Temalı Otel : Yok-Mekanla Var Edilmeye Çalışılan ‘Kurgu Mekan’

Günümüzde seyahate zaman ayıran kesimin istekleri doğrultusunda yapılan seçimlerde; kültürel kazanımların yerine lükse olan düşkünlük ve bunun bir başarı statüsü olarak görülmesi, tüketimin turizm kavramının merkezine yerleşmesine yol açmıştır. Turizm, bu dönemde varlığını devam ettirebilmek için farklı arayışlar içerisine girmiş ve temalı oteller ortaya çıkmıştır. Temalı otellerde mekan, karmaşa içerisinde ve zaman kavramından yoksundur. Bu otellerin yok mekanlar olarak tanımlanmasının sebebi, tasarlanan mekanların zamanla ve tarihle olan çelişkili ilişkileridir. Ancak mekan tasarlama süreci; havaalanları, süpermarketlerde olduğu gibi yok mekan tasarlamak amacıyla gerçekleşmemektedir. Bilinçli olarak hedeflenen, hayale dayalı kurguların hayat bulduğu bir mekan yaratmaktır. Bu nedenle temalı otellerde yok mekan yerine, kurgu mekan tanımı getirilmelidir. Kurgu-mekan; olmayan niteliklerin varmış gibi gösterilmeye çalışıldığı, yer ve zaman ilişkisinin kurulamadığı, kendisi ve çevresiyle çelişkiler içinde var olan mekanlardır. Tüketimin mekanlar üzerindeki etkisini artırması, kurgu mekanları yaratmıştır. Kurgu mekanlarda asıl tüketilen, tarih, zaman ve yerellik kavramlarıdır. Turizmin temelinde psikolojik tatmin duygusu var olduğu sürece; kurgu mekanlar tasarlanmaya devam edilecektir.

With the historical development of accommodation places, there has become meaning developments on travel and accommodation concepts. With the speed of developing technology and communication, today “Tourism” strong as sector is increasing its importance in means of continuing economic movement. Necessity of sharing information and experience in each field has brought tourism sector together with other sectors and it is started to be reprogrammed with habits, individual desires and modern requirements. Within this direction, accommodation places reached new descriptions out of the scope of accustomed, standards. Especially, since reclassification of accommodation places is required, new terms describing place and accommodation understanding started to be entered in professional literature. The statement “Highly Individual Places” is shortened with the initials and “Hip has become the general adjective for the alternative hotels.

___

  • Altun, S. 2005. Turizm Mimarlığında Değiflim ve Temalı Oteller.Mimarist, Sayı: 3, s. 60-67.
  • Altun, S. Ve İnceoğlu, M. 2006. Tatil Amaçlı Konaklama Tesislerinde Zamana Bağlı Değiflim.İtü Dergisi la, Sayı: 2, s. 91-96.
  • Auge, M. 1997. Yer Olmayanlar-Üstmodernliğin Antropolojisine Girifl. İstanbul: Kesit Yayıncılık
  • Aydoğan, F. Tüketim Kültürünün Gölgesindeki Kentler. Marmara Ünv. İ.İ.B.F Dergisi, Sayı: 2, s. 203- 215.
  • Baudrillard, J. 1997. Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları,
  • Cüceloğlu, D. 2005. ‘Mıfl Gibi’ Yaflamlar. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Eco, U. 1991. “Kuklalar Kenti”, Günlük Yaflamdan Sanata. s.79-88, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Güzer, C.A. 2000. Yer Kavramına Karflı Bir Yapı: Otel.XXI Mimarlık Kültürü Dergisi, Sayı: 3, s. 60-69.
  • Jameson, F. 1994. Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. İstanbul: Kıyı Yayınları,
  • Koçyiğit, G. 2007. Mimarlıkta Yersizleflme ve Yerin Yeniden Üretimi. Doktora Tezi, MSÜ FBE, İstanbul.
  • Nalbantoğlu, H. Ü. 2005. Nedir Mekân Dedikleri, Zaman- Mekân III. Disiplinler arası Mimarlık-Felsefe Toplantısı, İstanbul.
  • Oakes, T. 2005. Tourism and The Modern Subject: Placing The Encounter Between Tourist and Other, Seductions of Place Geographical Perspectives on Globalization and Touristed Landscapes, s. 36-55, C. Cartier and A.A.Lew, New York: Routlage.
  • Robins, K. 1999. İmaj -Görmenin Kültür ve Politikası, İstan bul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sarı, R. 2005. Tarihi Çevre İçindeki Mimari Tasarımlarda “- İzmler; Modernizm, Postmodernizm, Dekontrüktivizm. Yüksek Lisans Tezi, KTÜ FBE, Trabzon.
  • Tanyeli, U. 2004. Kitle Turizmi ve ‘Yok-Mekân’ Mimarlığı. Arredemento Mimarlık, Sayı: 171, s. 74-77.
  • Uçar, E. 2004. Turizme Mimarlığın Oyun Bahçesi Diyebilir miyiz?, Yeni Mimar, Sayı: 11, s. 6-7.
  • Urry, J. 1990. The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. London: Sage Publications Ltd. .
  • Urry, J. 1999. Mekânları Tüketmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Yırtıcı, H. 2002. Tüketimin Mekânsal Örgütlenmesinin İdeolojisi.Mimarlık ve Tüketim, s.9-39, İstan- bul: Boyut Yayın Grubu
  • Venturi, R. ve Brown, D. ve Izenour, S. 1993. Learning From Las Vegas. İstanbul:fievki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.
  • Virilio, P. 1998. Hız ve Politika. İstanbul: Metis Yayınları. İNTERNET KAYNAKÇASI
  • URL-1, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thomas.Cook.jpg, 2009
  • URL-2, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thomas_Cook_
  • Building,_Leicester,_panels.jpg, 2009
  • URL-3, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thomas-Cook- Statue.JPG, 2009
  • URL-4 http://klad.com/blog/wpcontent/uploads/2009/10/
  • The_Big_Duck.JPG, 2009
  • URL-5, http://www.flickr.com/photos/nyloca
  • tions/951845070/, 1995
  • URL-6, http://www.flickr.com/photos/gidesign/
  • /in/pool-48548301@N00, 2010
  • URL-7, http://www.derok.net/derok/lasvegas.html, 2003
  • URL-8, http://www.flickr.com/photos/stuseeger/93235714/, 1998
  • URL-9, http://www.goplanit.com/itinerary/blog/view/id/616, 2008
  • URL-10, http://www.etstur.com/Mardan-Palace/Fotograf- Ve-Videolar, 2010
  • URL-11,http://www.flickr.com/photos/coren
  • don/5432647853/, 2011
  • URL-12, http://www.gifanimasyon.com/web/mardan-palace
  • antalya-t4514.html, 2009
  • URL-13, http://www.medi.com.tr/enezia_eng.htm, 2003
  • URL-14, http://www.hotel-rates.com/us/nevada/las
  • vegas/paris-las-vegas.html, 2005
  • URL-15, http://www.medi.com.tr/colosseum_eng.htm, 2010
  • URL-16, http://urbanphotos.hubpages.com/hub/Stratosphere- Las-Vegas, 2007
  • URL-17, http://www.flickr.com/photos/can
  • mom/2306906193/, 2008
  • URL-18, http://www.wowhotels.com/wowtopkapipalace.asp, 2011
  • URL-19, http://travel.webshots.com/photo/1422410458
  • mxapvQ, 2005
  • URL-20, http://www.venetian.com/gallery/, 2011