Cumhuriyet Dönemi Osmanlı Hadis Araştırmaları
Cumhuriyet dönemi hadis araştırmalarının muhtevasını Osmanlı dönemi bağlamında incelemek ve bu konuda yapılan araştırmaları bibliyografik olarak zikretmek bu makalenin ana temasıdır. Osmanlı devrinde eser veren bilginlerin çoğu hem aklî hem de naklî ilimlerde eserler ortaya koymuşlardır. Medreselerde ders verecek alimlerin hadis ilminde de mahir olması klasik dönem vakfiyelerinde zikredilen şartlardan birisidir. Bu şart Osmanlıda hadis ilmine de özel bir önem verildiğini göstermektedir. Ayrıca edebiyatçıdan bürokrata, devlet adamından ulemaya kadar birçok zât da kırk hadis türünde eserler yazmışlardır. Bu nedenle Cumhuriyet döneminde en çok inceleme yapılan alanlardan birisi Osmanlı dönemi kırk hadis çalışmaları olmuştur. Bu araştırma vesilesiyle Osmanlı dönemi hadis çalışmalarının günümüz açısından arz ettiği önem ve Türk akademyasında işgal ettiği yere dair bazı tahliller yapılacak ve ileriye yönelik bazı tespit ve değerlendirmelerde bulunulacaktır.
Studies in Ottoman Hadīth in Turkey during the Republican Era
The main focus of this article is to analyse the content of Ottoman hadīth studies throughout the Republican era in Turkey. I will also try to give a bibliography of the studies on this field. Most of the Ottoman scholars who authored books wrote both on intellectual and religious matters. During the classical period, it was one of the preconditions mentioned in the charter of foundations (waqfiyya) that those would lecture in madrasas must have been experts in hadīth science. This precondition indicates the fact that an utmost importance was given to hadīth science during the Ottoman era. Moreover, many people ranging from litterateurs to administrators, officials and scholars authored works in forty-hadīth genre. For this reason, one of the most frequently studied fields has been the forty-hadīth studies during the Republican era in Turkey. By means of this study, I will try to analyse the significance of hadīth studies during the Ottoman period from perspective of present day and their place in Turkish academia. I will also try to make some suggestions and evaluations.
___
- 1. Aksoy, Hasan (haz.), Mustafa Ali’nin Manzum Kırk Hadis Tercümeleri, İstanbul:
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Tesisleri, 1991, 74 s.
- 2. Coşkun, Akif, İstanbul’dan Mısır’a bir İslam Alimi: Zahidü’l-Kevseri, İstanbul:
Işık Yayınları, 2013, 448 s.
- 3. Davud-i Karsî, Şerhu Usûli’l-Hadîs li’l-Birgivî, çev. Abdussamed Yalçın,
İstanbul: Dua Yayıncılık, 2006, 119 s.
- 4. Dikici, Recep, Ahteri ve Manzum Kırk Hadis Tercümesi, İstanbul: Ravza
Yayınları, 2012, 112 s.
- 5. Erbilli Esad Efendi, 1001 Hadis: İbadet ve Ahlakla İlgili (Kenzü’l-irfan fi
ehadisi nebiyyi’r-rahman), İstanbul: Erkam Yayınları, 1989/1410. 243 s.
- 6. Gül, Ahmet, Osmanlı Medreselerinde Eğitim Öğretim ve Bunlar Arasında
Darulhadislerin Yeri, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1997, 253 s.
- 7. Gürler, Kadir, Türk Modernleşmesi Sürecinde İktidar ve Din: Hadisin SosyoPolitik
Bağlamı ve Meşrulaştırma, Ankara: Sarkaç Yayınları, 2010, 406 s.
- 8. Hansu, Hüseyin, Secdede Biten Bir Ömür Babanzade Ahmet Naim, İstanbul:
Kaynak Yayınları, 2007, 279 s.
- 9. Hatiboğlu, İbrahim, Hadisleri Anlamada Toplumsal Boyut: Bin Bir Hadis-i
Şerif Şerhi’nden Seçme Kırk Hadis; Mehmed Arif Bey, 1315/1897, İstanbul:
Darulhadis, 2000, 219 s.
- 10. Hatiboğlu, İbrahim, Ahlâk ve Tasavvuf Kitaplarındaki Hadislerin Sıhhati,
İzmirli İsmâil Hakkı-Şeyh Safvet, İstanbul: Darulhadis, 2001, 230 s.
- 11. Hatiboğlu, İbrahim, Hadis Tarihi, İzmirli İsmâil Hakkı, İstanbul: Darulhadis,
2002, 320 s.
- 12. Hilmi, Ömer Faruk, Ruhul Beyan Tefsirinin Hadisi Şerifleri I-II, İstanbul: Tuğra
Neşriyat, 2008, 880 s.
- 13. İsmail Hakkı Bursevî, Kırk Hadis Şerhi, Sami Erdem (haz.), İstanbul: İnsan
Yayınları, 1998, 528 s.
- 14. İsmail Hakkı Bursevî (ö. 1137/1725), Kırk Hadis Şerhi = Şerh-i hadis-i erbain,
çev. Mustafa Utku, Bursa: Uludağ Yayınları, 1999, 452.
- 15. İsmail Ankaravi (ö. 1041/1631), Hadislerle Tasavvuf ve Mevlevi Erkanı: (Şerh-i
Ehadis-i Erbain), Semih Ceyhan (nşr.), İstanbul: Darulhadis, 2001, 268 s.
- 16. Karahan, Abdülkadir, İslam Türk Edebiyatında Kırk Hadis: Toplama, Tercüme
ve Şerhleri, (Osmanlı dönemi: s. 139-319) 2. baskı, Ankara: Diyanet İşleri Baş-
kanlığı, 1991.
- 17. Muhyiddin Seydi Çelebi, Buhari’de Yönetim Esasları (Müstahrec mine’l-Buhari),
çev. Mehmet Erdoğan, İstanbul: Darulhadis, 2000, 237 s.
- 18. Martı, Huriye, Osmanlı’da Bir Daru’l-Hadis Şeyhi Birgivi Mehmed Efendi,
İstanbul: Darulhadis, 2008, 174 s.
- 19. Mustafa Halebi (ö. 1210/1795), Hadisler Işığında Helal Kazanç Yolları=Dürretü’lAfak
fi Usuli’l-Erzak, çev. ve şerh Nebi Bozkurt, İstanbul: Darulhadis, 2002,
272 s.
- 20. Özdemir, Hikmet, Latîfî Subhatü’l-‘uşşâk: Manzum 100 Hadis Çevirisi, İstanbul:
İnsanlığa Hizmet Vakfı, 1996, 125 s.
- 21. Seyyid Ali Hemedani, Hadisler Işığında Yönetim İlkeleri Yönetici Nitelikleri =
Zahiratü’l-Müluk, Necdet Yılmaz (haz.), İstanbul: Darulhadis, 2003, 521 s.
- 22. Tatlı, Bekir, Eğitim ve Öğretimde Altın Kurallar (Şeyh Şa‘bân-ı Velî’nin Halifelerinden
Sûfî Mehmed Paşa Dârülhadisi Müderrisi Kastamonulu Muharrem
Efendi ve Terğîbü’l-müte‘allimîn), Adana: Ekrem Matbaası, 2013.
- 23. Usulî (ö. 945/1538), Usuli’nin 120 manzum hadis tercümesi (XVI. yüzyıl), Gürer
Gülsevin (haz.), Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları, 1995.
- 24. Yazıcı, Mahmut, Gümüşhanevi Hazretleri Hayatı Hadisçiliği ve Kırk Hadis,
2. baskı, İstanbul: Gaye Vakfı Yayınları, 2007, 94 s.
- 25. Yazıcı, Emre, Muhtasar Hadis Usulü Tarihi ve Seydişehri’nin Usul-i Hadisi,
İstanbul: Yasin Yayınevi, 2009, 131 s.
- 26. Yıldırım, Selahattin, Osmanlı’da Kırk Hadis Çalışmaları, İstanbul: Osmanlı
Hadis Araştırmaları, 2000, 216 s.
- 27. Yıldırım, Selahattin, Osmanlı İlim Geleneğinde Edirne Darulhadisi ve Müderrisleri,
İstanbul: Darulhadis, 2001, 232 s.
- 28. Yılmaz, Necdet, Değeri ve Tesiri Açısından Fetih Hadisi ve Feth-i Kostantiniye
İmamzade Mehmed Es’ad Efendi ö. 1267/1851, İstanbul: Darulhadis, 2002, 120 s.
- 29. Akdoğan, Muhammed, “Ahmed Avni Konuk ve Fususü’l-Hikem Tercüme
ve Şerhi Adlı Eserindeki Hadislerin Değerlendirilmesi (II, III, ve IV. Ciltler)”,
Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, 2009.
