İnternet Tabanlı Veri Kullanımıyla Yerleşim Alanlarının Modellenmesi: Çiftlikköy Kampüsü Örneği

3B şehir modeli temel olarak şehrin dijital platformda gerçeğe yakın bir modeli olarak tanımlanabilir. Son yıllarda teknolojinin ilerlemesiyle birlikte 3B şehir modelleri afet yönetimi, mekansal veri altyapılarının ve belediye imar planlarının oluşturulması gibi birçok alanda kullanılmaya başlanmıştır. 3B şehir modellerinin oluşturulmasında klasik tekniklerin yanında modern teknikler de kullanılmaktadır. Ancak klasik yöntemde modellenecek şehre ilişkin çok sayıda bina ve model bulunduğu için zaman ve maliyet açısından olumsuzluklar yaşanmaktadır. ESRI şirketi tarafından geliştirilen CityEngine yazılımı, uzun ve zahmetli olan modelleme işleminin çok daha hızlı bir şekilde yapılmasını mümkün kılmayı başarmıştır. Ayrıca yazılımda oluşturulan 3B modellere; binalara ilişkin orjinal dokuların kaplanması sayesinde modelin gerçek görünümü elde edilebilmektedir. Yüksek hassasiyet gerektirmeyen büyük alanların 3B modellenmesinde herhangi bir arazi çalışması gerektirmeden, yalnızca internet tabanlı veriler kullanılarak modelleme yapmak mümkündür. Bu çalışmada Mersin Üniversitesi Çiftlikköy Kampüsü’nün 3B modellemesi yapılmıştır. Çalışmada kullanılan görüntülerin tamamı internet ortamından elde edilmiş ve CityEngine yazılımı yardımıyla kampüs alanının 3B modeli oluşturulmuştur. Çalışmanın amacı yalnızca internet üzerinden elde edilen ücretsiz verilerle herhangi bir yerin 3B modelinin oluşturulabileceğini ve bu modelin farklı amaçlardaki çalışmalara altlık oluşturabileceğini belirtmektir.

___

  • Antunes, S. C. (2013). Virtual campus for the university of jaume I, castelló, spain: 3D modelling of the campus buildings using CityEngine (Doctoral dissertation).
  • Arnold, J. D. M., & Lafreniere, D. (2018). Creating a longitudinal, data-driven 3D model of change over time in a postindustrial landscape using GIS and CityEngine. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 8(4), 434-447.
  • Botica, N., Martins, M., Ribeiro, M. D. C. F., & Magalhães, F. (2015). 3D representation of the urban evolution of Braga using the CityEngine tool. Managing archaeological heritage: past and present, 132-143.
  • Choei, N. Y., & Jeon, S. H. (2016). Procedural Modeling of a Residential Site Using the Interoperability between the GIS and CityEngine: An Adaptation of the Radburn Type Cul-de-sac Roadsystem and Housing. GSTF Journal of Engineering Technology (JET), 3(4), 4.
  • Dylla, K., Frischer, B., Müller, P., Ulmer, A., & Haegler, S. (2008). Rome reborn 2.0: A case study of virtual city reconstruction using procedural modeling techniques. Computer Graphics World, 16(6), 62-66.
  • Edvardsson, K. N. (2013). 3D GIS modelling using ESRI's CityEngine: a case study from the University Jaume I in Castellon de la Plana Spain (Doctoral dissertation).
  • Jazayeri, I. (2012). Trends in 3D land information collection and management. Centre for Spatial Infrastructures, Land Administration, Department of Infrastructure Engineering, University of Melbourne.
  • Jia, G., & Liao, K. (2017, March). 3D modeling based on CityEngine. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1820, No. 1, p. 050001). AIP Publishing.
  • Jin, X., Wang, F., Hao, L., Duan, Y., & Chen, L. (2015). Analysis of the Modeling Method and Application of 3D City Model based on the CityEngine. In International Conference on Advances in Mechanical Engineering and Industrial Informatics. Atlantis Press.
  • Kim, K., & Wilson, J. P. (2015). Planning and visualising 3D routes for indoor and outdoor spaces using CityEngine. Journal of Spatial Science, 60(1), 179-193.
  • Kunze, A., Dyllong, J., Halatsch, J., Waddell, P., & Schmitt, G. (2012). Parametric Building Typologies for San Francisco Bay Area: A conceptual framework for the implementation of design code building typologies towards a parametric procedural city model. Digital Physicality: Proceedings of the 30th eCAADe Conference, Czech Republic, 187‐193.
  • Liu, X. L., Yang, X. Y., & Zhu, T. (2014). The Method Research of Environmental Noise 3D Graphic Expression based on CityEngine. In Advanced Materials Research (Vol. 989, pp. 4945-4948). Trans Tech Publications
  • Müller Arisona, S., Zhong, C., Huang, X., & Qin, R. (2013). Increasing detail of 3D models through combined photogrammetric and procedural modelling. Geospatial Information Science, 16(1), 45-53.
  • Prendinger, H., Gajananan, K., Zaki, A. B., Fares, A., Molenaar, R., Urbano, D., ... & Gomaa, W. (2013). Tokyo virtual living lab: Designing smart cities based on the 3d internet. IEEE Internet Computing, 17(6), 30-38.
  • Radies, C. (2013). Procedural random generation of building models based Geobasis data and of the urban development with the software CityEngine. Bernburg, Germany, 175-184.
  • Richards-Rissetto, H., & Plessing, R. (2015). Procedural modeling for ancient Maya cityscapes initial methodological challenges and solutions. Digital Heritage (Vol. 2, pp. 85-88). IEEE.
  • Saldana, M., & Johanson, C. (2013). Procedural modeling for rapid-prototyping of multiple building phases. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, 5, W1.
  • Schaller, J., Ertac, O., Freller, S., Mattos, C., & Rajcevic, Z. (2015). Geodesign Apps and 3D Modelling with CityEngine for the City of Tomorrow. Digital Landscape Architecture, 59-70.
  • Singh, S. P., Jain, K., & Mandla, V. R. (2014). Image based Virtual 3D Campus modeling by using CityEngine. American Journal of Engineering Science and Technology Research, 2(1), 01-10.
  • Ulmer, A., Halatsch, J., Kunze, A., Müller, P., & Gool, L. V. (2007). Procedural design of urban open spaces. In: Proceedings of eCAADe 2007, Frankfurt, pp 351–358.