KÜLTÜRE DUYARLI SOSYAL HİZMET UYGULAMALARINDA SAĞIR TOPLUMUNU DÜŞÜNMEK

Bu çalışmada sağır toplumu, engellilik perspektifinin karşısında kültürel bir grup olarak ele alınmış ve sağır kültürünün bileşenleri incelenmiştir. Ortak bir dil, kültür, aidiyet duygusu, norm ve değerler sistemine sahip olan sağır dünyasının en önemli parçası, açılımı Children of Deaf Adults olan ve Türkçe’de CODA olarak bilinen sağır ailelerin işiten çocuklarıdır. CODA bireylerin çift kültürlü olmaları ile ilişkili olarak yaşadıkları psikososyal sorunlar vardır. Bu sorunların başında aile içi rol değişimi, erken dönemde ebeveynleşme ve damgalanmaya maruz kalmak gelmektedir. Hem toplumla hem de birey ve ailelerle çalışan sosyal hizmet uzmanları için sağır toplumunu ve kültürel özelliklerini anlamak ancak sağır toplumunu kültürel bir grup olarak ele almakla gerçekleşir. Sağır toplumun en önemli üyelerinden biri olan sağır ailelerin çocuklarının psikososyal sorunları için profesyonel yardım mekanizmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda CODA bireyler sosyal hizmet uzmanları için yeni bir müracaatçı grubu olarak değerlendirilmektedir.