- 30. Alkan, Hasan, “Akkirmânî’nin Hadis Şerh Metodu Şerhu’l-Ehâdîsi’l-Erbaîn
Adlı Eseri Özelinde”, Yüksek Lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, 2015.
- 31. Aktürk, İsmet, “Abdülmecîd b. Nasûh’un Hadisçiliği ve Sürûru’n-Nazırîn Adlı
Risalesindeki Hadislerin Tahrici”, Yüksek Lisans tezi, Necmettin Erbakan
Üniversitesi, 2013.
- 32. Ayaz, Kadir, “Molla Gürânî ve el-Kevserü’l-Cârî ilâ Riyâdı Ehâdisi’l-Buhârî”,
Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2014.
- 33. Aydoğdu, Rukiye, “19. yy. Osmanlı Toplumunda Tasavvuf-Hadis İlişkisi - Ahmed
Ziyaeddin Gümüşhanevi Özelinde”, Yüksek Lisans tezi, Ankara Üniversitesi,
2008.
- 34. Altuntaş, Mustafa Celil, “Osmanlı İlim Geleneğinde Buhârîhanlık”, Yüksek
Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, 2010.
- 35. Alzeidan, Abdullah, “Osmanlı Muhaddisi Kemahlı Osman b. Yakub (ö. 1171/1757)
ve el-Mühayyâ Adlı Muvatta’ Şerhi”, Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, 2010.
- 36. Bayram, Hülya, “Taşköprülüzâde’nin eş-Şakâiku’n-Nu’mâniye fi ulemâi’dDevleti’l-Osmâniyye
Adlı Eserinde Adı Geçen Muhaddislerin İncelenmesi”,
Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, 2006.
- 37. Bulgurcu, Kahraman, “Kemalpaşazade’nin Hadis İlmindeki Yeri (Kırk Hadisler
Örneği)”, Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, 2004.
- 38. Celep, Ahmet, “Mahmud Esad Seydişehri’nin Hadis Usulü İsimli Eserinin
Çevrim Yazısı”, Bitirme tezi, İstanbul Üniversitesi, 2011.
- 39. Çiftaslan, Mümine Kübra, “Mehmed Zihni Efendi’nin el-Hakaik Adlı Eserinin
Transkribi”, Bitirme tezi, İstanbul Üniversitesi, 2011.
- 40. Dalgın, Nihat, “Eşrefoğlu Rumi ve Müzekki’n-Nüfus’unda bulunan Merfu
Hadislerin Tahrici”, Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, 1990.
- 41. Demirci, Selim, “Molla Gürani ve el-Kevseru’l-Cari Adlı Buhari Şerhi”, Yüksek
Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, 2009.
- 42. Demirer, Macit, “Hadis İlimleri Açısından Ahmed Ziyâüddîn Gümüşhânevî
(ö.1311/1893) ve Levâmiu’l-Ukûl Adlı Eseri”, Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi,
2007.
- 43. Gül, Ahmet, “Osmanlı Medreselerinde Eğitim Öğretim ve Bunların Arasında
Darü’l-hadislerin Yeri”, Doktora tezi, Erciyes Üniversitesi, 1989.
- 44. Gültekin, Ayşe, “İsmail Hakkı Bursevi’nin Kırk Hadis Şerhi Transkripsiyonu
ve Hadislerin Tahric ve Tenkidi (Son Yirmi Hadis)”, Yüksek Lisans tezi, Selçuk
Üniversitesi, 1996.
- 45. Gültekin, Hikmet, “İsmail Hakkı Bursevî: Kırk Hadis Şerhi Transkripsiyonu
ve Hadislerin Tahrîc Tenkîd ve Kritiği (İlk Yirmi Hadis)”, Yüksek Lisans tezi,
Selçuk Üniversitesi, 1996.
- 46. Gümüş, Fatih, “Muhammediye Adlı Manzum Eserdeki Hadislerin Tahric ve
Değerlendirilmesi”, Yüksek Lisans tezi, Rize Üniversitesi, 2011.
- 47. İğdi, Ahmet, “Son Devir Osmanlı Alimlerinden Hüseyin Avni Arapkirli ve
Usulü’l-Hadis Adlı Eseri”, Bitirme tezi, Marmara Üniversitesi , 2004.
- 48. İyişenyürek, Orhan, “Mehmed Zihni Efendi’nin Nimet-i İslam Adlı Eserindeki
Hadislerin Tahrici ve Değerlendirilmesi (Temizlik ve Namaz bölümleri)”,
Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, 2004.
- 49. Karacabey, Salih, “Medrese ve Dâru’l-hadislerde Hadis Öğretimi (Osmanlılar
Dönemi)”, Yüksek Lisans tezi, Uludağ Üniversitesi, 1984.
- 50. Keleş, Sümeyra, “İbn-i Âbidîn’in el-Ukûdü’d-Dürriyye fî Tenkîhi’l-Fetâva’lHâmidiyye
Adlı Eserinde Geçen Hadislerin Tahrîci ve Değerlendirilmesi”,
Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, 2008.
- 51. Kencik, Ali Rıza, “Cemâleddin Aksarâyî ve Ona Nispet Edilen Erbaûne Hadîsen
Adlı Eserin Tahkiki”, Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, 2009.
- 52. Kılıç, Müzahir, “Hakanî: Hayatı, Edebî Şahsiyeti, Eserleri ve Hadis-i Erbain’in
Miftâh-ı Fütûhât Tenkitli Metni”, Yüksek Lisans tezi, Atatürk Üniversitesi,
1993.
- 53. Kınık, Osman, “Ömer Ziyaeddin Dağıstani ve Hadis-i Erbain fi Hukuki’s Selatin
Adlı Eserinin Çevirim Yazısı”, Bitirme tezi, Marmara Üniversitesi, 2010.
- 54. Koçyiğit, Yakup, “Hâdimî’nin el-Berîka’da İzlediği Hadis Metodolojisi ve Hadis
İlmindeki Yeri”, Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, 2010.
- 55. Köse, Semra, “Nev’î’nin Nevâ-yı ‘Uşşâk, Terceme-i Hadîs-i Erba‘în ve Faslün
fî Fazîleti’l-‘Işk Adlı Eserleri (Metin-İnceleme)”, Yüksek Lisans tezi, Marmara
Üniversitesi, 2001.
- 56. Macit, Yunus, “Osmanlı İmparatorluğu Gerileme Döneminde Hadis Çalışmaları
(1699-1876)”, Yüksek Lisans tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, 1990.
- 57. Martı, Huriye, “Birgili Mehmed Efendi’nin Hadisçiliği ve et-Tarîkatü’lMuhammediyye
(Tahkik ve Tahlil)”, Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, 2005.
- 58. Öztoprak, Nihat, “Klâsik Türk Edebiyatı’nda Manzum Yüz Hadîsler”, Doktora
tezi, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul, 1993.
- 59. Savan, Mehmet, “İbnü’l-Cezerî’nin (ö. 833/1429) Hadis İlmindeki Yeri”, Yüksek
Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2010.
- 60. Saylan, İbrahim, “Yusuf Şükrü Harputî ve Eserlerinin Hadis Açısından Değeri”,
Yüksek Lisans tezi, Fırat Üniversitesi, 2008.
- 61. Seyhan, Ahmet Emin, “15. y.y. Osmanlı Popüler Dînî Edebiyatındaki Fiten
Hadislerinin Tahriç ve Tenkîdi Envâru’l-Âşikîn Örneği”, Doktora tezi, Süleyman
Demirel Üniversitesi, 2006.
- 62. Şenburç, Muhammed Masum, “Osmanlı Müelliflerinden Yusuf Zâhir Efendi
ve Usûl-i Hadîs’e Dâir Eseri”, Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, 2004.
- 63. Tobay, Ahmet, “Yusuf Efendizade Abdullah Hilmi ve Hadis Şerhçiliğindeki
Yeri”, Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, 1991.
- 64. Tobay, Ahmet, “Dürretü’n Nasihin Hadisleri Üzerinde Genel Bir Tedkik”,
Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, 1984.
- 65. Topşar, Fatma Zehra, “Anamurlu Mehmet Şakir Çörüş’ün İrşadü’l-Gafilin Adlı
Eserindeki Hadislerin Kaynak Değeri”, Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi,
2011.
- 66. Ürkmez, Ahmed, “Kadızadeliler-Sivasiler Tartışmalarının Hadis İlmine Etkisi
ve İdraku’l-Hakika Örneği”, Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, 2000.
- 67. Yazar, Sadık, “Anadolu Sahası Klasik Türk Edebiyatında Tercüme ve Şerh
Geleneği”, Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, 2011.
- 68. Yazıcı, Numan, “Mütercim Asım ve Kamus Tercümesi (Hadis İlimleri Yönünden
Değerlendirme)”, Yüksek Lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, 1999.
