Ahmed Yesevî'nin Mirâç-nâme'si ve Etkileri Üzerine Bir İnceleme

Hz. Muhammed'in mucizelerinden biri, Allah'ın huzuruna çıkması ve onunla bir görüşme yapmasıdır. Bu ziyaret, "Mirâç" olarak adlandırılmıştır. Bu ziyareti anlatan eserlere de bir tür adı olarak "Mirâç-nâme" ismi verilmiştir. Türk edebiyatındaki ilk Mirâç-nâme, Ahmed Yesevî tarafından kaleme alınmıştır. Şiir incelendiği zaman, Yesevî'nin kendinden bir şeyler katarak konuyu genişlettiği veya zenginleştirdiği anlaşılmaktadır. Bu genişletme, bazı hikmetlerinde de görülmektedir. Bu şiir, ilk olması dolayısıyla daha sonra yazılan aynı türdeki eserlere kaynaklık etmiş, bir anlamda model olmuştur. Ahmed Yesevî'nin öğrencisi Süleyman Hakim Ata'nın da aynı türde bir şiiri vardır. Onun da aynı şekilde konuyu genişlettiği görülmektedir. Buna "Mirâç'ın efsaneleştirilmesi" denebilir. Yesevî'nin şiiri ile öğrencisinin şiiri arasında, benzerlikler yanında önemli farklılıklar da yer almaktadır. Osmanlı sahası şairi Süleyman Çelebî'nin Mevlid'inde de bir Mirâç-nâme bulunmaktadır. Bu eser, yer yer Yesevî'nin yer yer de Süleyman Hakim Ata'nın şiirinden izler taşımaktadır. Aynı sahanın en büyük şairlerinden biri olan Yunus Emre'nin de aynı türde şiirleri vardır. İki şairden de izler taşıma durumu, Yunus'un bu şiirleri için de geçerlidir. Bu durum, Yesevî halifeleriyle birlikte söz konusu şiirlerin de Anadolu'ya gelmiş olabileceği ihtimaliyle açıklanabilir. Bu çalışmada, Yesevî'nin Mirâçnâme'si tanıtılmakta ve aynı türün birkaç örneğiyle karşılaştırılarak incelenmektedir.

A Study on the Hikâyet-i Mirâc of Yesevî and It's Influences

One of the Prophet Muhammed's miracles is to come into God’s presence and to meet with him. This journey is called “Miraj (Ascension)”. The works describing this journey, as a name of the genre, are called "Miraç-name (Book of Ascension)". In Turkish literature, first “Miraç-name” was written by Ahmed Yesevi. When the poem is examined, it is understood that Yesevi has expanded or enriched the subject adding something. This expansion is also seen in some of his wisdoms. Due to the fact that this work is considered as the first in its field, this poem has become a source and model in a sense for later Works of the same type. Süleyman Hakim Ata who is Ahmed Yesevi’s student also has a poem which is the same type. He has also expanded the subject. It could be named as “to mythologize of Miraj”. The Ottoman poet Süleyman Çelebî's Mevlid also has a Miraç-name. This work has the effect of partly Yesevi and Suleyman Hakim Ata poetry. In the same area, one of the great poet Yunus Emre also has the same type poems, and his poems also has the effects of these two poets. It could be explained by the possibility they may have arrived in Anatolia with Yesevî caliphs. In this article, Yesevi’s Miraç-name is presented and it is analysed by comparing with in comparison with several samples of the same genre.