Margaret Atwood'Un Damızlık Kızın Öyküsü Romanında Ataerkil Yapı

Avcı toplayıcı dönem erkek ile kadın arasında iş bölümünün avcı ve toplayıcı olarak gerçekleştiği bir dönemdir. Sürek avına çıkan erkeklere karşın küçük hayvanları avlayan ve yenebilecek bitkileri toplayan kadınlar toplumda bir iş bölümü gerçekleştirmişlerdir. Avcılığın çoğunlukla başarısızlıkla sonuçlandığı düşünüldüğünde bu dönem aslında ailenin gıda temininin çoklukla kadın tarafından karşılandığı bir dönemdir. Kadın toplayıcılığın yanı sıra bakım görevini de üstlendiğinden toplumun aslında en kritik görevleri bu dönemde onlardadır. Bu durumun doğal sonucu olarak da toplum anaerkil bir yapıda sürmüştür. İnsanların yerleşik hayata geçmesi ve sonrasında da hayvanların ehlileştirilmesi ile birlikte erkekler tarla ve hayvancılık işlerinin büyük bir kısmını kendi üzerine almış dolayısıyla üretim araçları erkeklerin egemenliğine girmiştir. Bu durum kadının aile ve evle ilgilenmesine neden olmuş kadının alanını kısıtlamış ve toplum anaerkil yapıdan ataerkil yapıya bir dönüşüme uğramıştır. Sanayi Devrimi ile birlikte yeniden üretime katılmaya başlayan kadınlar ataerkil düzen içerisinde kimliklerini yeniden inşa etmeye ve toplumun sosyal yapısında ve düşüncesinde değişiklik yaratmaya aynı zamanda da kendilerine iş hayatında yer açmaya çalışmışlardır. 18. Yüzyıldan günümüze kadar hakimiyetini devam ettiren ataerkil yapı içerisinde kadınların toplumsal, sosyal, ekonomik ve yasal haklarını kazanma mücadeleleri de kesintisiz olarak devam etmektedir. Margaret Atwood The Handmaid’s Tale adlı distopik romanında ataerkil yapı içerisinde kadını, toplumsal cinsiyeti ve kültürel dogmaları ele almaktadır. Roman, Gilead Cumhuriyeti’nde kadının toplumdaki yerini, ataerkil yapıyı ele almakta ve bunun eleştirisini yapmaktadır. Bu çalışmada Atwood’un The Handmaid’s Tale adlı eserinde ataerkil yapının kadına nasıl bir rol biçtiği ve bu ataerkil yapıda kadının nasıl kültürel kalıplar içerisine sıkıştırıldığı detaylı olarak incelenecektir.

THE PATRIARCHAL STRUCTURE IN MARGARET ATWOOD’S NOVEL, THE HANDMAID’S TALE

Back in the old days, the hunting and gathering period shaped the division of labor between men and women, the former being hunters, and the latter gatherers. While men were engaged in battue, i.e. herd hunting, women mostly hunted small animals and gathered plants to share tasks in society. Considering that battue often ended in failure, this period was indeed a time when mostly women covered their family’s food supply. Since women took on the task of care as well as gathering, they essentially had the most critical tasks of society during this period. As a natural consequence of this situation, society had a matriarchal structure. With the transition to a sedentary life and the subsequent domestication of animals, men took over most of the farming and livestock work on themselves. Thus, the means of production came under the rule of men. This led women to take care of their family and home, and restricted women’s space. Therefore, society underwent a transformation from a matriarchal to a patriarchal structure. On the other hand, women started to take their place in production again with the effect of the Industrial Revolution. They endeavored to rebuild their identity in the patriarchal order, to create a change in the social structure and thinking of society, as well as to make room for themselves in working life. Yet, from the 18th century onwards, the patriarchal social structure has maintained its dominance. In this social order, women’s struggle for social, economic and legal rights has been continuing without interruption. In her dystopian novel, The Handmaid’s Tale, Margaret Atwood addresses women’s issues, gender and cultural dogmas in patriarchal social structure. The novel investigates the place of women in society in the Republic of Gilead, as well as the patriarchal structure in a critical manner. In this context, this study is designed to explore the type of role that patriarchy casts for women in Atwood’s work, The Handmaid’s Tale, and to elaborate on how women are pressured by cultural patterns in this patriarchal structure.