- 69. Yıldırım, Selahattin, “Osmanlı Dönemi Anadolu Muhaddisleri: Hicri VII-IX.
Asır”, Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, 1994.
- 70. Yılmaz, Ahmet, “Arşiv Belgeleri Işığında Osmanlı’da Şifahanlık Geleneği ve
Kadı Iyaz’ın Şifa-i Şerif’i”, Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, 2015.
- 71. Yücel, Ekrem, “Osmanlı Devri Daru’l-Hadislerinde Hadis Eğitimi”, Doktora
tezi, Ankara Üniversitesi, 2012.
- 72. Abdulkadiroğlu, Abdulkerim, “Belîğ’in Gül-i Sadberg’i: Manzûm Yüz Hadis
Tercümesi”, İslâmî Edebiyat Dergisi, 1993, sy. 22, s. 121-151.
- 73. Afif, Yahya, “Hadis Tehlikesi”, sad. Hüseyin Akyüz, İnsan ve Toplum Bilimleri
Araştırmaları Dergisi, 2015, c. 4, sy. 3, s. 770-786.
- 74. Ağırman, Cemal, “Mustafa Takî Efendi Kırk Hadis Yahut İlm-i Hâl-i Siyâsî ve
İctimâî Adlı Eseri ve Bazı Hadislere Getirdiği Yorumlar”, Cumhuriyet Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi [Sivaslı Din Bilginleri Özel Sayısı], 2005, c. 9,
sy. 2, s. 61-88.
- 75. Akot, Bülent, “Mevlânâ İdris-i Bitlisî ve Manzum Kırk Hadis Tercümesi: Hadîs-i
Çihil”, İslâmî Araştırmalar Dergisi, 2013, c. 24, sy. 2, s. 71-84.
- 76. Aksu, Cemal, “Hanif’in Manzum Kırk Hadis Tercümesi Şerhi”, İlmî Araştırmalar,
2004, sy. 17, s. 17-34.
- 77. Aksoy, Hasan, “Fevrî’nin Manzum Kırk Hadîs Tercümesi”, Marmara Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1995-1997, sy. 13-14-15, s. 121-130.
- 78. Altuntaş, Mustafa Celil, “Osmanlı İlim Geleneğinde Buharihanlık”, Hadis
Tetkikleri Dergisi, 2010, c. 8, sy. 1, s. 33-67.
- 79. Altuntaş, Mustafa Celil, “Osmanlı Hadis Eğitiminde Meşâriku’l-envâr”, içinde
Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası: İstanbul’un Fethinden Süleymaniye Medreselerinin
Kuruluşuna Kadar, İstanbul: Klasik Yayınları, 2015, s. 147-179.
- 80. Atmaca, Veli, “Tecrîd-i Sarîh Muakddimesi’nin Kaynağı Meselesi (I) (Tedrîbu’rRâvî’den
Mukaddime’ye Aynen Alınan Konular)”, EKEV Akademi Dergisi -Sosyal
Bilimler-, 2009, c. 13, sy. 41, s. 79-90.
- 81. Atmaca,Veli, “Tecrîd-i Sarîh Mukaddimesi’nin Kaynağı Meselesi II: Mukaddime’ye
Tedrîbu’r-Râvî’den Alınan Pasaj Bilgilerin Tesbiti”, Çukurova Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2008, c. 8, sy. 1, s. 109-127.
- 82. Avcı, Seyit, “Sûfîlerin Hadis Tesbit Ölçüleri: İsmâil Hakkı Bursevî Üzerine Bir
İnceleme”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2004, c. 2, sy. 1, s. 7-29.
- 83. Ayaz, Kadir, “Zâhid el-Kevserî’nin İcâzetnâmesinde Yer Alan İsnadların Osmanlı
Anadolu’sundaki Tarihçesi”, Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi Dergisi [Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi], 2015, sy. 40,
s. 63-102.
- 84. Ayaz, Kadir, “Hadis İlimlerinin Tedrisatı Açısından Osmanlı Darülhadisleri”,
Osmanlı Araştırmaları/The Journal of Ottoman Studies, 2016, sy. 47, s. 39-68.
- 85. Aydınlı, Abdullah, “es-Seyyid Hamid el-Bandırmavî ve Asaruhu Ukûdü’d-Dürer
fî Hudûd ‘İlmü’l-Eser (es-Seyyid Hâmid el-Bandırmavî (111-1172/1699-1758
- veya 1759) ve Ukûdü’d-Dürer fî Hudûdi ‘İlmi’l-Eser Adlı Eseri”, Hadis Tetkikleri
Dergisi, 2003, c. 1, sy. 2, s. 67-112.
- 86. Aydınlı, Abdullah, “Osmanlı Hadis Âlimlerinden Bandırmalı Küçük Hâmid
Efendi’nin (1111-1172/1699-1758 veya 1759) Hayatı ve Eserleri”, Sakarya
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003, sy. 8, s. 1-11.
- 87. Avcı, İsmail, “Kısa Hikâyecilik Geleneği Çerçevesinde Hazînî’nin Manzum Şerh-i
Hadîs-i Erbaîn Tercümesindeki Bazı Hikâyeler”, Turkish Studies International
Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,
c. 3/2 Spring 2008, s. 64-96.
- 88. Bilen, Mehmet, “Ohinli Şeyh Alauddin ve Hadis Usulüne Dair Manzumesi”, Atatürk
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi [Atatürk Üniversitesi İslâmi İlimler
Fakültesi Dergisi], 2012, sy. 37, s. 87-107.
- 89. Bilgen, Osman, “Dâvûd-i Karsî (1169/1756)’nin Şerh alâ Usûli’l-hadîs İsimli
Eserinin Metodu ve Kaynakları Üzerine”, Turkish Studies, 2016, c. 11, sy. 5,
s. 99-116.
- 90. Celâleddîn es-Suyutî, “el-Ehâdîsü’ş-Şerîfe fi’s-Saltanati’l-Münîfe”, çev. Bursalı
Mehmed Tahir, içinde Hilafet Risaleleri: İkinci Meşrutiyet Devri, İsmail Kara
(haz.), İstanbul: Klasik Yayınları, 2003, c. 3, s. 66-75.
- 91. Ceyhan, Âdem, “Usulî’nin Hadis ve Vecize Tercümeleri”, İÜEF Türk Dili ve
Edebiyatı Dergisi, 2003, sy. 30, s. 147-88.
- 92. Ceyhan, Âdem, “Tarihî Manzum Metinleri Nesre Çevirme Meselesi: Belîğ’in
Gül-i Sad-Berg’i Örneği”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi, 2011, c. 9, sy. 1, s. 103-139.
- 93. Cihan, Sadık, “Hayreddin Hıdır b. Mahmud b. Ömer el-Atufî Kastamoni ve
Hadis Eserleri, Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi Dergisi, 1979,
sy. 3, s. 65-75.
- 94. Cihan, Sadık, “Les Lieux de l’ Enseignement de la Tradition et l’Importance
Donnee a la Science du Hadis a l’Epoque Ottomane”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1989, sy. 3, s. 1-41.
- 95. Cihan, Sadık, “Muhammed b. Pir Ali Birgivi ve Risâle fi Usuli’l-Hadis’in Tercümesi”,
Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1987, sy. 2,
s. 55-76.
- 96. Cihan, Sadık, “Nüzhet Ömer Efendi ve Hadis-i Erbaîn Tercümesi”, Ondokuz
Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1991, sy. 5, s. 35-66.
- 97. Cihan, Sadık, “Osmanlı Devrinde Türk Hadisçileri Tarafından Kırk Hadis
Dışında Muayyen Sayıda Derlenen Hadis Mecmuaları ve Bir Hadis Üzerine
Yapılan Risaleler”, Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi Dergisi, 1977,
sy. 2, s. 157-173.
- 98. Cihan, Sadık, “Osmanlı Devrinde Türk Hadisçileri Tarafından Yazılan Usulü
Hadis Eserleri, Risâleleri ve Nuhbetü’l-Fiker Üzerine Yapılan Şerh ve Tercümeler”,
Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi Dergisi, 1975, sy. 1,
s. 127-136.
- 99. Cihan, Sadık, “Şeyhi ve Hadis-i Erbain Tercümesi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1997, sy. 9, s. 5-27.
- 100. Cihan, Sadık, “Taşköprizâde Ahmed Efendi’nin Letâifu’n-Nebi İsimli Kırk
Hadisi”, Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi Dergisi, 1980, sy. 4,
s. 41-75.
- 101. Çelik, Ali ve Abdullah Taha İmamoğlu, “Mehmed Fevzi Efendi’nin Buhârî
Kasidesi-III (Farsça’dan tercüme)”, Reyhan Dergisi, 2013/4, sy. 32, s. 70-71.
