ALEVİ MEŞREP BİR TARİKAT: GALİBİLİK

İslam dünyasında bazı tarikatların Hz. Ebu Bekir'e bazılarının da Hz. Ali'ye dayandıkları kabul edilir. Silsilelerini Hz. Ali'ye dayandıran tarikatlar genel olarak Alevî meşrep olarak isimlendirilmiş, aynı zamanda cehrî zikri tercih eden tarikatlar da Alevî kelimesi ile nitelendirilmiş, Hz. Ali de cehrî zikri benimseyenlerin pîri olarak kabul edilmiştir. Zikirlerini genel olarak cehri yapan Galibiler de mezhepte Hanefi, meşrepte Alevi olduklarını kabul etmektedirler. Tarikatın kurucusu Galip Hasan Kuşçuoğlu'dur. Ağustos 1993 tarihinde manevi meclisin kararı ile Kadiri ve Rufai tarikinin birleşimi olarak, Galibiliğin bir kol olarak Galip Hasan Kuşçuoğlu'na verildiğine, o mecliste Seyyid Abdulkadir Geylani, Seyyid Ahmed Kebir Rufai, Şeyh Ahmet Yesevi, Şeyh Ahmed Kuddusi daha nice maneviyat büyüklerinin bulunduğuna inanılmaktadır.Kuşçuoğlu 2013 senesinde vefat etmiştir. O'nun vefatından sonra tarikatta herhangi bir dağılma olmamış, halifelerinden olan Ali Yetkin Şekerci ve Atıf Uzunömeroğlu tarikatın yeni şeyhleri olarak kabul edilmişlerdir. Galibilerin faaliyette olduğu illerde yapılan istişareler sonucu bazı illerde Ali Yetkin Şekerci, bazı illerde de Atıf Uzunömeroğlu şeyh olarak kabul edilmiştir. Bütün Galibi dervişler tarafından her iki şeyhe karşı derin bir hürmet ve saygı gözlenmektedir. Galibilerin ibadetlerini yaptıkları mekanlara "Kitap Sünnet ve Asra Uygun İbadethane" adı verilmektedir. Galibi dervişleri bu mekanı daha çok dergah olarak isimlendirmektedir. Galibi dergahının iç süslemelerinde on iki köşeli ve sekiz köşeli süslemeler dikkat çekmektedir. On iki sayısının yukarıda söylendiği gibi on iki tarikatı, sekiz sayısının da Selçuklu yıldızını temsil ettiği tahmin edilmektedir

A CHARACTERIZED AS ALEVI OF ORDER: GALIBIS

In Islamic world some orders are based on Hz. Ebu Bekir and some orders are based on Hz. Ali. The orders which are based on Hz. Ali are generally named as Alevi-Meşreb. The orders which practice Zikir vocally are also characterized as Alevi. Hz. Ali is assigned as the master of the people who practice vocal Zikir. The Galibis who practice Zikir vocally accept that they belong to the Hanefi order and also Alevi in spirit. The founder of the order is Galip Hasan Kuşçuoğlu. With the decision of the spiritual council, as the unification of the Kadiri and Rufai ordes at August 1993, the Galibi Order is given to Galip Hasan Kuşçuoğlu. It is believed that at that time, in that council there were spiritual leaders like Seyyid Abdulkadir Geylani, Seyyid Ahmed Kebir Rufai, Şeyh Ahmet Yesevi, Şeyh Ahmed Kuddusi. Kuşçuoğlu passed away in 2013. After his passing the order did not disband, his caliphs Ali Yetkin Şekerci and Atıf Uzunömeroğlu were accepted as the new Sheiks of the order. In some cities where the Galibis are working, discussions are made and in some cities Ali Yetkin Şekerci and in some cities Atıf Uzunömeroğlu are accepted as the Sheiks. All Galibi dervishes show great respect to both Sheiks. The places where the Galibis are practicing their prayers are called “Kitap Sünnet ve Asra Uygun İbadethane” (Place of worship). The Galibi dervishes are calling these places as Dergah. In the Galibi Dergah, there are twelve-angled and eight-angled decorations. It is guessed that the 12 angled star represents the 12 orders and the 8 angled star represents Seljuk star.

