USING ORIGAMI FOR CREATIVE DESIGN AND PATTERN DEVELOPMENT IN FASHION EDUCATION

Situation based design-thinking challenges the designer to innovate while applying knowledge and skills in search of design solutions. This research explores design thinking and investigates a methodology for fashion design education, which assists students with 3-dimensional creative thinking. The project was implemented with a group of 2nd year students from the Department of Fashion and Textile Design as a controlled exercise. With a focus on the transitional process from 2-dimensional ideas to 3dimensional products, origami was selected as an inspiration point to explore complex structures, firstly in paper before reinterpretation in fabric as a skirt design. Overall results indicated that this project proposes a successful methodology for fashion design education in order to develop creative thinking. This approach to fashion design and pattern making education offers a more contemporary experiential path for design students in order to develop innovative structures by unifying making with design process.

MODA TASARIMI EĞİTİMİNDE YARATICI TASARIM VE KALIP GELİŞTİRME İÇİN ORİGAMİ KULLANIMI

Duruma yönelik tasarım odaklı düşünce yaklaşımı (Situation based design-thinking), tasarımcıları, bilgi ve yeteneklerini kullanarak tasarım çözümleri bulmak üzere, yenilikler aramaya yönlendirir. Bu çalışmada, tasarım odaklı düşünce yaklaşımı ile, moda tasarımı eğitiminde üç boyutlu yaratıcı düşünceyi teşvik etmek üzere geliştirilen bir süreç incelenmektedir. Araştırma için, Moda ve Tekstil Tasarımı Bölümü 2. sınıf öğrencileri ile bir uygulama gerçekleştirilmiştir. İki boyutlu fikirlerin üç boyutlu giysilere dönüştürülmesi sürecine odaklanarak yürütülen uygulamanın esin kaynağı olarak origami seçilmiş; böylece, öncelikle kâğıt üzerinde tasarlanan ve daha sonra kumaş ile yeniden yorumlanıp etek tasarımına dönüştürülen yaratıcı giysi yapılarının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma sonuçları, projede uygulanan yöntemin, moda tasarımı eğitiminde yaratıcı düşünmeyi geliştirmek üzere başarılı bir yöntem olduğunu göstermektedir. Moda tasarımı ve kalıp hazırlama eğitimi için önerilen bu süreçte, giysi yapımı ve tasarım aşamaları birleştirilerek, tasarım öğrencilerinin deneysel bakış açılarını geliştirecek ve yenilikçi giysi yapılarına ulaşmalarına yardımcı olacak güncel bir yaklaşım sunulmaktadır.

___

Aldrich, W., (1997), Metric Pattern Cutting. Blackwell Sciences Ltd, Oxford. p4.

Gully, R., (2010), Cognition and process vs. design artifact in fashion design pedagogy, Cumulus Working Papers. Pp.40-45, Cumulus Conference, 12–14 November 2009 Melbourne, Australia.

Cross, Nigel (2011) Design Thinking. Understanding How Designers Think and Work. Berg, Oxford; New York.

Lawson, B. and Dorst, K. (2009) Design Expertise. Elsevier, Oxford; MA, USA. pp.68-70

Choi, K.H., (2016), Practice-led origami-inspired fashion design: out of the frame: flight by paper plane, International Journal of Fashion Design, Technology and Education Vol. 9, Iss. 3, pp. 210-221.

Encyclopedia Britannica. Origami, https://www.britannica.com/art/ origami, Accessed 25 May 2018

Niedderer, K. and Roworth-Stokes, S., (2007), The role and use of creative practice in research and its contribution to knowledge. International Association of Societies of Design Research, IASDR07 Conference, 12-15 November 2007, The Hong Kong Polytechnic University

Almond, K., (2010), Insufficient allure: the luxurious art and cost of creative pattern cutting, International Journal of Fashion Design, Technology and Education, Vol:3, Issue:1, pp.15-24.

English, B., (2011), Japanese Fashion Designers : The Work and Influence of Issey Miyake, Yohji Yamamotom, and Rei Kawakubo. Berg Publishers, Oxford.