- 102. Demirel, Harun Reşit, “Şihâbuddin es-Sivâsî’nin Hayatı, Eserleri ve Hadis
Usûlüne Dair Riyâdu’l-Ezhâr fî Cilâi’l-Ebsâr İsimli Eseri”, Cumhuriyet Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, [Sivaslı Din Bilginleri Özel Sayısı] 2005,
c. 9, sy. 2, s. 107-116.
- 103. Demirel, Harun Reşit, “Dağıstanî ve Hadis-i Erbaîn fî Hukûkî Selâtîn İsimli
Risâlesi”, Dinî Araştırmalar, 2005, c. 7, sy. 21, s. 265-276.
- 104. Demirel, Harun Reşit, “Müstakimzâde’nin Bi Nukât Hadis-i Erbain İsimli
Risâlesinde Yer Alan Hadislerin Tetkiki”, Din Bilimleri Akademik Araştırma
Dergisi, 2008, c. 8, sy. 3, s. 75-96.
- 105. Demirel, Harun Reşit, “Müstakimzâde Süleyman Saadettin Efendi’nin Hüccetü
Hatti’l-Hasen İsimli Eserindeki Hadislerin Tahrici ve Değerlendirilmesi”, Yü-
züncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2003, sy. 4, s. 87-106.
- 106. Demirel, Harun Reşit, “Dağıstanî’nin Usûl-i Hadise dair Es‘ile ve Ecvibe
fî İlmi Usûli’l-Hadis Mürettebeten İsimli Eserinin Tercüme ve Değerlendirmesi”,
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2003,
sy. 5, s. 184-200.
- 107. Demirer, Macit, “Farklı Bir Hadis Kavramı: Lâhin, Letâifü’l-Hikem Örneği”,
AİBÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2015, c. 3, sy. 5, s. 32-49.
- 108. Eren, Mehmet, “Osmanlı Muhaddislerinden Yûsuf Bahrî’nin (ö. 1245/1830)
Çalışmaları”, İSTEM: İslâm San‘at, Tarih, Edebiyat ve Mûsikîsi Dergisi, 2009,
c. 7, sy. 13, s. 157-180.
- 109. Erul, Bünyamin, “Harput’lu Abdulhamit Hamdi Efendi (1830-1902) ve Hz.
Peygamber’in Bilgisine Dair Bir Risalesi Safvetu Efkâri’l-Ulemâ fî İsbâti İlmi
Nebiyyinâ bi’l-Esmâ”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001,
sy. 6, s. 1-19.
- 110. Hansu, Hüseyin, “Babanzade Ahmet Naim ve Türkiye’de Hadis Çalışmalarının
Yeniden Başlaması”, İslami Araştırmalar Dergisi, 1997, c. 10, sy. 1-3,
s. 178-182.
- 111. Hatiboğlu, İbrahim, “Ahlâk ve Tasavvuf Kitaplarındaki Hadislerin Sıhhati: Bir
İlmî Münakaşanın Seyri Üzerine Bazı Notlar”, Kubbealtı Akademi Mecmuası,
Temmuz 2002, yıl: 31, sy. 3, s. 77–87 ve sy. 4, s. 62–76.
- 112. Hatiboğlu, İbrahim, “Hadis Şerhi Vesilesiyle XIX. Yüzyıl Sonu İlmî Hayatına
Tenkîdî Bir Nazar”, Yeni Türkiye Dergisi (Osmanlı Özel Sayı, Güler Eren (ed.)),
Ankara, 1999, c. 8, s. 85-96.
- 113. Hatiboğlu, İbrahim, “Osmanlı Aydınlarınca Dozy’nin Târîh-i İslâmiyyet’ine
Yöneltilen Tenkitler”, İslâm Araştırmaları Dergisi, 1999, sy. 3, s. 197-213.
- 114. Gıynaş, Kamil Ali, “Hilâlî’nin Manzum Kırk Hadis Tercümesi”, Turkish Studies,
c.7, sy.1 s. 1133-1157.
- 115. Güner, Osman, “Zakir Kâdirî Ugan’ın Hadis Sistematiğine Yönelik Eleştirilerinin
Tahlil ve Tenkidi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Dergisi, 2004, sy. 17, s. 65-94.
- 116. Gürler, Kadir, “Türk Modernleşmesi Sürecinde Hadis İlminin Genel Durumu”,
İslamî İlimler Dergisi, 2007, c. 2, sy. 2, s. 105-122.
- 117. Gürler, Kadir, “İktidarı Meşrûlaştırma Aracı Olarak Din: Türk Modernleşmesi
Süreci Örneği”, Türkiz: Siyaset ve Kültür Dergisi, 2011, sy. 11, s. 67-90.
- 118. Gürler, Kadir, “Toplumsal Dinamizmin Sağlanmasında Hadislerin Rolü:
Osmanlı-Türk Modernleşmesi Süreci Örneği”, Türkiye Günlüğü, 2006,
sy. 85, s. 64-81.
- 119. Gürler, Kadir, “Kadınların Okuyup Yazması Meselesi: ‘La Tuallimû’n-Nisâe
Hattan’ Hadisinin Râvîsine Cevap” , Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi
Dergisi, 2006/2, c. 5, sy. 10, s. 165-172.
- 120. İmamoğlu, Abdullah Taha, “Mehmed Fevzi Efendi’nin Buhârî Kasidesi I-II”,
Reyhan Dergisi, 2013/2-3, sy. 30-31, s. 72-73 ve 82-83.
- 121. İmamoğlu, Abdullah Taha, “Taşköprizade’ye Göre Hadis İlmi ve Letaifü’nnebi
Adlı Kırk Hadis Risalesinin Tahlili”, içinde Osmanlı’da İlim ve Fikir
Dünyası: İstanbul’un Fethinden Süleymaniye Medreselerinin Kuruluşuna
Kadar, İstanbul: Klasik Yayınları, 2015, s. 127-147.
- 122. İmamoğlu, Abdullah Taha, “Osmanlı’da Kitap Kültürü Açısından Veliyyüddin
Cârullah Efendi’nin Hadis Kitaplarındaki Notları”, içinde Osmanlı
Kitap Kültürü - Cârullah Efendi Kütüphanesi ve Derkenar Notları, İstanbul:
Nobel-İlem Kitaplığı, 2015, s. 91-107.
- 123. İmamoğlu, Abdullah Taha ve Veli Karataş, “İrâde-i Seniyyeyi Hadislerle Desteklemek:
II. Mahmud Dönemi Şeyhülislamlarından Yâsincizâde Abdülvehhâb
Efendi ve Hulasatu’l-Burhan fî İtaati’s-Sultan Adlı Risalesi”, Artuklu Akademi:
Mardin Artuklu Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 2016, c. 3, sy. 1,
s. 21-54.
- 124. Kahraman, Hüseyin, “Osmanlı Son Dönemi Müelliflerinden Mahmud Es‘ad’ın
Usûl-i Hadis’i”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, c. 8,
sy. 8, s. 287-304.
- 125. Karacabey, Salih, “Osmanlı Medreselerinin Son Dönemi’nde Hadis Öğretimi”,
Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, c. 8, sy. 8, s. 149-170.
- 126. Karahan, Abdülkadir, “Kırk Hadis Tercümelerine Umumî Bir Bakış ve Ankaralı
İsmail Rüsûhî’nin Tercüme-i Hadîs-i Erbaîn’i”, İÜ Türkiyat Mecmuası, 1953,
c. 10, s. 235-242.
- 127. Karataş, Ahmet, “Harput Ulemâsından Müderris-Müftü Mehmed Kemâleddin
Efendi’nin Rekâik: Hadîs-i Erbaîn Risâlesi”, Marmara Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi Dergisi, 2015, sy. 48, s. 57-94.
- 128. Korkmaz, Seyfullah, “Nâbî’nin Manzum Kırk Hadis Tercümesi”, Türk Kültürü,
2001, c. 39, sy. 459, s. 404-420.
- 129. Köksal, M. Fatih, “Yenipazarlı Vâlî’nin Manzum İlk Kırk Hadis Tercümesi”,
Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi: Özel Sayı, 2007, s. 237-251.
- 130. Küçük, Sabahattin, “Münif’in Kırk Hadis Tercümesi”, Türkoloji Dergisi , 1997,
c. 12, s. 89-107.
- 131. M. Arif el-Müneyyir (ö. 1923), “el-Hakku’l-Mübin fi Ehadisi Erbain fi men
Harece an Taati Emiri’l-Müminîn ve Şakka ‘Asa’l-Müslimîn”, Müjdat Uluçam
(haz.), içinde Hilafet Risaleleri: II. Abdülhamit Devri, İsmail Kara (haz.),
İstanbul: Klasik Yayınları, 2002, c. 2, s. 217-248.
