NARSİSİSTİK KİŞİLİK ENVANTERİ AÇISINDAN ÖZÇEKİM YAPMA TUTUMU ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Sosyal paylaşım ağları bireylerin kendilerini sunma ve temsil etme konusundatamamen yeni bir yöntem ortaya koymaktadır. Bu sanal araçlar kişilik ve kimlikçözümlemeleri açısından yeni bir çalışma ve ilgi alanı doğmasına yardımcı olmuştur.Geleneksel anlamda kişisel portre diğer adıyla vesikalık resim, dijital teknolojileringelişmesi sayesinde yeni adıyla „özçekim‟, yeni bir fotoğraf çekme eylemi olarak ortayaçıkmıştır. Sosyal medya araçları üzerinden yayılan özçekim basit bir fotoğraftan çok birifade, kimlik, davranış ve tutumun dışa vurumudur. Bireylerin kendini ifade etme vegerçekleştirme eyleminin başka bir boyutu olan sosyal medya, özçekim yapma açısından dakendini gösterme davranışının başka bir boyutudur. Bu durum kuşaklar olarak daadlandırılan yaş grupları açışından farklılık gösterebilmektedir. Bu çalışmada katılımcılarınözçekim yapma tutumları ile onların narsisistik eğilimleri arasındaki ilişki istatistikselyöntemler ile incelenmiştir. Çalışmanın bulguları rastgele seçilen toplam 574 katılımcınınözçekim yapma tutumu ve Narsisistik Kişilik Envanteri (NKE-16) olarak iki bölümdenoluşan çevrimiçi anket sorularına gönüllü olarak verdikleri cevaplardan oluşmaktadır.Çalışmanın sonunda yaptıkları özçekimleri paylaşan katılımcıların bunu aslında ilgi vedikkat çekme gibi narsisistik bir eylem içerisinde gerçekleştirdikleri bulgulanmış ve ilgilisonuçlar tartışılmıştır.

A STUDY ON ATTITUDE OF TAKING SELFIES IN TERMS OF NARCISSICTIC PERSONALITY INVENTORY

Social sharing networks put forward a completely new method through which individuals present and represent themselves. Those virtual tools help a new field of study and interest to emerge in terms of the analysis of personality and identity. In traditional sense, personal portrait, in other words, passport photo has evolved into “selfie (self-image) as new action of taking photos thanks to the development of digital technologies. Disseminating on social media instruments, selfie is more than a simple photo; it is rather a manifestation of an expression, identity and attitude. Social media, which is another dimension of individuals‟ actions to express and realize themselves, in terms of taking selfies, is also a new dimension of individuals‟ behaviour to exhibit themselves. This situation displays variations among age groups that are also called “generations”. This study researches into the relationship between participants‟ attitudes of taking selfies and their narcissistic tendencies by using statistical methods. The findings of the study consist of two parts in which participants voluntarily answered related questions on an online survey tool. The first part is about a total of randomly selected 574 participants‟ attitudes of taking selfies. The second part is about Narcissistic Personality Inventory (known as NKE-16). The study results show that participants who share selfies they took are actually doing this to attract attention and raise interest as a part of narcissistic behaviour. The results were also discussed in the final part of the study.

