Araştırıcı sanat eleştirisi yöntemine göre Max Beckmann'ın ''gece'' adlı eserinin analizi
Bu makalede, Feldmann’ın “araştırıcı sanat eleştirisi” yöntemi esas alınarak, Max Beckmann’ın “Gece” adlı eseri üzerinde çalışılmıştır. Resim analizi, betimleme, çözümleme, yorum ve yargı alt başlıklarından oluşmaktadır. 1918-1919 yıllarında Düsseldorf’ta yapılmış olan eser, 1918 Kasım Devrimi ve 1919 Martı’nda Almanya’daki genel grevi, bunun toplum üzerindeki etkilerini yansıtmaktadır. Aynı zamanda sanatçının da bu olaylardan hangi boyutlarda etkilendiğinin de gözlendiği bir çalışmadır. Eserin, plastik elemanlarının nasıl, hangi amaçlarla kullanıldığından, sanatçısı ve üslubu, kullanılan simgeleri, yapıldığı dönemin toplumsal olaylarına kadar her yönüyle tartışıldığı düşünülmektedir. Dört disiplinden (sanat eleştirisi, sanat tarihi, estetik, sanatsal uygulamalar) biri olan sanat eleştirisinin önemi, sanat derslerinde kullanılan bir yöntem (Feldmann’ın “araştırıcı sanat eleştirisi” yöntemi) aracılığıyla vurgulanmaya çalışılmıştır.
The analysis of Max Beckmann's work which name is ''The night'' according to researching art criticism method
In this article, Max Beckmann’s work, “Night” is researched basing on Feldmann’s “Researching art criticism” method. This study includes painting analysis, description, analysis, interpretation and decision subtitles. The work, which was made in 1918-1919 in Dusseldorf, visualizes the 1918 November Revolution and the General Strike in March 1919 in Germany and their effects on community. Meanwhile it’s a work which observes that to what extent the artist has been affected. It is thought that the work was argued in all dimensions from how the plastic elements used and in which purposes they used, the used symbols and the social events of the period the work has been made. The importance of the critique that is one of the four disciplines (Art criticism, history of art, aesthetic, practices of art) has been tried to be emphasized by using a method which is used in art courses.
___
- Armaoğlu, F. (1994). 20.Yüzyıl siyasi tarihi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
- Bayl, F. (1994). Resimde dışavurumculuk. Modernizmin Serüveni Dergisi, (2), 48.
- Dube, W. D. (1972). The Expressionists. London: Thames and Hudson Ltd.
- Elger, D. (1991). Expressionis. Köln: Taschen Verlag GmbH.
- Feldman, B. E. (1987). Varieties of visual experience. New York: Hanry N. Abrams Inc.
- Uysal, A. (2007). Resme dair bir görü anlam denemesi. Rh Sanat Dergisi, (40), 40-44.
- http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/tez_ozetleri/tulay.html http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/kitaplar/ortasanat/unite1.doc