Bu yazının temel amacı, ‘ataerkilliğin sürdürülmesinde kadının rolü’ eksenli tartışmaları yeniden düşünülebilir hale getirmektir. Ataerkilliğin sürdürülmesinde kuşkusuz kadının da payı vardır. Kadınların ataerkilliği sürdürmedeki bu rollerine ‘olumsuz’ bir değer biçmek feminizm tartışmalarının gerçekliğini korumasına ne kadar yardımcı olabilmektedir? Kadınların eril tahakkümdeki payının ne olduğunu sorgularken, aynı zamanda zamansal ve mekânsal genişliği hudutsuz olan ataerkillik ağının tekillikleri ne derece göz önünde bulundurulmaktadır? ‘Kadının rolü nedir’den ziyade, ‘ataerkil sistemden kadın nasıl etkilenir ve onu nasıl etkiler’ sorusunu yöneltmek daha mühimdir. Bu makalede nasıl sorusu bu yönüyle önem arz etmektedir. Bu yazıda, ataerkil sistemde kadının rolünün nasıl işlerlik gösterdiği sorusu iki eksende incelenmektedir: İlk olarak feminizmde ‘eşitlik’ vurgusu yapan ikinci dalga feministlerinin kuramları açısından kadının eril tahakkümdeki rolü sorgulanmaktadır. Kadın nasıl olur da baskıya rıza gösterir, onu içselleştirir ve onun şiddetli bir savunucusu haline gelir? İkinci olarak ise günümüz feminizm kuramlarının yoğunlaştığı meselelerden biri olan ‘fark’ kavramı etrafında şekillenen tartışmalarda kadını sabit, anatomik bir beden üzerinden değil yaşanan/canlı beden üzerinden incelemektir. Kadının tekilliği bu noktada onu bir özneleşme pratiğinden sıyıracak ve tartışmayı yeni bir eksene doğru kaydıracaktır. Her iki tartışmada da mücadele edilen, ataerkilliğin sürdürülmesinde kadının payına ‘olumsuz’ bir anlam yüklemenin feminizm tartışmalarının geçerliliğini sekteye uğratabilme riskidir
The main purpose of this article is to reconsider debates on ‘the role of women in maintaining patriarchy’. Beyond any doubt, women also contribute to maintenance of patriarchy. How can evaluating women’s roles in maintaining partriarchy as negative help to maintain the reality of feminism debates? When interrogating what is the share of women in masculine domination, at the same time how does the singularities of the patriarchal network, with its temporal and spatial expanse consider? It’s more important that ‘what is the role of women’ rather than ‘how women are affected and influenced by the patriarchal system. The question of ‘how’ is important in this article. The question of how to role of women in the patriarchal system is examined in two axes in this article: First of all the role of the second wave feminists, which emphasize equality in feminism, is questioned for the role of women in masculine domination. How can women consent to repression? How can interiorise and defend the masculinity
domination? Latter, one of the main issues of contemporary feminism theories is the concept of the difference. It’s aimed to examine the women through a living body, not through a fixed and anatomical body. At this point the singularity of women will keep her from the practice of subjectivity. And this will drag the debates to a new axis. The struggle against the validity of feminis debates is the risk of putting negative meaning in the consent of women in the patriarchal system.
___
Bozok, M. (2015). Ataerkil ve Cinsiyetçi Erkeklikler, Erkeklik ve Erkekliklerin Eleştirisi,
Profeminiz
m, Ben ve Kendim.
Ayşe Akaltun (
Ed
.)
, (s.29
-
38).
Ankara: NotaBene Yayınları.
Bozok, M. (2018). Toplumsal Cinsiyet ve Aile.
(
N. Ok
tik, & H. Ünal Reşitoğlu (
Ed.)
,
Aileyi
Anlamak
(s. 101
-
114). Ankara: Nobel Yayınları.
Braidotti, R. (2009).
Feminist Post
-
Modernizmin
Eleştirel Bir Kartografyası
. Cogito Dergisi. s. 58.
225
-
245
.
Connell, R. (1998).
Toplumsal Cinsiyet ve İktidar; Toplum, Kişi ve Cinsel Politika.
(Cem Soydemir, Çev.).
İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Gatens, M. (2018).
İmgesel Bedenler.
(Dilan Eren
,
Çev.). İstanbul: Otonom Yayınları.
Foucault, M. (2007).
Cinselliğin Tarihi.
(Hülya Uğur Tanrıöver, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Gilman, S. L. (1985).
Black Bodies, White Bodies: Toward an Iconography of Female Sexuality in
Late
Nineteenth
-
Century Art
, Medicine and Literature.
Critical İnquiry
, 204
-
242.
Gramsci, A. (2011).
Hapishane defterleri I.
(E. Ekici, Çev.) İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Hearn, J. (2004).
From Hegemonic Masculinity to the Hegemony of Men
. Feminist
Theory. 5(1). 49
-
72.
Hooks, B. (2012).
Feminizm Herkes İçindir: Tutkulu Politika
.
İstanbul: BGST Yayınları.
Phillips, A. (1995).
Demokrasinin Cinsiyeti.
(Alev
Türker
, Çev),
İstanbul: Metis Yayınları.
Sancar, S. (2009).
Erkeklik: İmkânsız İktidar; Ailede, P
iyasada ve Sokakta Erkekler.
İstanbul: Metis
Yayınları.
Saraçgil, A. (2005).
Bukalemun Erkek.
(Sevim
Aktaş, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
Wittig, M. (2009).
Kadın Doğulmaz
.
Cogito Dergisi
. s.58.
193
-
202
.
Yavuz, Ş. (2015).
Ataerkil Egemen Erkeklik
Değerlerinin Üretiminde Kadınların Rolü: Trabzon Örneği
. Fe
Dergi, 117
-
130. http//cins.ankara.edu.tr/117
-
130.pdf adresinden alınmıştır.
Young, I. M. (2009). Yaşanan Bedene Karşı Toplumsal Cinsiyet: Toplumsal Yapı ve Öznellik
Üzerine Düşünceler.
Cogito Derg
i
. s.58.
39
-
57.