 3, S. 1, ss. 170-188.
  • FranceCulture (2 Ekim 2020). “Emmanuel Macron Announce Un Plan Et Une Loi Pour Lutter Contre L’Islam Radical”, https://www.franceculture.fr/emissions/journal-de-18h/journal-de-18h-emission-du-vendredi-02-octobre-2020, Erişim Tarihi: 06.11.2020.
  • Geisser, Vincent (2012). “La ‘question musulmane’ en France au prisme des sciences sociales”, Cahiers d'Etudes Africaines, S. 206-207, ss. 351-366.
  • Hafez, Farid (2018). “Fransa’nın Kur’an-ı Kerim’i Değiştirme Girişimi”, SETA Perspektif, S. 196.
  • Hanioğlu, Şükrü (20 Mayıs 2018). https://www.sabah.com.tr/yazarlar/hanioglu/2018/05/20/fransiz-islmi-projesi-basarili-olacak-mi, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Hıdır, Özcan (29 Eylül 2018). https://www.star.com.tr/acik-gorus/macronun-fransa-islami-projesi-haber-1390187/, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Karakaya, Fatih (14 Eylül 2018). https://www.aa.com.tr/tr/analiz-haber/fransadan-somurgeci-bakis-fransa-islami-tartismalari/1254744, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Le Figaro (7 Ekim 2012). “Le Pen: L’islam de France N’existe Pas”, https://www.lefigaro.fr/flash-actu/2012/10/07/97001-20121007FILWWW00202-le-pen-l-islam-de-france-n-existe-pas.php, Erişim Tarihi: 28.07.2020.
  • Le Parisien (7 Ekim 2012). “Marine Le Pen: L’islam de France N’existe Pas”, https://www.leparisien.fr/politique/marine-le-pen-l-islam-de-france-n-existe-pas-07-10-2012-2212217.php, Erişim Tarihi: 28.07.2020.
  • Mahony, Honor (29 Kasım 2004). “German Interior Minister Calls for European Islam”, https://euobserver.com/political/17866, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Mehr News Agency (5 Nisan 2007). https://tr.mehrnews.com/news/466250/Sarkozy-Frans%C4%B1z-Usul%C3%BC-%C4%B0slam-%C4%B0stiyorum, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Montaigne Enstitüsü (2016). “A French Islam is Possible”, https://www.institutmontaigne.org/ressources/publications-pdfs/a-french-islam-is-possible-report.pdf, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Montaigne Enstitüsü (2018). “The Islamist Factory”, https://www.institutmontaigne.org/ressources/pdfs/publications/Short%20Version%2090%20pages.pdf, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Parker, Melissa Anne (2005). “The Europeanisation of Islam: The Role of the Multi-Level Structure of the EU”, Paper prepared for presentation at the Ninth Biennial International Conference of the European Union Studies Association, Austin, Texas, http://aei.pitt.edu/3050/1/EUSA_2005[1].pdf, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Sbai, Jalila (9 Mart 2018). “Un Projet Aux Relents Coloniaux Pour Islam de France”, https://orientxxi.info/lu-vu-entendu/un-projet-aux-relents-coloniaux-pour-l-islam-de-france,2325, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Sputnik (12 Şubat 2019). https://tr.sputniknews.com/yasam/201902121037621489-fransada-kadin-erkek-karisik-escinsellere-kapilari-acik-kadin-imamli-cami-projesi/, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Tek, Tarkan (2015). Bosna Üzerinde “Euro-İslam'ı Tartışmak”, Perspektif, https://perspektif.eu/2015/05/01/bosna-uzerinden-euro-islami-tartismak/, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Tibi, Bassam (2008). Political Islam, World Politics and Europe. New York: Routledge.
  • Tibi, Bassam (2010). Euro-Islam: An Alternative to Islamization and Ethnicity of Fear. (Editör: Zeyno Baran). The Other Muslims. New York: Palgrave Macmillan, 157-174.
  • Tibi, Bassam (2013). “The Islamist Venture of the Politicization of Islam to an Ideology of Islamism: A Critique of the Dominating Narrative in Western Islamic Studies”, An Interdisciplinary Journal, 96(4): 431-449
  • Withol De Wenden, Catherine (2002). “Musulmans d'Europe”, CEMOTİ, https://journals.openedition.org/cemoti/729, Erişim Tarihi: 17.09.2020.
  • Yörünge Dergisi (12 Aralık 2018). http://www.yorungedergi.com/2018/12/alman-islamindan-sonra-fransiz-islami/, Erişim Tarihi: 17.09.2020.