- 132. M. Zahid el-Kevserî, “Ka‘bu’l-Ahbâr ve İsrâiliyyât”, çev. Harun Reşit Demirel,
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2010, sy. 19,
s. 157-168.
- 133. Muhammed Zâhid el-Kevserî, ““Kim Bir Kavme Benzerse, O da Onlardandır”
Hadisi Hakkında”, çev. Bekir Tatlı, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Dergisi, 2006, c. 6, sy. 2, s. 217-223.
- 134. Nazif Sururi, “Hilafet-i Muazzama-i İslamiye”, Dücane Cündioğlu ve Müjdat
Uluçam, (haz.), içinde Hilafet Risaleleri: II. Abdülhamit Devri, İsmail Kara
(haz.), İstanbul: Klasik Yayınları, 2002, c. 2, s. 207-217.
- 135. Nazlıgül, Habil, “Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Hadis Bilgisi ve Yorumları Işı-
ğında Hadislere Tarihsel Bakış”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi, 2000, sy. 9, s. 403-433.
- 136. Nebhanî (ö. 1926), “el-Ehadisu’l-Erbain fi Vücubi Taati Emiri’l-Müminin”,
Mehmet Özşenel (haz.), içinde Hilafet Risaleleri: II. Abdülhamid Devri,İsmail
Kara (haz.), İstanbul: Klasik Yayınları, 2002, c. 1, s. 323-343.
- 137. Ömer Ziyaeddin Dağıstanî, “Hukuk-ı Selâtîn Hadis-i Erbain fî Hukuki’sSelâtîn”,
Dücane Cündioğlu (haz.), içinde Hilafet Risaleleri: İkinci Meşrutiyet
Devri, İsmail Kara (haz.), İstanbul: Klasik Yayınları, 2003, c. 3, s. 47-66.
- 138. Özafşar, Mehmet Emin, “Osmanlı Eğitim, Kültür ve Sanat Hayatında Hadis”,
Türkler Ansiklopedisi, 2002, c. 9, s. 356-369.
- 139. Özer, Salih, “Millî Kütüphane Hadis Elyazmalarının Osmanlı Hadis Edebiyatı
Çerçevesinde Analizi”, Erdem Dergisi, 2006, c. 16, sy. 45-47.
- 140. Özer, Salih, “Şeyhu’l-İslam Kemâl Paşazâde’nin (ö. 1534) Hadis İlmine İlişkin
Faaliyetleri, Şerhçiliği ve Hadis Usûlü Risâlesinin Tercümesi”, Dinî Araştırmalar,
2006, c. 9, sy. 26, s. 193-210.
- 141. Poyraz, Yakup, Mustafa Sefa Çakır, “Taşköprîzade Kemaleddin Mehmed
ve Şerh-i Ehadis-i Erbain Adlı Eseri”, Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı
Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 5, s. 131-140.
- 142. Poyraz, Yakup, “Manastırlı Hasan bin Ali’nin Ehâdîs-i Erba’în Adlı Manzum
Kırk Hadis Tercümesi”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2014,
c. 14, sy. 2, s. 109-135.
- 143. Sevgi, Ahmet, “Gül-i Sad-berg’in Yeni Bir Nüshası Üzerine”, SÜ Türkiyat
Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2000, sy. 8, s. 289-298.
- 144. Sevgi, Ahmet, “Azmî’nin Hadîs-i Erbaîn Tercümesi”, SÜ Türkiyat Araştırmaları
Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2001, sy. 9, s. 107-132.
- 145. Sevgi, Ahmet, “Müfid’in Arapça Manzum Kırk Hadis Şerhi”, İslami Edebiyat
Dergisi, 1990, sy. 1, s. 9-12.
- 146. Sevgi, Ahmet, “Lâtîfî ve Sübhatü’l-uşşâk’ı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 1992, sy. 1, s. 47-92.
- 147. Şengün, Necdet, “Nazîr İbrâhîm-i Gülşenî ve Farklı Bir Kırk Hadîs Denemesi
Risâle-i Ehâdis-i Erbaîn-i Sülâsiyye”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi Dergisi, 2007, c. 11, sy. 1, s. 279-298.
- 148. Tatlı, Bekir, “Fusûsu’l-Hikem Şârihi Abdullah-ı Bosnevî’ye (ö. 1054/1644) Ait
Bir Risâle: er-Risâle fi Temessüli Cibrîl”, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma
Dergisi, 2005, c. 6, sy. 15, s. 301-310.
- 149. Tatlı, Bekir, “Hutbe Mecmualarında Hadis Kullanımı”, Çukurova Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2008, c. 17, sy. 1, s. 357-378.
- 150. Tatlı, Bekir, “Hz. Peygamber’in Dinî Mimariye Nakşedilen Sözlerinin Bölge
Halkına verdiği Mesajlar -Edirne-Balkanlar (Genel) Mukayesesi-”, Çukurova
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009, c. 9, sy. 2, s. 181-218.
- 151. Tekineş, Ayhan, “Biyografi Rivayetlerinin Tenkidi: Zâhid el-Kevserî’nin
Te’nîbü’l-Hatîb Örneği”, EKEV Akademi Dergisi -Sosyal Bilimler-, 2005, c. 9,
sy. 23, s. 157-178.
- 152. Toksarı, Ali, “Molla Hüsrev’in Hadis ve Hz. Peygamber’in İctihadı Hakkındaki
Bazı Görüşleri”, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1989, sy. 6,
s. 131-145.
- 153. Türer, Osman, “Harîrîzâde’nin, Sülûkün Mertebelerine Dair Bir Risalesi:
Feyzu’l-Muğnî Min Sırri Hadîsi Men Talebenî”, Tasavvuf: İlmî ve Akademik
Araştırma Dergisi, (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı – II) 2009, c. 9, sy. 23, s. 37-51.
- 154. Uzunoğlu, Vecih, “Ayşi Mehmed Efendi ve İnneme’l-A‘mâlu bi’n-Niyyât Hadisinin
Şerhi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2014, c. 2,
sy. 40, s. 91-138.
- 155. Ünal, İsmail Hakkı, “İslâm Kültüründe Kırk Hadis Geleneği ve Şeyh Hâmid-i
Velî’nin Hadîs-i Erbaîn Şerhi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,
1999, c. 39, s. 137-146.
- 156. Ürkmez, Ahmed, “Bir Muhalefet Aracı Olarak Tahrîc”, Hadis Tetkikleri Dergisi,
2004, c. 2, sy. 2, s. 87-106.
- 157. Ürkmez, Ahmed, “İsmail Ankaravi’nin Mesnevi Şerhi’nin İlk Cildinde Yer
Verdiği Mükerrer Hadisler ve Kaynak Değerleri”, İnönü Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi Dergisi, 2011, c. 2, sy. 2, s. 165-191.
- 158. Yardım, Ali, “Osmanlı Devrinde Dârulhadîsler”, Yeni Türkiye Dergisi (Osmanlı
Özel Sayısı), 1999, c. 8, s. 163-175.
- 159. Yavuz, Adil, “Tasavvuru’s-Sünne ledâ Mevlânâ Hâlid el-Bağdâdî”, Selçuk
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011, sy. 32, s. 77-92.
- 160. Yenibaş, Hasan, “Tasavvuf-Hadis İlişkisi Bağlamında Ahmed Ziyaüddin
Gümüşhanevî ve Râmûzü’l-ehâdîs Adlı Eseri”, EKEV Akademi Dergisi -Sosyal
Bilimler-, 2014, c. 18, sy. 59, s. 489-503.
- 161. Yıldırım, Ahmet, “İskilipli Şeyh Muhammed Muhyiddin Yavsî (ö. 920/1524)’nin
Bir Risâlesi ve Risâlede Geçen Hadislerin Tahric ve Değerlendirmesi”, Tasavvuf:
İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 2001, c. 2, sy. 6, s. 105-118.
- 162. Yıldırım, Enbiya, “Hâmid-i Velî’nin Kırk Hadis Şerhi”, Dicle Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, c. 8, sy. 2, s. 137-166.
- 163. Yıldırım, Selahattin, Osmanlı Muhaddislerinden el-Kemâhî ve el-Müheyyâ
Adlı Muvatta Şerhi, EKEV Akademi Dergisi -Sosyal Bilimler-, 2004, c. 8,
sy. 20, s. 197-220.
- 164. Yıldırım, Selahattin, “XIX. Yüzyıl Osmanlı Muhaddisleri ve Eserleri”, Din
Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2004, sy. 13, s. 263-315.
- 165. Yıldırım, Selahattin, “XVII. Yüzyıl Osmanlı Muhaddisleri ve Eserleri”, Din
Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2004, sy. 14, s. 151-182.
- 166. Yıldırım, Selahattin, el-Muhaddisûnu’l-Osmâniyyun fi’l-Karni‘s-Sâmini ‘Aşer
ve Mü’ellefâtuhum, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,
2015, sy. 39, s. 5-30.
