ÇOCUK İMGESİNİN CAHİT ZARİFOĞLU VE PAUL ELUARD'INŞİİRLERİNDE KULLANIMI*

Cahit Zarifoğlu ile Paul Eluard'ın şiirlerinde "çocuk" imgesi, bir çok yönüyle benzerlik arz etse de; bazı yönlerden farklı çağrışımlar dünyasına gönderme yapar. İnsanın bulûğ çağına kadarki evresi olarak tanımlanan çocukluk, neredeyse tüm şairlerin yoğun biçimde gönderme yaptıkları bir dönemdir. Şairler, çocukluk dönemine kendisinden ilham alınan bereketli bir kaynak olarak sıkça başvurmaktadırlar. Ölüme yakın insanın bakışı ile yaşama dönük çocuk yüzü inançlı bir şair ile inancı merkeze almayan şairde farklı görünümler arz eder. Şairlerin genelinde ele alınan çocuk imgesi, farklı iki medeniyete mensup bu iki şairde belirgin farklılıklar içeren çağrışımlara sahiptir. Kültürel anlamda birbirine zıt iki şairin bu imgeyi kullanış biçimleri üzerinden hem şiir retoriklerini hem de hangi anlamsal küme içerisinde kullandıklarını ayırt etme imkânından söz edebiliriz. Cahit Zarifoğlu çocuk bakışının safiyetine ve bu bakışın neredeyse bir model olarak kullanılabileceğine gönderme yaparken Paul Eluard çocuğu, hayatın önemli figürlerinden biri olarak ele alır. Her iki şairde de çocuk imgesinin kuş imgesiyle birlikte kullanıldığı görülür. Zarifoğlu'nda çocuk, çoğunlukla umut, masumiyet ve aşkı simgeler. Eluard'da ise çocuk, ölümün eşiğindeki insan ile hayatın içine doğru akmaya meyilli insan arasındaki çelişkinin izahı olarak okunabilir. Bu çelişki, şairi mutsuzluğa itse de Eluard, tabiatın ve hayatın anlamını çocukta bulur. Cahit Zarifoğlu'nda çocuk, her şeyin ölçüsü olma durumuna ulaşır. Bir çocuk kadar mutlu ya da mutsuz, kederli veya coşkulu gibi hayatta kişinin sahip olduğu tüm ruh halleri, bu imge ölçü alınarak değerlendirilir. Sosyalist bir gelenekten gelen Eluard'da ise çocuk, sıkıcı hayat içinde insana nefes aldırabilen özel bir imge olarak kullanılır. Bu çalışmada farklı kültürlere ve inançlara sahip iki şairin "Çocuk" imgesine yaklaşımları karşılaştırılmıştır.

USE OF CHILD IMAGE IN CAHIT ZARIFOGLU AND PAUL ELUARD'S POEMS

Although the "child" image in both Cahit Zarifoğlu and Paul Eluard's poetry are similar in many aspects, the very image makes different connotations in other aspects. Childhood, defined as the age span ranging from birth to adolescence, is a period which almost every poet makes reference to. Poets make use of this rich source to a great extent for inspiration. The images of a person standing at the death's door and a child welcoming life with arms wide open appear in different forms in the works of a believing poet and another whose works are not faith-oriented. The child image used by all poets in a way bears apparent differences in the works of these two poets with different origins of civilization. By looking at the way in which these two poets from different cultural backgrounds use this image, we can speak of the possibility to differentiate both their poetry rhetorics from the other and the semantic codes in which they use the said image. Whilst Cahit Zarifoğlu speaks of the purity in a child's point of view and almost introduces this point of view as a model, Paul Eluard takes the child as an important figure of life. Both poets use the child image together with bird image. In Zarifoğlu's works, the child occasionally symbolizes hope, innocence and love. In Eluard's works, however, the child image can be read as the explanation of the dilemma between a person standing at the death's door and another who is eager to embrace life to its full potential. Although this dilemma causes a certain kind of sadness in the poet's life, Eluard still finds the meaning of life and nature in the child. In Cahit Zarifoğlu's works, child is a means of measure for everything. Any state of mind is described over the child. For instance, the poet uses the expressions "happy as a child", "unhappy like a child", "sad as a child" or "excited as a child". Coming from a socialist background, Eluard uses the child image as a special symbol of something that makes one feel alive and breathing inspite of the dullness of life. In this study, we have investigated the approaches of two poets from different cultural and religious backgrounds to the "child" image in their works with a contrastive and comparative analysis.

___

AKGÜN, Ali, İlhan Berk Şiirinde Nesne Sorunu, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamı? Yüksek Lisans Tezi. Ankara, 2002.

AYTAÇ, Gürsel, Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001.

BERK, ?lhan, Poetika, Yapı Kredi Yayınları, ?stanbul, 1997.

D?L?DÜZGÜN, Selahattin, Çağdaş Çocuk Yazını, Yapı Kredi Yayınları, ?stanbul 1996.

ELUARD, Paul, Şiirler, Cem Yayınevi, 1993.

ERDOĞAN, Mehmet, "Cahit Zarifoğlu"nun ?iire Dair Dü?ünceleri", Kökler, S. 11, Mart-NisanMayıs 2006.

JOUBERT, J. L. , Şiir Nedir?, Öteki Yayınevi, Ankara, 1993.

KAYA, Vural, Cahit Zarifoğlu'nun Çocuk Kitaplarında Temel Değerler, Yayınlanmamı? Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı, Din Eğitimi Bilim Dalı, Konya, 2007.

MAYAKOVSKY, vd., Şaf Şiir Yoktur, Broy Yayınları, ?stanbul, 1994.

NECAT?G?L, Behçet, Bile / Yazdı, Yapı Kredi Yayınları, ?stanbul, 2012.

OKTAR, Lütfiye; YAĞCIOĞLU, Semiramis, "Türkçe"de Söylem Yapısı ve Artgönderim", Yedinci Uluslararası Türk Dilbilimi Konferans Bildirileri (7-9 Ağustos 1996), Ankara, 1997.

SÜPHANDAĞI, ?smail, Şiir ve Mutlak, ?z Yayınları, ?stanbul 1999.

ZAR?FOĞLU, Cahit, Şiirler, Beyan Yayınları, ?stanbul, 2010.

ZAR?FOĞLU, Cahit, Yaşamak, Beyan Yayınları, ?stanbul, 1990.