Pazar, Panayır ve Fuar Oluşumlarından Günümüz Kumaş Fuarlarına: Modayı Yönlendiren Faktörler

Günümüzde, firmaların ürün ve hizmetlerini ziyaretçilere sundukları, alıcı ile satıcıların karşılaştıkları ve birebir temas kurdukları etkinlikler olan fuarlar aynı zamanda iletişim karmasının içinde yer alan ve yüz yüze ilişkilerin kurulduğu en önemli iletişim araçlarındandır (Okay, 2000). Bu çalışmada fuarların oluşumu, tarihte ticaretin ilk başladığı alanlar olan pazar ve panayırlardan itibaren ele alınmıştır. Gelişen ticaret faaliyetleriyle birlikte kumaş fuarlarının modayı yönlendiren kültürel ve sanatsal etkinlik mekânlarına dönüşümüne dikkat çekilmek istenmiştir. Bedeni koruyan, saran bir unsur olmasının yanında kumaş, tarihin bazı dönemlerinde zenginlik sembolü de olmuştur. Ticarette kıymetli kumaşların para yerine kullanıldığı bilinmektedir. Dokunduğu coğrafyadan farklı coğrafyalara göçü İpek Yolu gibi ticaret yolları sayesinde gerçekleşmiş olan kumaş, zaman içerisinde pazar, panayır, fuar gibi ticaret alanlarında tanıtılarak kendi modasını yaratmıştır. Araştırmada tekstil ve moda tasarımcısı bakış açısıyla geleceğin modasını yönlendiren öngörü ipuçlarının aktarıldığı kumaş fuarları değerlendirilecektir. Sanatçı, tasarımcı, akademisyen, alıcılar ve üreticilerin buluşabildiği organizasyon modeline dönüşmüş olan günümüz fuar yapısının önemine vurgu yapılacaktır. Sanatsal aktiviteler, atölye çalışmaları, defile, panel, sergi, vb. etkinliklerin düzenlendiği Premiere Vision fuarı bu yönüyle değerlendirilecektir.
Anahtar Kelimeler:

Fuar, Kumaş, Moda, Kumaş Fuarı

From Market, Festival And Fair Formations to Today's Fabric Fairs: Factors That Affect Fashion

Today, fairs are the events where companies offer their products and services to visitors, where buyers and sellers meet and make one-to-one contacts. In this study, the formation of fairs has been handled from the market and festivals, the first areas of trade in history. With the developing trade activities, it was aimed to draw attention to the transformation of fabric fairs into cultural and artistic activity venues that direct fashion. In addition to being an element that protects and surrounds the body, fabric has also become a symbol of wealth in some periods of history. It is known that precious fabrics are used instead of money in trade. The fabric, which migrated from the geography it touched to different geographies by means of trade routes such as the Silk Road, created its own fashion by being introduced in trade areas such as market, festival and fair. In the research, fabric fairs where predictive clues guiding the fashion of the future from a textile and fashion designer perspective will be evaluated. Emphasis will be placed on the importance of today's exhibition structure, which has become an organization model where artists, designers, academicians, buyers and producers can meet. Artistic activities, workshops, fashion show, panel, exhibition, etc. PremiereVision fair where events will be held will be evaluated in this aspect.