- 167. Yıldız, Âlim, “Okçuzâde Mehmed Şâhî ve Manzum Kırk Hadis Tercümesi:
Ahsenü’l-Hadîs”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003,
sy. 17, s. 91-124.
- 168. Yıldız, Alim, “Siraci’nin Manzum Kırk Hadis Tercümesi”, Cumhuriyet Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011, c. 15, sy. 1, s. 127-150.
- 169. Yılmaz, Hayati, “Nûh b. Mustafa el-Konevî’nin er-Risâle fi’l-Fark Beyne’lHadîsi’l-Kudsî
ve’l-Kur’ân ve’l-Hadîsi’n-Nebevî Adlı Risâlesi”, Hadis Tetkikleri
Dergisi, 2003, c. 1, sy. 1, s. 167-178.
- 170. Ahatlı, Erdinç, “Bulgaristan’da Yayımlanmış Olan İntibah Gazetesi ve Burada
Çıkan Hadis Yorumları”, Uluslararası Osmanlı İlim, Düşünce ve Sanat
Dünyasında Balkanlar Sempozyumu, 07-09 Mayıs 2014, Edirne, s. 49-83.
- 171. Ağırman, Cemal, “Muhammed Zahid el-Kevseri’ye Göre Sünnet-i Hasene
Hadisi Bağlamında Dinde Tecdid İmkanı, Alanı ve Sınırları”, Uluslararası
Düzceli M. Zahid Kevseri Sempozyumu Bildirileri, Düzce 2007, s. 679-687.
- 172. Akalın, İsa, “Dârü’l-Fünûn İlahiyat Fakültesi’nde Hadis Usûlü Öğretimi
Hüseyin Avni Arapkirli Örneği”, Dârülfünûn İlahiyat Sempozyumu 18-19
Kasım 2009 Tebliğleri, İstanbul 2010, s. 217-223.
- 173. Altuntaş, Mustafa Celil, “Osmanlı Dâru’l-Hadis Medreselerinin İdari Teşkilatı”,
Anadolu’nun İslamlaşma Sürecinde Daru’l-Hadisler 8-9 Eylül 2012, Samsun
2013, s. 135-161.
- 174. Atan, Abdullah Hikmet, “Ahmed Ziyauddin Gümüşhanevî (k.s.)’de Sünnete
Bağlılık ve Bunun Tekke Geleneğine Yansıması”, Yayınlanmamış bildiri,
Uluslararası Gümüşhanevi Sempozyumu, İstanbul, 1-2 Haziran 2013.
- 175. Aydın, Arafat, “İcâzetnâme (Sebet): Ahmed b. Süleyman el-Ervâdî’nin Kendi
Kaleminden Ahmed Ziyâüddîn Gümüşhânevî’ye İcâzetini Verdiği İlimler ve
Eserler”, Yayınlanmamış bildiri, Uluslararası Gümüşhanevi Sempozyumu,
İstanbul, 1-2 Haziran 2013.
- 176. Aydın, Sare Nur, “Bir İrşad Kaynağı Olarak Râmûzü’l-ehâdîs”, Yayımlanmamış
bildiri, Uluslararası Gümüşhanevi Sempozyumu, İstanbul, 1-2 Haziran 2013.
- 177. Aydoğdu, Rukiye, “19. Yüzyıl Osmanlısında Tasavvuf-Hadis Geleneğinin Bir
Temsilcisi: Ahmed Ziyâeddîn Gümüşhanevî”, I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin
Gümüşhanevi Sempozyumu 3-5 Ekim 2013 Bildiriler Kitabı, Gümüşhane,
2014, s. 65-74.
- 178. Avvame, Muhammed, “Muhammed Zahid el-Kevseri’nin Cerh ve Ta’dil’deki
Metodu”, Uluslararası Düzceli M. Zahid Kevseri Sempozyumu Bildirileri,
Düzce 2007, s. 271-313.
- 179. Bağcı, Musa “Celal Nuri İleri’nin Hatemu’l-Enbiya Adlı Eserinde Peygamber
Tasavvuru”, Cumhuriyet Dönemi Hadis Çalışmalarında Yöntem ve Kaynak
Sorunu, II. Hadisçiler Toplantısı, 19-20 Temmuz 2003, Gerede-Bolu (Müellifin
Hadis Yazıları adlı kitabında yayınlandı).
- 180. Berberoğlu, Tülay, “Gümüşhanevî Hazretlerinde Hz. Peygamber Sevgisi”,
I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin Gümüşhanevî Sempozyumu Bildiriler Kitabı,
Gümüşhane, 2014, s. 275-280.
- 181. Bilgen, Osman, “Ahmed Ziyâüddin Gümüşhanevî’nin Râmûzü’l-ehâdîs İsimli
Eserinin Kaynakları (101-200. Hadisler)”, I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin
Gümüşhanevî Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Gümüşhane, 2014, s. 507-512.
- 182. Bilgen,Osman, “Erzurumlu Hâce Muhammed Lutfî (1868/1956)’nin Hülâsatu’lHakâyık
İsimli Eserinde Âyet ve Hadis Kullanımı”, Uluslararası Seyyid Tâhâ-i
Hakkâri Sempozyumu Bildirileri, 2014, s. 502-521.
- 183. Bilgen, Osman, “Alvarlı Muhammed Lutfî’nin Hulâsatü’l-Hakâyık İsimli
Eserinde Geçen Hadislerin Tahric ve Değerlendirmesi”, Uluslararası Hâce
Muhammed Lutfî (Alvarlı Efe) Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Erzurum, 2013,
c. 1, s. 547-554.
- 184. Bilgen, Osman, “Mehmed Şerif bin Mustafa et-Tokâdî ve Miftâhu’s-Sahîhayn
İsimli Eseri”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tokat Sempozyumu Bildiriler Kitabı,
Tokat, 2013, c. 3, s. 277-282.
- 185. Çiftçi, Mehdin, “Süleymaniye Dârü’l-Hadisi’nde Okutulan Eserler (XVI-XVII.
Asırlar)”, Anadolu’nun İslamlaşma Sürecinde Daru’l-Hadisler Sempozyum
Kitabı, Samsun, 2013, s. 307-335.
- 186. Çiğdem, Recep, “Râmûzu’l-ehâdîs’te Yer Alan Yöneticilerle İlgili Bazı Hadislerin
Modern Hukukla Mukayeseli İncelenmesi”, I. Uluslararası Ahmed
Ziyaüddin Gümüşhanevî Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Gümüşhane, 2014,
s. 657-669.
- 187. Demirer, Macit, “Gümüşhânevî’nin Hadisle İlgili Eserleri”, Yayımlanmamış
bildiri, Uluslararası Gümüşhanevi Sempozyumu, 1-2 Haziran 2013, İstanbul.
- 188. Demirer, Macit, “Ahmed Ziyaüddin Gümüşhânevî’nin Levâmiu’l-Ukûl Adlı
Eseri”, I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin Gümüşhanevî Sempozyumu Bildiriler
Kitabı, Gümüşhane, 2014, s. 521-532.
- 189. Efendioğlu, Mehmet, “16. Yüzyıl Osmanlı Yönetiminde Sahabe ve Ehl-i
Beyt Hassasiyeti”, Yayımlanmamış bildiri, Sahn-ı Semân’dan Dârülfünûn’a
Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası, Âlimler, Müesseseler ve Fikri Eserler (16.
yy.) Sempozyumu, 19-20 Aralık 2015, İstanbul.
- 190. Erdem, Elif, “Anadolu’da Dâru’l-Hadislerin Mahiyeti”, Anadolu’da Hadis
Geleneği ve Dâru’l-Hadisler Sempozyum Kitabı, s. 175-189.
- 191. Göztepe, Yüksel, “Ramuzu’l-ehâdis’te Geçen Zikirle İlgili Hadislerin İrşad
ve Süluk Yönünden Kritiği”, I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin Gümüşhanevi
Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Gümüşhane, 2014, s. 397-407.
- 193. Gürler, Kadir, “İkinci Meşrutiyeti Dini Öğelerle Meşrulaştırma Çabaları”,
Yüzüncü Yılında İkinci Meşrutiyet Milletlerarası Kongre Tebliğleri Kitabı,
(IRCICA), İstanbul, 2012, s. 119-139.
- 194. Gürler, Kadir, “Gümüşhânevî Dergahından Osmanlı-Türk Modernleşmesi
Sürecine Bir Destek: Ömer Ziyâuddin Dağıstânî”, I. Uluslararası Ahmed
Ziyaüddin Gümüşhanevi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Gümüşhane, 2014,
s. 785-795.