___

  • Altuntuğ, N. (2012). “Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili”,Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, 2012 ISSN: 1309 -8039 (Online).
  • Atay, S. (2009). “Narsistik Kişilik Envanteri‟nin Türkçe‟ye Standardizasyonu”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 11 / 1, s.181- 196.
  • Bienenfeld, D. (2006). “Body Dismorphic Disorder”. http://www.medicinenet.com/body_dysmorphic_disorder/article.htm (15 Ekim 2016).
  • Chen, G.-M. (2012). “The Impact of New Media on Intercultural Communication in Global Context”, China Media Research, Vol.8, No.1, ss.1-10.
  • Droitcour, B. (2013). Selfies and Selfiehood [blog], https://culturetwo.wordpress.com/2013/04/26/selfies-and-selfiehood (11 Ağustos 2016).
  • Ehrenberg, A. (2010). “Société du malaise ou malaise dans la société?” Paris http://www.laviedesidees.fr/Societe-du-malaise-ou-malaise-dans.html (12 Kasım 2016).
  • Ertürk, Y.D. ve Eray, T.E. (2016). “Fenomenolojik Bir Kavram Olarak Kendilik Ve Sosyal Ağlarda Kendilik Sunumu ile Narsistik Eğilimler İlişkisi: İletişim Fakültesi (İ.Ü.İ.F.) Öğrencileri Üzerine Bir Ön Çalışma”, Intermedia International e-Journal, Vol.3, No.1.
  • Fox, J., ve Rooney, M.C. (2015). “The Dark Triad And Trait Self-Objectification As Predictors of Men‟s Use And Self-Presentation Behaviors On Social Networking Sites”, Personality & Individual Differences, No.76, ss.161-165.
  • Goffman, E. (1959). The Presentation of Self In Everyday Life. New York: Anchor Books.
  • Güngör, N. D. ve Selçuk, F. Ü. 2015. Narsisistik Kişilik Envanteri (NKE-16): Türkçe Uyarlaması. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma ve Eğitim Laboratuvarı (SAEL), Yayınlanmamış Tartışma Metni, sael.atilim.edu.tr.
  • Hui, T. ve Chang, L. (2016). “Follow Me And Like My Beautiful Selfies: Singapore Teenage Girls‟ Engagement İn Self-Presentation And Peer Comparison On Social Media”, Computers in Human Behavior, No.55, ss. 190-197.
  • Kalayci, Ş.(Ed.) (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Karar, M.A. (2016). “Lacan‟cı Bakış Açısına Göre Selfie Sorunsalı”, (yayınlanmış yüksek lisans tezi) Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Krämer, N.C. ve Winter, S. (2008). “Impression Management 2.0: The Relationship Of Self-Esteem, Extraversion, Self-Efficacy, And Self- Presentation Within Social Networking Sites”, Journal of Media Psychology: Theories, Methods, and Applications, Vol.20, No.3, ss.106–116.
  • Lasch, C. (1991). The Culture of Narcissism: American Life in an Age of Diminishing Expectations. New York: W. W. Norton & Company.
  • Milivojević, T. ve Ercegovac, I. (2014). “#Selfie or Virtual Mirror to New Narcissus”, Medij. istraž. (god. 20, br. 2) (293-312)
  • Newhall, B. (1982). The History o f Photography. London: Secker & Warburg.
  • Ong, L. Eileen, Y. et al. (2011). “Narcissism, Extraversion And Adolescents: Self- Presentation on Facebook”, Personality and Individual Differences, Vol. 50, No.2, ss.180–185.
  • Orlandić, J. (2011). “Narcistički poremećaj ličnosti“, http://www.danas.rs/dodaci/pEHRENsihologija/narcisticki_poremecaj_licno sti.62.html?news_id=211252 (01 Ekim.2016).
  • Piotrowski, N. ve Iron-Georges, T. (2003). Magill‟s Encyclopedia of Social Science: Data Description. California: Salem Press, s.739.
  • Silvestri, L. (2014). “Shiny Happy People Holding Guns: 21st-Century Images of War”, Visual Communication Quarterly, Vol. 21, No.2, ss.106-118., DOI: 10.1080/15551393. 2014.928159.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. (2008). Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi. İstanbul:Beta.
  • Spira, J. (2014). “Rules of Netiquette”. http://www.huffingtonpost.com/2014/03/25/selfie-addiction-mentalillness_ n_5022090.html (18 Ekim 2016)
  • Storella, A.C. (2014) “It‟s Selfie-Evident: Spectrums Of Alienability And Copyrighted Content On Social Media”, Boston University Law Review, Vol. 94, ss.2045-2088.
  • Yüksekbilgili, Z.(2013) “Türk Tipi Y Kuşağı”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar-2013 Cilt:12 Sayı:45 (342-353).