___

  • Adelman, R. (2021, June 23). Barren Women in the Bible. March 19, 2022 tarihinde The Shalvi/Hyman Encyclopedia of Jewish Women: https://jwa.org/encyclopedia/article/barren-women-in-the-bible adresinden alındı
  • Atwood, M. (1986). The Handmaid's Tale. New York: Anchor Books.
  • Aytan, O. A. (2021). Hareketli Avcı-Toplayıcı Grupların Yaşam Biçimiyle Yerleşik Çiftçi Toplulukların Yaşam Biçim Arasındaki İnsan-Mekan İlişkisinin Mukayesesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 979-1012.
  • Barnard, A. (2011). Social Anthropology and Human Origins. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Berktay, F. (2010). Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bloom, H. (2004). Bloom's Guides Margaret Atwood's The Handmaid’s Tale. New York: Infobase Publishing.
  • Braidwood, R. J. (2008). Tarih Öncesi İnsanları. (B. Altınok, Trans.) İstanbul: Arkeoloji Sanat Yayınları.
  • Childe, V. G. (2009). Tarihte Neler Oldu? (M. Tunçay, & A. Şenel, Trans.) İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Diakov, V., & Kovalev, S. (2014). İlkçağ Tarihi - 1. (Ö. İnce, Trans.) İstanbul: Yordam Kitap.
  • Erdem, E. (2019). Eril Tahakkümün Distopyası Damızlık Kızın Öyküsünün Söylem Analizi. Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi(3), 30-48.
  • Goldblatt, P. F. (1999). Reconstructing Margaret Atwood's Protagonists. World Literature Today, 73(2), 275-282.
  • Günsberg, M. (1994). Patriarchal Representations: Gender and Discourse in Pirandello’s Theatre. Oxford: Berg Publishers.
  • Kılıç, Z. (1998). Cumhuriyet Türkiye’sinde Kadın Hareketine Genel Bir Bakış. A. B. Hacımirzaoğlu içinde, 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler (s. 347-360). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • MacKinnon, C. A. (1982). Feminism, Marxism, Method, and the State: An Agenda for Theory. Signs, 7(3), 515-544.
  • Macpherson, H. S. (2010). The Cambridge Introduction to Margaret Atwood. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Özçatal, E. Ö. (2011). Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Çalışma Yaşamına Katılımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 21-39.
  • Özveri, D. (2009). Feminist Teorinin Gelişimi Sürecinde Uluslararası İlişkilere Bakışı Üzerine Kısa Bir Değerlendirme. H. Çomak içinde, Uluslararası İlişkilere Giriş: Teorik Bakış (s. 205-216). Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Paglia, C. (2004). Cinsel Kimlikler Nefertiti'den Emily Dickinson'a Sanat ve Çöküş. (D. Atay, Trans.) Ankara: Epos Yayınları.
  • Palumbo, A. M. (2000). On The Border: Margaret Atwood's Novels. In R. M. Nischik, Margaret Atwood: Works and Impact (pp. 73-86). New York: Camden House.
  • Savran, G. A., & Demiryontan, N. T. (2016). Kadının Görünmeyen Emeği. İstanbul: Yordam Kitap.
  • Tanıyan, R. Ö. (2012). A Heteropian Novel: Atwood’s The Handmaid’s Tale. Cankaya University Journal of Humanities and Social Sciences, 9(2), 251-259.
  • Taş, G. (2016). Feminizm Üzerine Genel Bir Değerlendirme: Kavramsal Analizi, Tarihsel Süreçleri ve Dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler, 3(5), 163-175.
  • Tennant, C. (2019). Religion in The Handmaid's Tale A Brief Guide. Minneapolis: Fortress Press.