- 195. Hansu, Hüseyin, “Hadis Aşığı Bir Felsefeci: Dârülfünun Müderrislerinden
Babanzâde Ahmed Naim Bey (1872-1934)”, Darülfünun İlahiyat Sempozyum
Kitabı, s. 385-399, İstanbul 2010.
- 196. Hatiboğlu, İbrahim, “Anadolu’da Hadis Tarihine İlişkin Çalışmalar Üzerine”,
Anadolu’da Hadis Geleneği ve Dâru’l-Hadisler Sempozyum Kitabı, s. 311-323.
- 197. Hatiboğlu, İbrahim, “The Missing Ling of the Chain: Some Observations on
the Ottoman-Turkish Hadith Manuscripts”, Yayımlanmamış bildiri, Islamic
Manuscript Conference, 4–6 July 2005, Cambridge, İngiltere.
- 197. Hatiboğlu, İbrahim, “Vesiletü’n-necât’ın Kaynaklarının Anlaşılmasına Dair
Birkaç Mülahaza”, Yazılışının 600. Yılında Bir Kutlu Doğum Şaheseri Uluslararası
Mevlid Sempozyumu, 2010, s. 319-323.
- 198. İmamoğlu, Abdullah Taha, “Anadolu’da Usûl Çalışmaları: Ramazanzâde
Abdünnâfî İffet Efendi’nin Nuhbetü’l-fiker Şerhi: el-Eserü’l-mu‘teber fi tercemeti
Nuhbeti’l-fiker”, Anadolu’da Hadis Geleneği ve Dâru’l-Hadisler Sempozyum
Kitabı, s. 325-336.
- 199. İmamoğlu, Abdullah Taha, “19. Yüzyıl Ulemasından Fatih Ahmed Efendi’nin
Nuhbetü’l-fiker Tercümesi ve Şerhi”, Anadolu’nun İslamlaşma Sürecinde
Daru’l-Hadisler Sempozyum Kitabı, Samsun, 2013, s. 247-255.
- 200. Kahraman, Abdullah, “Ahmed Ziyauddin Gümüşhanevi’nin Bazı Fıkhî
Hadislere Yaklaşımı”, Yayımlanmamış bildiri, Uluslararası Gümüşhanevi
Sempozyumu, 1-2 Haziran 2013, İstanbul.
- 201. Karabulut, Niyazi, “Ahmet Ziyaüddin Gümüşhanevi’nin Kırk Hadis’i ve
Kaynakları”, I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin Gümüşhanevi Sempozyumu
Bildiriler Kitabı, Gümüşhane, 2014, s. 565-575.
- 202. Karacabey, Salih, “Vesîletü’n-Necât’ın Hadis İlmi Açısından Analizi”, Yazılışının
600. Yılında Bir Kutlu Doğum Şaheseri Uluslararası Mevlid Sempozyumu,
2010, s. 274-291.
- 203. Karacabey, Salih, “Şemseddin Sivasi ve Hadis İlmi”, İlim ve Kültür Tarihinde
Sivasiler Ulusal Sempozyum Tebliğleri, Sivas, TSO Konferans Salonu, 2011,
s. 339-360.
- 204. Karahan, Abdullah, “Vani Mehmed Efendi’nin Hadis Kültürü ve Hadise Bakışı”,
Ulusal Vani Mehmed Efendi Sempozyum Kitabı, Bursa, 2011, s. 73-85.
- 205. Karahan, Abdullah, “Bursa Dâru’l-Hadisleri”, Anadolu’nun İslamlaşma
Sürecinde Daru’l-Hadisler Sempozyum Kitabı, Samsun, 2013, s. 43-55.
- 206. Koçyiğit, Yakup, “Ahmed Ziyaeddin Gümüşhanevî ve Garâibü’l-ehâdîs İsimli
Eseri”, I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin Gümüşhanevi Sempozyumu Bildiriler
Kitabı, Gümüşhane, 2014, s. 117-126.
- 207. Kutluay, İbrahim, “Râmuz el-ehâdis ve Levâmiu’l-ukûl Bağlamında
A. Ziyâuddin’nin Hadis Şerhçiliği ve Sünnet Anlayışı”, I. Uluslararası Ahmed
Ziyaüddin Gümüşhanevi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Gümüşhane, 2014,
s. 485-498.
- 208. Kutluay, İbrahim, “16. Yüzyılda Sahn-ı Seman Medreselerinde Hadis İlminin
Yeri”, Yayımlanmamış bildiri, Sahn-ı Semân’dan Dârülfünûn’a Osmanlı’da
İlim ve Fikir Dünyası, Âlimler, Müesseseler ve Fikri Eserler (16. yy.), 19-20
Aralık 2015, İstanbul.
- 209. Kuzudişli, Ali, “Ramuzü’l-ehâdis ve Nevadir Hadislerin Dayanılmaz Çekiciliği”,
I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin Gümüşhanevi Sempozyumu Bildiriler
Kitabı, Gümüşhane, 2014, s. 513-520.
- 210. Macit, Yunus, “Osmanlı Gerileme Döneminde Hadis Öğretimi”, Anadolu’da
Hadis Geleneği ve Dâru’l-Hadisler Sempozyum Kitabı, s. 245-271.
- 211. Memiş, İbrahim, “Anadolu Hadis Geleneğinde Edirne Dâru’l-Hadis’inin
Yeri”, Anadolu’da Hadis Geleneği ve Dâru’l-Hadisler Sempozyum Kitabı,
s. 119-134.
- 212. Memiş, İbrahim, “Trakya Yöresi ve Anadolu’da Hadis Eğitimi ve Kültürünü
Yayma Çalışmalarına Edirne Darülhadisi’nin Katkısı”, Anadolu’nun İslamlaşma
Sürecinde Daru’l-Hadisler Sempozyum Kitabı, Samsun, 2013, s. 59-79.
- 213. Özkan, Halit, “Otodidakt Bir Muhaddis: Babanzâde Ahmed Naim”, Yayımlanmamış
bildiri, Babanzade Ahmed Naim Paneli, 9 Nisan 2016, İstanbul.
- 214. Özsoy, Abdulvahap, “Levâmiu’l-Ukûl ve Hadis Şerh Geleneğindeki Yeri”,
I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin Gümüşhanevi Sempozyumu Bildiriler Kitabı,
Gümüşhane, 2014, s. 533-542.
- 215. Özsoy, Abdulvahap, “İbrahim Hakkı’nın Marifetname’sinde Hadisler ve Değeri
Üzerine”, Türk-İslam Düşünce Tarihinde Erzurum Sempozyum Kitabı, 2007,
c. 2, s. 165-175.
- 216. Özsoy, Abdulvahap, “Kadızâde Mehmed Efendi’nin Hz. Ali’nin Fazileti ile
İlgili Risâlesi”, Erzurum İspirli Kadızâde Mehmed Ârif Efendi ve Ömer Efendi
Sempozyum Kitabı, 2014, s. 347-354.
- 217. Seyfullah, Seyfeddin Rafiddinov, “Ahmed Ziyaeddin Gümüşhanevi’nin
Ramuzu’l-ehâdis Kitabının Özbekçe Çevirisi Üzerine”, Yayımlanmamış bildiri,
Uluslararası Gümüşhanevi Sempozyumu, 1-2 Haziran 2013, İstanbul.
- 218. Sofuoğlu, M. Cemal, “Seyyit Bey’in Hilâfetin Mahiyet-i Şeri‘yyesi Adlı Eserinde
Kullandığı Hadislerin Değerlendirilmesi”, Türk Hukuk ve Siyaset Adamı Seyyit
Bey Sempozyumu, 1999, s. 109-114.
- 219. Şahin, Davut, “Levamiu’l-ukul’de Rivayet-Ayet İlişkisi”, Poster bildiri,
I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin Gümüşhanevi Sempozyumu, 3-5 Ekim
2013, Gümüşhane.
- 220. Şenburç, Masum, “Kaynakları Açısından Babanzâde’nin Hadis Usulü ve
Türkiye’deki Hadis Usulü Literatürü İçindeki Yeri”, Yayınlanmamış bildiri,
Babanzade Ahmed Naim Paneli, 9 Nisan 2016, İstanbul.
- 221. Tatlı, Bekir, “Şeyh Şâbân-ı Velî’nin Halifelerinden İstanbul Sofu Mehmed Paşa
Dârülhadisi Müderrisi Şeyh Muharrem Efendi (ö. 983/1575-76)”, Uluslararası
Şeyh Şa’ban-ı Velî Sempozyumu, Kastamonu Üniversitesi, 4-6 Mayıs 2012,
Kastamonu.
- 222. Tatlı, Bekir, “İstanbul Sofu Mehmed Paşa Dârü’l-Hadisi Müderrisi, Süleymaniye
Camii’nin İlk Vaizi Muharrem Efendi (ö. 983/1575) ve Ta‘lîmü’l-Müteallim li
Terğîbi Tâlibi’l-İlm Adlı Eseri”, Anadolu’nun İslamlaşma Sürecinde Daru’lHadisler
Sempozyum Kitabı, Samsun, 2013, s. 221-241.
