Sanatta Gerçeklik İçerisinde İtalyan Yeni Gerçekliği

İtalyan Yeni Gerçekçiliği en önemli sinema akımlarından bir tanesidir. Sanatın tüm formlarında görülen “gerçekçilik” akımının etkilerini taşır. Gerçekçilik 19. yüzyılın ikinci yarısında Avrupa kıtasında özellikle Fransa ve İngiltere’de ilk olarak edebiyat alanında kendini göstermiştir. Gerçekçilik akımı gerçekliği, yapaylaştırmadan ve idealize etmeden orta sınıf insanların maaşlı iş, karı koca ilişkileri ya da toplumsal çatışmalarını ele alarak yansıtmıştır. Edebiyattaki gerçekçilik gibi İtalyan Yeni Gerçekçilik akımı -daha doğrusu okulu- II. Dünya Savaşının hemen ertesinde, Özgürleşme döneminde akademik ve katı bir sinema anlayışına karşı çıkarak, dürüstçe savaştan zarar gören İtalyan toplumunu yansıtmayı amaçlamıştır. Çalışmamızda, Yeni Gerçekçiliğin gerçekçi kaynaklarını incelerken sinema tarihine kattığı yenilikleri ve diğer sinema okullarına yaptığı etkileri araştırmayı amaçladık.

___

  • Kitaplar Bazin, Andre; Çağdaş Sinemanın Sorunla- rı, Çev: Nijad Özön, Bilgi Yayınları, Andre; Sinema Nedir?, Çev: İbrahim Şe- ner, İzdüşüm Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Biryıldız, Esra; Sinemada Akımlar, Beta Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Çalışlar, Aziz; Gerçekçilik Estetiği, De Ya- yınları, İstanbul, 1986
  • Dickinson, Thorold; Sinemanın Evrimi, Çev: Nurçay Türkoğlu, Çizgi Yayınları, İstanbul, 1986.
  • Doğan, Mehmet; 100 Soruda Estetik, İs- tanbul, Gerçek Yayınevi, 1975.
  • Film Theory: An Introduction, Ed. Robert Stam, Blackwell Publishing, Malden, USA, 2000.
  • Fischer, Ernest; Sanatın Gerekliliği, Çev.Cevat Çapan, İstanbul, e Yayınları. Houston, Penelope; Çağdaş Sinema, Çev: Dikmen Gürün, Kitapçılık Limi- ted Ortaklığı Yayınları, İstanbul, 1966.
  • Luchino Visconti, Der: Peter W. Jansen, Wolfram Shütte, Afa Yayıncılık, İstan- bul, 1988.
  • Monaco, James; Bir Film Nasıl Okunur? Si- nema Dili, Tarihi ve Kuramı, Sinema, Medya ve Mültimedya Dünyası, Çev: Ertan Yılmaz, Oğlak Bilimsel Kitaplar, İstanbul, 2001
  • Orr, John; Sinema ve Modernlik, Çev: Ay- şegül Bahçıvan, Bilim ve Sanat Yayın- ları/Ark, Ankara, 1997.
  • Parkan, Mutlu; Sinema Estetiği ve God- dard, İleri Kitabevi, İzmir, 1994.
  • Sklar, Robert; Film An International His- tory of the Medium, 2.edition, Prentice- Hall, New Jersey, 2002,
  • Tansuğ, Sezer; Herkes İçin Sanat, Altın Kitaplar Matbaası, İstanbul, 1982.
  • The Cinema Book, ed. Pam Cook&Mieke Bernink, 2. edition, British Film Insti- tut, London, 1999. Süreli Yayınlar
  • Bertellini, Giorgio; A Battle “d’Arrière- Garde”: Notes on Decadence in Luchi- no Visconti’s “Death in Venice”, Film Quarterly, Vol. 50, No. 4 ,Summer, 1997.
  • Daldal, Aslı; Sanat ve Siyaset Ürezine, R. Rossellini: Mussolini’den De Gaspa- ri’ye, 25. Kare Sinema Dergisi, Sayı:22, Ocak-Mart:1998.
  • Gürsoy, Ayşegül , Zahit Atam, “Fran- cesco Rosi: Yeni Gerçekçiliğin Mirasçı- sı”, Yeni İnsan Yeni Sinema Dergisi, Sayı:5, Yaz-Sonbahar 1998.
  • Güzel, Cem ; “V. De Sica’dan P.P. Paso- lini’ye İtalyan Sineması’dna Mizahın Gelişimi”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fa- kültesi Dergisi, Sayı:9, İstanbul, 1999. İnternet Siteleri http://home.att.net/~l.bonaffini/za- vattini.htm (06.05.2008) Basılmamış Tezler
  • Onat, Fetay; Faşist Dönemde İtalyan Sine- ması, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir, EÜ, GSF., 1979.