Thinking Deaf-Community on Cultural-Based Social Work Practices

___

  • Alsancak, F. (2018). Sağır Ailelerin Çocuklarının Psikososyal Sorunları. Journal of Social And Humanities Sciences Research, 5, 25, 2118-2129.
  • Arabacı, B. B. (2018). Sağır Ebeveynlerin İşiten Çocuklarının Ebeveynleriyle Geçirdikleri Yaşantıları Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Armstrong, K, David, A., And Goldberg K. (2014). Parent–Child Interaction Therapy With Deaf Parents And Their Hearing Child: A Case Study. Clinical Case Studies. 13 (2) 115–127.
  • Buchino, M. A. (1990). Hearing Children Of Deaf Parents: A Counseling Challange. Elementary School Guidance And Counseling, 24 (3), 207- 212.
  • Buchino, M. A. (1993). Perceptions Of The Oldest Hearing Child Of Deaf Parents: On Interpreting, Communication, Feelings And Role Reversal, American Annals Of The Deaf, 138, 40-45.
  • Duyan, V. (2008). Sosyal Hizmeti Anlamak. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi, Yayın No. 11, Ankara.
  • Erdoğdu, F. (2018). İki Dünya Arasında: İşitme Engelli Ebeveynlerin İşiten Çocuklarının (Coda’ların) Aile ve İletişim Deneyimleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • Erdoğdu, F., Arı, E. ve Cin, F.M. (2018). İki Dünya Arasında: İşitme Engelli Ebeveynlerin İşiten Çocuklarının (CODA’ların) Kimlik Gelişimleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 16, 35, 91-139.
  • Filer, R. And Filer P. (2000). Practical Considerations For Counselors Working With Hearing Children Of Deaf Parents. Journal Of Counseling And Development, 78, 38-43.
  • Glickman, N. (1996). What İs Culturally Affirmative Psychotherapy? In N. Glickman & M. Harvey (Eds.), Culturally Affirmative Psychotherapy With Deaf Persons. Mahwah, New Jersey: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Hoffman K. And Chilla S. (2014), Bimodal Bilingual Language Development Of Hearing Children Of Deaf Parents. European Journal Of Special Needs Education, 30 (1), 30-46.
  • Hoffmeıster, R.J. (1985). Families With Deaf Parents: A Functional Perspective. In S.K. Thurman (Ed.), Children Of Handicapped Parents: Research And Clinical Perspectives. Fl: Academic Press.
  • Hoffmeister, R. (1996). Cross-Cultural Misinformation: What Does Special Education Say About Deaf People. Disability & Society, 11 (2), 171-190.
  • Hoffmeister, R. (2007). Border Crossing By Hearing Children Of Deaf Parents: The Lost History Of Codas. H. Dirkson, L. Bauman (Ed.), Open Your Eyes İçinde (S. 189-218). USA: University Of Minnesota Press.
  • Humphries, T. (2007). Talking Culture And Culture Talking. D. L. Bauman (Ed.), Open Your Eyes İçinde (35-42). USA: University Of Minnesota Press.
  • Kadushın, A. ve Kadushın, G. (2016). Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri (Ed. Durdu Baran Çiftçi). Nika Yayınevi, Ankara.
  • Kemaloğlu, Y. (2014). Konuşamayan İşitme Engellilerin (Sağırların) Tarihi. KBB ve BBC Dergisi, 22(1): 14-28.
  • Kemaloğlu, Y. (2016). Türkiye’de İşitme Engelinin ve Sağırların Genel Görünümü ve Sorunları. Ellerle Konuşmak: Türk İşaret Dili Araştırmaları (Ed. Engin Arık). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Klimentová E., Dočekal, V. and Hynková K. (2017). Hearing Children of Deaf Parents – A New Social Work Client Group? European Journal of Social Work, 20,6, 846-857.
  • Lane, H. (2005). Ethnicity, Ethics And The Deaf-World. Journal Of Deaf Studies And Deaf Education,10 (3), 291- 310.
  • Lane, H. (2007). Do Deaf People Have A Disability? H. Dirkson, L. Bauman (Ed.), Open Your Eyes İçinde (277-293).USA: University Of Minnesota Press.
  • Lane, H. (2010). Constructions Of Deafness. Disability & Society, 10:2, 171-190.
  • Lane, H. Hoffmeister, And R., Bahan, B. (1996). A Journey into The Deaf-World. USA: Dawnsignpress.
  • Leigh, I. (2009). A Lens On Deaf Identities. Oxford University Press.
  • Malik, S. And Jabeen, T. (2016). Role Playing And Extraversion In Hearing Children Of Deaf Parents, Science .International. (Lahore), 28 (3), 2915-2919.
  • Malloary, B. L., Scheın, J. D. & Zıngle, H. W. (1992). Improving The Validity Of The Psnı İn Assessing The Performance Of Deaf Parents Of Hearing Children. American Annals Of Deaf, 137(1), 14-21.
  • Pizer, G. B. (2008). Sign And Speech in Family Interaction: Language Choices Of Deaf Parents And Their Hearing Children. Yayımlanmamış Doktora Tezi. USA: The University Of Texas At Austin.
  • Preston, P. (1994). Mother Father Deaf: Living Between Sound And Silence. Cambridge, Ma: Harvard Universities Press.
  • Preston, P. (1996). Chameleon Voices: Imterpreting For Deaf Parents, Social Science And Medicine, 42, 1681-1690.
  • Rienzi, B. M. (1990). Influence And Adaptability in Families With Deaf Parents And Hearing Children. American Annals Of The Deaf, 135 (5), 402-408.
  • Schıff-Myers, N. (1988). Hearing Children Of Deaf Parents. In D. Bishop And K. Mogford (Eds.), Language Development in Exceptional Circumtances. New York: Churchill Livingstone.
  • Schowe, B. M. (1979). Identity Crisis İn Deafness. Scholar Press.
  • Scott, R.A. (1993). The Mask Of Benevolence: Disabling The Deaf Community By Harlen Lane Alfred A. Knopf, Socıety, 83-88.
  • Seven, Y. ve Göl-Güven, M. (2016). Bir Dil İki Dünya: Sağır Anne Babanın İşiten Çocuğu Olmak. E. Arık (Ed.), Ellerle Konuşmak Türk İşaret Dili Araştırmaları, 389- 410.
  • Sheafor, B. Ve Horejsi, C. (2016). Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikler Ve İlkeler (Ed. Durdu Baran Çiftçi). Nika Yayınevi, Ankara.
  • Sıngleton, J.L. and Tıttle, M.D. (2000). Deaf Parents And Their Hearing Children, Journal Of Deaf Studies And Deaf Education, 5(3):221-36.
  • Thompson, N. (2013). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak (Ed. Özlem Cankurtaran ve Burcu Hatipoğlu Eren). Dipnot Yayınevi, Ankara.
  • Thuman, M. (2011). Hearing, Mother Father Deaf: Hearing People in Deaf Families. Sign Language Studies, 11 (4), 647- 657.
  • Weınberg, N. and Sterrıt, M. (1986). Disability And Identity: A Study Of Identity Patterns İn Adolescents With Hearing Impairments. Rehabilitation Psychology, 31(2).
  • Willis, J. W. (2008). Qualitative Research Methods in Education And Educational Technology. Amerika Birleşik Devletleri: Information Age Publishing Inc.
  • Witcraft, B. L. (2001). Attachment Patterns Between Hearing Children And Deaf Primary Caregivers. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Amerika Birleşik Devletleri: Eastern Illinois University.
  • Wood, B. A. (2016). Survey Of Hearing Children With Deaf Parents Regarding Their Role As Sociolinguistic Agents. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Amerika Birleşik Devletleri: Capella University.
  • World Health Organization (2019). Deafness And Hearing Loss. Erişim adresi: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/deafness-and-hearing-loss.
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş (Ed. Durdu Baran Çiftçi). Nika Yayınevi, Ankara.
  • http://www.codaukireland.co.uk/uploads/1/3/0/0/13000270/parenting__communication_issues_2009.pdf.
  • http://www.sacder.com/coda-nedir/ erişim tarihi: 23.03.2019
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=k%c3%9clt%c3%9cr
  • https://www.coda-international.org/