- 223. Tatlı, Bekir, “Türk-İslam Mimarisinde Süsleme ve Hadis Kullanımı”, 1. Ulusal
Cami Mimarisi Sempozyumu: Gelenekten Geleceğe Cami Mimarisinde Çağdaş
Tasarım ve Teknolojiler, 2013, s. 203-228.
- 224. Tatlı, Bekir, “Türk-İslâm Mimarisinde Kullanılan Hadislerin Sıhhat Açısından
Değeri”, YDÜ I. Uluslararası Hadis İhtisas Sempozyumu, Lefkoşa, 2014,
s. 190-251.
- 225. Temel, Ali Rıza, “Ahmet Ziyaeddîn Gümüşhanevî’nin Levâmiu’l-Ukûl Adlı
Eseri ve Hadisciliği Yanında Tefsircilik Yönü”, Yayımlanmamış bildiri, Uluslararası
Gümüşhanevi Sempozyumu, 1-2 Haziran 2013, İstanbul.
- 226. Toksarı, Ali, “Molla Hüsrev’in Hadis ve Peygamberlerin İctihadları Hakkındaki
Bazı Görüşleri”, Molla Hüsrev Mehmet Efendi (1400-1480) Kongresi Tebliğleri,
Kayseri, 1992, s. 97-110.
- 227. Uraler, Aynur, “Kırk Hadîs Geleneği ve Şair Nâbî’nin Kırk Hadîs’le İlgili Eserinin
Tahlili”, Yayımlanmamış bildiri, Şair Nâbî Sempozyumu 13-15 Kasım
2009, Ali Bakkal (ed.), Şanlıurfa, Şanlıurfa Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler
Müdürlüğü.
- 228. Türcan, Zişan, “Anadolu’da Hadis Şerhçiliği”, Anadolu’da Hadis Geleneği ve
Dâru’l-Hadisler Sempozyum Kitabı, s. 339-351.
- 229. Yavuz, Adil, “Ebû Saîd Muhammed Hadimî’ye (1176/1762) Göre Hz. Peygamber
(sav) ve Sünnet’in Önemi”, Yayımlanmamış bildiri, Hâdimî’yi Anma
Sempozyumu, 15 Temmuz 2006, Konya: Konya-Hadim Belediyesi.
- 230. Yavuz, Adil, “Bir İhtisas Medresesi Olarak Dâru’l-Hadislerin Önemi”, Medrese
Geleneği ve Modernleşme Sürecinde Medreseler Uluslararası Sempozyum
Kitabı, 2013, c. 1, s. 217-231.
- 231. Yavuz, Adil, “Ahmet Hamdi Akseki’nin Peygamber ve Sünnet Tasavvuru”,
Yayımlanmamış bildiri, Ahmet Hamdi Akseki Sempozyumu, 08-09 Kasım
2013, Antalya.
- 232. Yavuz, Adil, “Edirne Darulhadîsi Müderrisi Sinan Paşa ve Hadis Kültürü
Üzerine Bir Değerlendirme Tazarrunâme Örneği”, Uluslararası Osmanlı
İlim, Düşünce ve Sanat Dünyasında Balkanlar Sempozyumu, 07-09 Mayıs
2014, Edirne, s. 25-49.
- 233. Yıldırım, Ahmet, “Ahmed Ziyauddin Gümüşhanevî’nin Hadis Kültürü”,
Yayımlanmamış bildiri, I. Uluslararası Ahmed Ziyaüddin Gümüşhanevi
Sempozyumu, 3-5 Ekim 2013, Gümüşhane.
- 233. Yıldırım, Ahmet, “İzmirli İsmail Hakkı ve Şeyh Safvet’in Tartışmalarında
Gazzâlî ve İhyâ Hadisleri”, Uluslararası Modern Çağ ve Gazzâlî Sempozyumu,
2014, s. 127-134.
- 234. Yıldırım, Selahattin, “Osmanlı’da Kırk Hadis Geleneği ve Hadis Öğretimine
Katkısı”, Anadolu’da Hadis Geleneği ve Dâru’l-Hadisler Sempozyum Kitabı,
s. 139-152.
- 235. Yıldız, Alim, “Klasik Edebiyatımızda Manzum Hadis Tercümeleri ve Necip
Fazıl’ın 101 Hadis Tercümesi”, I. Kahramanmaraş Sempozyum Kitabı, Kahramanmaraş,
2005, c. 1, s. 221-238.
- 236. Yücel, Ekrem, “Coğrafi Merkezleri Bakımından Dârulhadisler”, Anadolu’nun
İslamlaşma Sürecinde Daru’l-Hadisler Sempozyum Kitabı, Samsun, 2013,
s. 165-191.
- 237. Alaween, Raed, “Tireli Muhammed İbn Melek’in Şerhu Mesabihi’s-Sünne
Adlı Eserinin Edisyon Kritiği ve Değerlendirilmesi (İman-Nikah bölümü)”,
Doktora tezi, Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi.
- 238. Altuntaş, Mustafa Celil, “Osmanlı İlim Geleneğinde Hadis (Sahn-ı Seman’dan
Dâru’l-Fünûn’a Osmanlı’da Hadis Öğretimi)”, Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi.
- 239. Aydemir, Yusuf, “Darülfünun Müderrislerinden Arapkirli Hüseyin Avni ve
Hadisçiliği”, Yüksek Lisans tezi, İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi.
- 240. Aydoğan, Ömer, “Niyâzî-i Mısrî’de Hadis Kültürü”, Yüksek Lisans tezi, Trakya
Üniversitesi.
- 241. Cantürk, Seyit Ali, “İbn Melek ve Hadisçiliği”, Doktora tezi, Ankara Üniversitesi.
242. Çakır, Mesut, “İmam Birgivi’nin Kitabu’l İman ve’l İstihsan İsimli Eserinin
Tahkik ve Tahlili”, Doktora tezi, Sakarya Üniversitesi.
- 242. Çakır, Mustafa Sefa, “Taşköprizade Kemaleddin Mehmed b. Ahmed’in Şerh-i
Ehadis-i Erbain Tercümesi (Metin-İnceleme)”, Yüksek Lisans tezi, Ondokuz
Mayıs Üniversitesi.
- 244. Demir, Seyfullah, “İbn Melek’in Mebariku’l-ezhar Adlı Eseri ve Hadis İlmindeki
Yeri” Yüksek Lisans tezi, İstanbul Üniversitesi.
- 245. Dervişoğlu, Hatice, “Taşköprüzade’nin Hadis Kültürü”, Yüksek Lisans tezi,
Ankara Üniversitesi.
- 246. Karabudak, Ali, “Bin Bir Hadis Geleneği ve Mehmed Esad Erbilî’nin Kenzü’lirfan
Adlı Eserinin Tenkidi”, Yüksek Lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam
Üniversitesi.
- 247. Kış, Osman, “Muhammed Zahid el-Kevseri ve Hadisçiliği”, Doktora tezi,
Necmettin Erbakan Üniversitesi.
- 248. Korkmazer, Gülsüm, “Osmanlı Dönemi Hadis Şerhçiliği”, Doktora tezi,
Sakarya Üniversitesi.
- 249. Kurtulan, Kasım, “Tireli Muhammed İbnMelek’in Şerhu Mesâbihi’s-Sünne Adlı
Eserinin Edisyon Kritiği ve Değerlendirilmesi (Itk bölümünden sonuna kadar)”,
Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi.
- 250. Mukarramov, Sharifjan, “İdris-i Bitlisi ve Kırk Hadisi”, Yüksek Lisans tezi,
Marmara Üniversitesi.
- 251. Pulat, Yakup, “Osmanlı Yükselme Devri Hadis Çalışmaları”, Yüksek Lisans
tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
- 252. Sarı, Necmi, “İsmail Hakkı Bursevi ve Şerhu Nubbeti’l-Fiker Adlı Eseri”,
Doktora tezi, Sakarya Üniversitesi.
- 253. Şirin, Halil, “Süleyman Çelebî’nin Mevlidindeki Vesiletü’n-Necat Hadislerin
Tahric ve Değerlendirilmesi”, Yüksek Lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi.
- 254. Turul, Süleyman, “Osmanlı Devleti Kuruluş Dönemi Hadis Faaliyetleri”,
Yüksek Lisans tezi, Çukurova Üniversitesi.
- 255. Yağcı, Hızır, “Hayreddin Hızır Atûfî’nin Keşfü’l-Meşârık Adlı Eserinin Tahkik
ve Tahlili”, Doktora tezi, Sakarya Üniversitesi.