DİN-SİYASET-İLİŞKİSİ-DÜNÜ-BUGÜNÜ-GELECEĞİ

Bu çalışmanın amacı; ulusal değerlerin modern dünyanın siyasal unsurları ile ilişkisinde kutsallığı yeniden tanımlamaktır. Bu bağlamda siyasal bir unsura dönüşen seküler kutsallığın, din-siyaset ilişkisindeki işlevselliği değerlendirilmiştir. Din ile siyaset, kutsallık üzerinden oluşturmaya çalıştıkları seküler modern devlet olgusu bu çalışmada sosyolojik boyutta değerlendirilmiştir. Din ile siyaset arasındaki toplumsal değişimi ve dönüşümü uluslaşma sürecinde derinden etkileyen sekülerleşme, geçmişten günümüze yaratılan kutsallara ve ritüellere uluslaşma sürecinde yönetim erklerine ilham kaynağı olmuştur. Uluslaşma sürecinde dinin tamamen ortadan kaldırılması ya da toplum nezdinde önemsizleştirilmesi girişimleri, yeni ulusal değerlere yüklenen kutsallık aidiyetiyle sağlanmaya çalışılarak ulusal değerler ile seküler kutsallar oluşturulmuştur. Fransız Devrimi sonrası uluslaşma sürecinde yoğunlaşan ilahi kutsalların yerine ulusal değerlerin kutsanmasına dönüşüm, siyasal otoritenin toplumu yönlendirmede önemli mekanizması konumundaki ulusal kültüre ait ritüeller yönetim erklerinin din ile uzlaşması sürecidir. Dini yaratan toplum; Durkheim dinin devlet organizmasında siyaset ile olan ilişkisiyle modernleşme sürecine girerek sekülerleşme boyutunda ivme kazanmıştır. Dinin, siyaset ile kazandığı yeni işlevi ulusal değerlerle bütünleşmiştir. Ulus devletlerin kuruluş sürecinde seküler değerlerin dinsel ritüellermişçesine kutsanması toplumda incelenmesi gereken yeni bir sosyolojik olgu ortaya koymuştur. Günümüz dünyasının etkin gücü internet aracılığıyla sanal dünyadaki paylaşımlar dinsel grupların çeşitlenmesine, ortak eylem yapabilmesine ya da çatışmasında neden olabilmektedir. Bu durum din-siyaset ilişkisini ulusların ötesine taşıyan yeni bir durum ortaya koyduğu gibi yeni araştırmalara da konu oluşturmaktadır

The goal of this paper is to characterize the relationship between sacred national values and elements of modern world politics. Religion, politics and the characteristics of a secular modern state are evaluated on a sociological scale. During the process of nation building, social changes between religion and politics have influenced governing powers. Attempts to either completely remove religion from social life or at least make it less important were accompanied by the implementation of new secular national values. After the French Revolution, the following nation building process began to replace religious rituals with new sacred national values, and governing forces pushed back from religion towards rituals belonging to the national culture. Civil religion; Durkheim In the process of nation building, a new sociological phenomenon occurred as secular values reflected religious rituals among the public. As states became secular through the process of modernization, this relationship between religion, the state, and politics gained momentum. The new function of religion with politics integrated with national values, and secular values began to reflect religious rituals

