MODERN TÜRK ŞİİRİNDE 2000’Lİ YILLAR: 2000’LER ŞİİRİ

Kavramsal olarak 2000’ler şiiri yeni bir neslin dünya görüşünü, estetik arayışını/yönelişini simgeler. Söz konusu süreçte ortaya çıkan farklı eğilimler ya da bireysel poetikalar çağdaş şiirin yöneldiği istikameti göstermesi bakımından önemlidir. Bu makalede ilk kitaplarını 2000’lerin başından itibaren yayımlayan, estetik, politik ortaklık ya da farklılık gösteren şairlerin sanat anlayışları üzerinde durulmuş, yenilik ve gelenekle ilişkileri ortaya konulmuştur. İmge Şiiri, Toplumcu Gerçekçi Şiir, Dinî Duyarlıklı Şiir, Anlatımcı Şiir, Somut/Görsel-Deneysel Şiir alt başlıklarında modern Türk şiirinin son yirmi yılda geçirdiği değişim ve dönüşümün izleri teknik, imge, imgelem ve izlek üzerinden gösterilirken bireysel ve toplumsal var oluş alanlarına da dikkat çekilmiştir. İmge şiirine yönelen şairlerin ana akım lirik anlayışı İkinci Yeni üzerinden temsil ettikleri görülür. Toplumcu gerçekçi şiir estetik düzlemde imgesel, anlatısal ve deneysel düzeyde temsil edilir, politik bir içerik üzerinden kurgulanır. Metafizik yönelimi olan dinî duyarlıklı şiir anlatısal türlerden gelen etkiyi imge şiiriyle dengeler. Bu üç eğilimin şiirsel kurgu ve teknikleri, imge dünyaları geleneğin çağdaş şiir algısı dışında değildir. Geleneğin şiirsel duyumunu, ritmini, anlam ve gerçeklik kurgusunu, güzel algısını, imge dünyasını hedef alan, deneysel arayışlara yönelen şairler ise şiiri postmodern bir çizgiye yaklaştırırlar. Yabancılaştırma duygusu hayata yabancılaşan bireyin değişen algı mekanizması üzerinden gösterilir, şiirsel imgenin yerini görsel efektler, göstergeler alır

___

  • Akın, G. (2000). Bütün Şiirleri I. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Arkan, Z. (2015a). İkrar. Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Arkan, Z. (2015b). Orada Merhamet Varmış. Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Arslan, G. (2010). Yaraya Tutulan Ayna. İzmir: Mayıs Yayınları.
  • Arslan, G. (2013). Güzel Hastalık. İstanbul: İkaros Yayınları.
  • Asiltürk, B. (2013). Türk Şiirinde 1980 Kuşağı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Asiltürk, B. (2016). 2000 Kuşağı. 2000’ler Şiiri Antolojisi. (Hzl. C. Gündoğdu). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Atapay, M. (2006). Eski Kalp. İstanbul: Yitik Ülke Yayınları.
  • Atapay, M. (2013). Ruh Tabancası. İstanbul: İkaros Yayınları.
  • Bakır, S. (2021). Garip ve İkinci Yeni Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. İstanbul.
  • Bakır, S. (2018). Korkuluklara Giysi Yardımı ya da Şiirin Üzerindeki Korkuluklar. Erişim adresi: https://www.ekdergi.com/korkuluklara-giysi-yardimi-ya-da-siirin-uzerindeki-korkuluklar/ (Erişim tarihi: 07/12/2021).
  • Beyatlı, Y. K. (2016). Kendi Gök Kubbemiz. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti.
  • Bingöl, U. ve Timur, K. (2016). Postmodern Şiir Nedir?. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(3), 1288-1304.
  • Budak, A. (2016). İkinci Yeni Temelli Şiir Sürüyor. 2000’ler Şiiri Antolojisi. (Hzl. C. Gündoğdu). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Cansever, E. (2017). Sonrası Kalır I. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cemal Süreya (2017a). Şapkam Dolu Çiçekle. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cemal Süreya (2017b). Sevda Sözleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ece Ayhan (2016). Bir Şiirin Bakır Çağı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ece Ayhan (2017). Bütün Yort Savul’lar!. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Eliot, T. S. (2007). Edebiyat Üzerine Düşünceler. (Çev. S. Kantarcıoğlu). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Erte, M. (2003). Suyu Bulandıran Şey. İstanbul: Varlık Yayınları.