Blanks, T., (2011), Fall 2011 Ready-to-Wear, Issey Miyake, Vogue [online], 4 March 2011, https://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2011-ready-to-wear/issey-miyake Accessed 25 May 2018

Miyake, I. 132.5 Standard. Issey Miyake, https://www.isseymiyake. com/1325/standard/, Accessed 13 July 2018

Waibel, J. Julie Waibel Website, http://www.julewaibel.com/Jule-Waibel, Accessed 13 February 2018

Mower, S., (2007), Spring 2007 Couture Christian Dior, Vogue [online], 22 January 2007, https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2007-couture/christian-dior, Accessed 20 February 2018

Blaine, E., (2011), Avant-Garde Viktor & Rolf Coats are Woollen Wonders, Trend Hunter [online], 6 March 2011, https://www. trendhunter.com/trends/viktor-rolf-fall-2011, Accessed 13 July 2018

Ajurettemagablog (2010), Origami-inspired Fashion Designs - Part II Tuesday, 2 November 2010, http://ajurettemagablog.blogspot. com/2010/11/origami-inspired-fashion-designs-part.html, Accessed 13 July 2018

Sato, S. TR by Shingo Sato, https://www.patterndesign.org/, Accessed 19 July 2018

Roberts, J. Subtraction Cutting by Julian Roberts, http://www.julianand.com/, Accessed 19 July 2018

Nakamichi, T., (2010), Pattern Magic, Laurence King Publishing Ltd: London. p.26

Zaman, Z., (2014), Fashion Pattern Cutting: Line, Shape and Volume, Bloomsbury Visual Arts. p.7. ISBN: 978-1408156698.

Wu, C., (2003), Origami in Fashion, University of North Texas, August 2003. Available at: https://pdfs.semanticscholar.org/b363/ 12a72b4f8b0dc629f0349869a1e110a771e5.pdf, Accessed 20 February 2018

Ashdown, S.P., (2014), Not craft, not couture, not ‘home sewing’: teaching creative patternmaking to the iPod generation. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 6:2,112-120, DOI: https://doi.org/10.1080/17543266.2013.793747
Tekstil ve Mühendis-Cover
  • ISSN: 1300-7599
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1987
  • Yayıncı: TMMOB Tekstil Mühendisleri Odası
Sayıdaki Diğer Makaleler

İtfaiyeciler için Akıllı Bir Ceket Tasarımı

Müge DURSUN, Ender BULGUN, Yavuz ŞENOL, Taner AKKAN

FARKLI SIRALAMA DİZİLERİNDEN OLUŞAN HİBRİT CAM/KETEN VE CAM/JÜT KOMPOZİTLERIN AKUSTİK ÖZELLİKLERİ

Erdem SELVER

İTFAİYECİLER İÇİN AKILLI BİR CEKET TASARIMI

Taner AKKAN, Yavuz ŞENOL, Müge DURSUN, Ender BULGUN

TEKSTİLDE FARKLI KULLANIM OLANAKLARINA SAHİP ÇİNKOOKSİT NANOPARTİKÜLLERİNİN HİDROTERMAL SENTEZİ ÜZERİNDE ULTRASON ENERJİSİNİN ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI

BURCU SANCAR BEŞEN, Onur BALCI

Süper Streç Denim Kumaşların Özelliklerine Dair Literatür İncelemesi

Nazime SEYREK KURBAN, Osman BABAARSLAN

Türkiye Moda Endüstrisinin Kesim Atık Problemi ve Atık Yönetim Stratejileri

Esra ENES, Şölen KIPÖZ

Tekstilde Farklı Kullanım Olanaklarına Sahip Çinkooksit Nanopartiküllerinin Hidrotermal Sentezi Üzerinde Ultrason Enerjisinin Etkisinin Araştırılması

Burcu SANCAR BEŞEN, Onur BALCI

Farklı Kılıf Lif Türü, İplik Numarası ve Öz Filament İnceliği Kullanılarak Üretilen Elastan İçerikli Özlü İpliklerin İplik Ve Bazı Kumaş Özelliklerinin İncelenmesi

Sevim Hümeyra ÇELİKKAN AYDOĞDU, Demet YILMAZ

Alkali Ön-İşlemin Farklı Kumaş Örgüsündeki Lyocell Dokuma Kumaşların Görünüm ve Yapısal Özelliklerine Etkisi

Arzu ATICI, Gaye KAYA

ALKALİ ÖN-İŞLEMİN FARKLI KUMAŞ ÖRGÜSÜNDEKİ LYOCELL DOKUMA KUMAŞLARIN GÖRÜNÜM VE YAPISAL ÖZELLİKLERİNE ETKİSİ

Arzu ATICI, GAYE KAYA