___

  • Akpınar RB, 2004. “Tarım Toplumundan Sanayi Toplumuna Geçişte Panayır, Sergi, Fuar, Festivalin Durumu ve Türkiye Örneği”, Milli Folklor Dergisi, e-Milli Folklor ISSN: 2146-8087, Yıl:16, Sayı:64, http://www.millifolklor.com/Yayin/64, ss.26-27,29.
  • Anonim, 2019. “History”, (https://www.premierevision.com/en/history/), Erişim Tarihi: 20.10.2019
  • Chang YS, 2007. “Cennetten Gelen Armağan: İpek”, P Dünya Sanat Dergisi, ISSN: 1300-8803, Sayı: 44, Bahar Sayısı, 07, İstanbul, s.53.
  • Doğan, İ. B, 2012. “Tarih Öncesinde Ticaret ve Değiş Tokuş”, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İkinci Baskı, ISBN: 978-605-396-030-0, İstanbul, ss.45-47,218.
  • Ergüney YD, Kara Pilehvarian N, 2015. “Ondokuzuncu Yüzyıl Dünya Fuarlarında Osmanlı Temsiliyeti”,Megaron 10(2):224-240,DOI:10.5505/MEGARON.14238, ss.225,227,229. Günbattı C, 2013. “Eski Mısır Ticaret Kolonileri Devrinde Anadolu’da Asurlu Tüccarlara Tanınan İmtiyaz ve Sağlanan Kolaylıklar”, Aktüel Arkeoloji Dergisi, Eylül-Ekim Sayısı, ss.104,106.
  • Güvenç B, 1979. “İnsan ve Kültür”, Remzi Kitabevi, Büyük Fikir Kitapları Dizisi No: 20, 3. Basım, 228 Sayfa, Ankara Cd. No: 93, İstanbul.
  • Hobson JM, 2018. “Batı Medeniyetinin Doğulu Kökenleri”, Çeviren: Esra Ermert, YKY Yayınları. 5. Baskı, ISBN: 978-975-08-1193-7. İstanbul, s.137.
  • Kavcı E, 2010. “19.Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu'nda Sanayileşmenin Saray için Üretilen Kumaşlara Etkileri”, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Geleneksel Türk El Sanatları Anasanat Dalı, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, İzmir, s.15.
  • Kestane SÜ, 2015. “Antik Çağda Pazarlama ve Pazarlama Karması Elemanlarına Yönelik Değerlendirmeler”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, ISSN: 2147-5962, Cilt:4, Sayı:1, https://dergipark.org.tr/tr/download/issue-file/641, Bitlis, ss.192-193,196.
  • Kozbekçi AS, 2018. “Elsa Schiaparelli Örneğinde Moda–Sanat İlişkisi”, II. Uluslar arası Sanat Araştırmaları Sempozyumu, Çukurova Üniversitesi, s.319.
  • Kulaklıoğlu F, 2013. “Uluslararası Ticaret Merkezi Kültepe Kaniş”, Aktüel Arkeoloji Dergisi, Eylül-Ekim Sayısı, ss.95,106.
  • Mack RE, 2005. “Doğu Malı Batı Sanatı-İslam Ülkeleriyle Ticaret ve İtalyan Sanatı, 1300-1600”, Çeviren: Ali Özdamar, Kitap Yayınevi, İstanbul,, ss.53,55.
  • Mulla G, 2016. “Evrensel Sergilerden Çağdaş Sanat Fuarlarına Mekân Deneyimleri”, Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını, Ulusal Hakemli e-Dergi, Cilt: 01, Sayı: 01, Aralık, ss.15,32.
  • Okay A, 2000. “Kurum Kimliği”, İstanbul: Mediacat, s.202.
  • Önlü N, 2004. “Tasarımda Yaratıcılık ve İşlevsellik Tekstil Tasarımındaki Konumu”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 3, Sayı:1, ss.86,88.
  • Önlü N, 2013. “Değişen Yüzlü Dokuma Kumaşlarda Farklı Malzeme, Dokuma Tekniği, Örgü ve Renk Kullanımıyla Görsel Etkilerin Elde Edilmesi”, Tekstil Mühendisliği Dergisi, TMMOB, Sayı: 64, s.9.
  • Özcan K, 2006. “Anadolu’da Selçuklu Dönemi Yerleşme Tipolojileri–Pazar ya da Panayır Yerleşmeleri”, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 1. ss.207,211.
  • Özsoy Ö, 2019. “Tekstil Sanatının İzinde”, Tekstil İşveren Dergisi, Sayı: 442, Mayıs-Haziran, ISSN: 1307-6566. ss.59,61, http://www.tekstilisveren.org.tr/uploads/magazines/pdf-15634528951899462796.pdf, Erişim Tarihi: 15.10.2019
  • Tez Z, 2009. “Tekstil ve Giyim Kuşam Sanatının Kültürel Tarihi”, Doruk Yayıncılık, ISBN: 978-975 553 496-1, 1. Basım, İstanbul, ss.54,61,66,92.
  • Tezcan H, 2002. “Osmanlı Dokumacılığı”, Türkler, Cilt:12, 640 Sayfa, Topkapı Sarayı Müzesi, İstanbul-Türkiye.
  • Tok Dereci V, 2017. “Giysi Tasarım Alanında Moda Eğilim Öngörülerini Anlama Üzerine”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı:59, Ocak-Şubat, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, ISSN:1694-528X, http://www.akademikbakis.org, ss.74,81.
  • Türkoğlu S, 2002. “Tarih Boyunca Anadolu’da Giyim–Kuşam”, Atılım Kâğıt Ürünleri ve Baskı Sanayi A.Ş.,s.25.
  • Ülgen P, 2012. “Geç Ortaçağ Avrupası’nda Pazar ve Panayır İlişkisinin Ticaret Hayatındaki Rolü ve Türk–İslâm Dünyasındakilerle Karşılaştırılması”, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, ISSN: 1307-9581, Cilt:5 Sayı:21, ss.360-361,370-371,377.
  • Yatman N, 1945. “Türk Kumaşları”, Ankara Halkevi Neşriyatı, No:27, Müze ve Sergi Şubesi, Ankara, s.18.
  • Yereli AB, 2017. “Yeniden Canlanan İpek Yolu’nda Ekonomik Stratejiler”, İpek Yolu’nda Türk Kültür Mirası, Derleyen: Fahri Atasoy, Türk Yurdu Yayınları, İpek Yolunda Türk Dünyası Ortak Kültür Mirası Bilgi Şöleni Sempozyumu, 03–04 Ekim 2013, https://docplayer.biz.tr/6839911-Yeniden-canlanan-ipek-yolu-nda-ekonomik-stratejiler. html, İstanbul, ss.301-307.