___

  • Atacan, F. (1990), Sosyal Değişme ve Tarikat Cerrahiler, İstanbul: Hil Yayınları.
  • Atay, T. (1996), Batı’da Bir Nakşşi Cemaati Şeyh Nazım Kıbrısi Örneği, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aydın, M.(2011), Galip Hasan Kuşçuoğlu’nun Hayatı ve Tasavvufi Görüşleri, Yayınlanmamış Y. Lisans Tezi, Ankara: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ayni, M. A. (1985), İslam Tasavvuf Tarihi, Sadeleştiren: H. R. Yananlı, İstanbul: Akabe Yayınları.
  • Bardakçı, M. N. (2005), Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Başeğit, B. (2015), Bir Dini Grup Üzerine Sosyolojik Araştırma ( Galibiler- Antalya) Yayınlanmamış Y. Lisans Tezi, Isparta: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çelik, C. (2011),”Türkiye’de Dini Gruplar Sosyolojisi”, ERUSAM Analiz I, Kayseri: (Ekim 2911).
  • Demirci, M. (2000), “Türkiye’nin Çağdaşlaşma Sürecinde Tarikatlar”, Türkiye’nin Çağdaşlaşma Serüveni ve İslam, Yay. Haz. Mehmet Demirci, Ankara: (Semp. 3-4 Mayıs 1997, İzmir).
  • Efe, A. (2013), Dini Gruplar Sosyolojisi, İstanbul: Dönem Yayıncılık.
  • Freyer, H. (1964), Din Sosyolojisi, Çev. Turgut Kalpsüz, Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Giddens, A. (1989), Sociology, New York: Basil Blackwell Ltd.
  • Günay, Ü.- A. V. E. (1999), Toplumsal Değişme, Tasavvuf, Tarikatlar ve Türkiye, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.
  • Güngör, E. (1996), İslam Tasavvufunun Meseleleri, İstanbul:Ötüken Yayınları.
  • Güngör, Ö. (2016), “The Social Cosntruction of Identity and Reality: The Case of Kuşçuoğlu”, Turkish Studies, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/12 Summer 2016, p. 85-100, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9799 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.
  • http://www.ghkvakfi.com/ (20.09.2015).
  • http:/www.galibivakfi.com. (15.08.2016).
  • Johnstone, R. L. (1992), Johnstone, Religion in Society, New Jersey.
  • Kara, İ. (1990), Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Kara, B. (2016), “Mutasavvıf Çizgide Bir Hoca: Lokman-ı Perende”, Turkish Studies, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or TurkicVolume 11/13 Summer 2016, p. 217-228, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9799 ISSN: 1308-2140, ANKARA TURKEY.
  • Karslı, B. (2013), Toplumsal Birlikteliklerde Öncelikler: Kabullenme ve Dışlamanın SosyoPsikolojik Temelleri (Alevilik- Sünnilik Örneği), Birey ve Toplum, Güz 2013, C. 3, S. 6, s. 99-135.
  • Kaya, K. (2002), Mikrososyoloji ve Toplumsal Grup Türleri, Isparta: Fakülte Kitabevi.
  • Kirman, M. A. (2011), Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Kuşçuoğlu, H.G.H. (1998) Tasavvuf ve Zikrullah, Ankara: G. K. K. E. V. Yayınları.
  • Kuşçuoğlu, H.G.H. (1999), Metafizik I, Antalya: G. K. K. E. V. Yayınları.
  • Kuşçuoğlu, H.G.H. (2001), Merhamet-i İlahiden Hikmet-i İlahi Olan Asra uyumlu Rahmet Damlaları, Ankara: G. K. K. E. V. Yayınları.
  • Kuşçuoğlu, H.G.H. (2003), Metafizik II, Antalya: G. K. K. E. V. Yayınları.
  • Kuşçuoğlu, H.G.H. (2004), Muhtaç Olduğumuz Kardeşlik, Antalya: G. K. K. E. V. Yayınları.
  • Kuşçuoğlu, H.G.H. (2011), Hz. Kur’an’da Tesettür Hicap ve Edep, G. K. K. E. V. Yayınları.
  • Parlamış, İ. (2012), Galibilik’in Din anlayışı (Mammak örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öngören, R. (2011), “Tarikat”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. 40, İstanbul: TDV Yayınları.
  • Wach, J. (1990), Din Sosyolojisi, Çev. Ünver Günay, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.