POSTMODERNİZM SÜRECİNDE KENDİNE MAL ETME VE LLUIS BARBA’NIN YAPITLARININ GÖSTERGELERARASILIK BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Kendine mal etme bir diğer adıyla temellük, genel olarak sanat eserlerinin alıntılanarak yeniden yorumlanması ve üretilmesi olarak açıklanabilir. Kendine mal etme, önceleri de görülmesine karşın postmodern dönemle ilişkilendirilmektedir. Yüksek sanatın eski önemini yitirdiği çoğulcu anlayışın öne çıktığı, kolaj ve montajın yaygınlaştığı postmodern dönemde sanatçılar; göstergelerarasılık kapsamında alıntı, pastiş, parodi, öykünme ve benzeri kullanım biçimleriyle farklı ifade ve etkiler içeren yeniden üretimler gerçekleştirmektedirler. Sanatçılar söz konusu yeniden üretim biçimleri aracılığıyla alıntıladıkları yapıtları, anlam ve içerik olarak farklı bağlamlarda kullandıkları gibi benzer eğilimler içerisinde de kullanabilmektedir. Çalışmada postmodern dönemin sanatsal nitelikleri doğrultusunda “kendine mal etme” kavramı üzerinde durularak İspanyol sanatçı Lluis Barba’nın “Amerikan Gotik”, “Atina Okulu” ve “Başak Toplayanlar” adlı yeniden üretim yapıtları, orijinalleriyle ilişkilendirilerek göstergelerarasılık bağlamında incelenmiştir.

APPROPRIATION IN THE POSTMODERNISM PROCESS AND REVIEW OF LLUIS BARBA'S ARTWORKS IN THE CONTEXT OF INTERSEMIOTIC

Appropriation can generally be explained as the reinterpretation and production of artworks by quoting them. Appropriation is associated with the postmodern period, although it was also seen in previous periods. In the postmodern period, in which the pluralist approach gained prominence, collage and montage became widespread; artists perform reproductions containing different expressions and effects, using quotes, pastiche, parody, emulation, and similar usage within the scope of intersemiotic. Artists can use the works they quote through these reproduction forms in different contexts as meaning and content, as well as in similar tendencies. In this study, by focusing on the concept of “appropriation” in line with the artistic qualities of the postmodern period, the works of Spanish artist Lluis Barba's “American Gothic” ,”Athens School” and “Gleaners” were examined in the context of intersemiotics by associating them with their originals.

___

  • Akay, A. (2013). Postmodernizmin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Aktulum, K. (2001). Metinlerarasılık/göstergelerarasılık. Ankara: Kanguru Yayınları.
  • Aktulum, K. (2016). Resimsel alıntı resimlerarası etkileşimler ve aktarımlar. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Boime, A. (2007). Art in age of civil struggle 1848-1871. Chicago: University of Chicago Press.
  • Bourriaud, N. (2018). Postprodüksiyon senaryo olarak kültür: sanat dünyayı nasıl yeniden programlıyor. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Corn, M. W. ve Wood, G. (1983). The birth of national icon Grand Wood’s “American Gothic”. Art Institute of Chicago Museum Studies, 10, 252-275. Erişim adresi https://www.jstor.org/stable/4104340.
  • Danto, A. C. (2016). Brillo kutusu post-tarihsel perspektiften görsel sanatlar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eagleton, T. (2015). Postmodernizm yanılsamaları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gombrich. E. H. (2007). Sanatın öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gündoğan M. (2019). Düşüncenin resmi: Raffaello’nun Atina Okulu Freskinin felsefi tahlili. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Harrison C. ve Wood P. (2016). Sanat ve kuram 1900-2000 değişen fikirler antolojisi. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Harvey, D. (2014). Postmodernliğin durumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Krausse A.C. (2005). Rönesanstan günümüze resim sanatının öyküsü. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Marter, J. (2011). The Grove encyclopedia of American Art volume1. (Ed.). NewYork: Oxford University Press.
  • Murphy R. A., Rand R., Allen T. B., Ganz J. ve Goodin A. (1999). Jean François Millet Drawn in to the light. New Haven, Connecticut: Yale University Press. Page, B. (2003). Labor and the landscape of american gothic, Labor History, 44:1, 95-110, doi:10.1080/0023656032000057149.
  • Pelvanoğlu, B. (2005). Antik düşünce ve sanatın 15. ve 16. yüzyıl batı resim sanatı üzerindeki yansımaları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Soltysik M. A. (2005). The uses of the American Gothic: The politics of a critical term in post-war American literary criticism, Comparative American Studies An International Journal, 3:2, 237-248, doi: 10.1177/1477570005052527.
  • Şahiner, R. (2013). Sanatta postmodern kırılmalar. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Şaylan, G. (2006). Postmodernizm. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Yılmaz, M. (2005). Modernizmden postmodernizme sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • ELEKTRONİK KAYNAKLAR URL-1 http://lluisbarba.com/about (Erişim Tarihi:11.12.2020)
  • URL-2 https://tr.wikipedia.org/wiki/Amerikan_Goti%C4%9Fi (Erişim Tarihi: 11.12.2020)
  • URL-3 http://www.campsilos.org/mod2/students/wood_letter.htm (Erişim Tarihi:11.12.2020)
  • URL-4 https://tr.wikipedia.org/wiki/Atina_Okulu (Erişim Tarihi:11.12.2020)
  • URL-5 https://tr.wikipedia.org/wiki/Campbell%27s_Soup_Cans (Erişim Tarihi:11.12.2020)