___

  • Agamben, G. (2013). Kutsal İnsan, (Çev. İsmail Türkmen). 2. Baskı. İstanbul: Ayrıntı yayınları
  • Asad, T. (2007). Sekülerliğin Biçimleri, (Çev. Ferit Burak Aydar). İstanbul: Metis Yayınları
  • Ataman, K. (2014). Ulus Olanın Kutsal Temeli: Sivil Din. Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Balibar, E. (2008). Ulus Biçimi: tarih ve İdeoloji, (109-133). Irk, Ulus, Sınıf. (Çev. Nazlı Ökten). İstanbul: Metis Yayınları
  • Baubérot, J. (2008). Dünyada Laiklik, (Çev. Ertuğrul Cenk Gürcan). İstanbul: Dergah Yayınları
  • Bauman, Z. (2013). Sosyolojik Düşünmek. (Çev. Abdullah Yılmaz),(8. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Bell. D. (2006). Kutsalın Dönüşü, (Çev. Ali Köse), Laik ama Kutsal. İstanbul: etkileşim Yayınları (57-70)
  • Bellah, R. (2014). Civil Religion in America. http://www.robertbellah.com/articles_5.htm (erişim tarihi: 12.08.2014)
  • Benton, T. (2013). Sosyolojinin Felsefi Kökenleri, (Çev. Ümit Tatlıcan).İstanbul: Küre Yayınları
  • Berger, P. (1999). Sekülerizmin Gerilemesi, (Çev: Ali Köse), Liberal Düşünce Dergisi, s.14, c.4, (84- 95)
  • Berger, P. (2013). Sekülerleşmenin Toplumsal Kaynakları, (Çev. Nuran Yavuz). Kültür ve Toplum (Editör: Jeffrey C. Alexander, Steven Seidman). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Çaha, Ö. (2008). Modern Dünyada Din ve Devlet. İstanbul: Timaş yayınları
  • Davie, G. (2006). Din Sosyolojisi: Konu ve Değişimler, (Çev. İhsan Çapcıoğlu). AÜİFD 47 (2006), sayı I, s. 239-258
  • Durkheim, E. (2010). Ahlak Eğitimi, (Çev. Oğuz Adanır). İstanbul: Say Yayınları
  • Durkheim, E. (2011).Dini Hayatın İlkel Biçimleri,(Çev: Fuat Aydın). Ankara: Eski Yeni Yayınları
  • Durkheim, E. (2013).Sosyolojik Yöntemin Kuralları(Çev. Cenk Saraçoğlu). İstanbul: Bordo Siyah Yayınları
  • Eliade, M. (2001). Mitlerin Özellikleri (Çev. Sema Rifat). İstanbul: Om yayınevi
  • Eliade, M. (1990). Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu (Çev. Mehmet Aydın). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • Ersanlı, B. (2011). İktidar ve Tarih. (4. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları
  • Fowler R.B., Hertzke A.D., Olson L., “Amerikan Toplumunda Din ve Siyasal Kültür”, Liberal Düşünce, Çev. Talip Küçükcan, sayı: 30-31, Bahar-Yaz 2003, ss. 45-67.
  • Gellner, E. (2008). Uluslar ve Ulusçuluk. (Çev: Günay Göksu Erdoğan ve Büşra Ersanlı). İstanbul: Hil Yayınları.
  • Hayes, H. J. C. (2010). Milliyetçilik: Bir Din, (Çev. Murat Çiftkaya), (2. Baskı). İstanbul: İz Yayıncılık
  • Keyder, Ç. (2013). Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, (18. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları
  • Moore, B. J. (1989). Diktatörlüğün ve Demokrasinin Toplumsal Kökenleri, (Çev. Şirin Tekeli, Alaeddin Şenel). Ankara: Verso Yayıncılık
  • Özbudun, S. (1997). Ayinden Törene. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi
  • Paden, E. W. (2008). Kutsalın Yorumu,(Çev. Abdurrahman Kurt). İstanbul: Sentez Yayıncılık
  • Sağır, A. (2009). “Kimlik İnşası Bağlamında Sosyolojik Bir Derinlik: Türkmen Kimliği ve Ruhnama”, Akademik Bakış, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı 17.
  • Schluchter, W. (2013). Dinin Geleceği, (Çev. Nuran Yavuz). Kültür ve Toplum (Editör: Jeffrey C. Alexander, Steven Seidman). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Schmitt, C. (2002). Siyasi İlahiyat, (Çev. Emre Zeybekoğlu). Ankara: Dost Yayınları
  • Schnapper, D. (1995). Yurttaşlar Cemaati, (Çev. Özlem Okur). İstanbul: Kesit Yayıncılık
  • Stevens, J. (2001). Devletin Yeniden Üretimi, (Çev. Abdullah Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Soboul, A. (1969). Fransız İnkılabı Tarihi, (Çev. Şerif Hulusi). İstanbul: Cem Yayınları Şamilkızı, G. (2013).
  • Türkmenbaşı'nın Ruhname'si tarihin çöplüğüne mi atılıyor?.
  • http://www.trtturk.com/haber/turk
  • menbasinin-ruhnamesi-tarihin-coplugune-mi
  • atiliyor.html (erişim tarihi: 01.08.2014)
  • Turner, B. (2012). Post-Seküler Toplumda Din. (Çev. Özcan Güngör). Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi Cilt 12, Sayı 3, 2012 ss. 199 -224
  • Wallerstein, I. (2008). Kapitalizmin İdeolojik Gerilimleri: Irkçılık ve CinsiyetçilikKarşısında Evrenselcilik (39-49). Irk, Ulus, Sınıf. (Çev. Nazlı Ökten). İstanbul: Metis Yayınları
  • Zabala, S. (2009). Dinin Geleceği (Çev. Rahmi G. Öğdül). İstanbul: Ayrıntı Yayınları