SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ HALKEVLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ

Bu çalışma 1932-1951 yılları arasında faaliyette bulunmuş bir yaygın eğitim kurumu olan Halkevlerine ilişkin Sosyal Bilgiler öğretmen adayların görüşlerinin saptanmasını amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Doğu Anadolu bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinin, Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda eğitim gören 4. sınıf 30 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının görüşleri, görüşme yöntemi aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler, nitel veri analizi tekniğinden yararlanarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular çalışmaya katılan Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının önemli bir kısmının bu kurum hakkında yeterli bilgiye sahip olmadığını göstermektedir. Bununla birlikte öğretmen adayları Halkevlerinin yaygın eğitim faaliyetlerinin Cumhuriyet dönemi örgün eğitim faaliyetlerine katkı sağladığını düşünmektedir. Araştırmanın diğer bulguları ise adayların Halkevlerinin çalışmalarının incelenmesinin günümüz eğitim faaliyetlerine de katkı sağlayacağı ve Sosyal Bilgiler 4., 5., 6., 7. sınıf ve 8. sınıf İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabında Halkevlerine daha fazla yer verilmesi gerektiğini düşündüğünü göstermektedir.

Social Studies Teacher Candidates ' Views on Community Centers

This study aims to determine the views of social studies teacher candidates on community centers, a non-formal education institution that was in operation between 1932 and 1951. In the 2017-2018 academic year, a State University in eastern Anatolia region, Faculty of Education, Department of Turkish and Social Sciences Education, Department of Social Studies teaching, 4. the class constitutes a candidate of 30 teachers. The opinions of the teacher candidates were obtained through the interview method. The data obtained were analyzed using qualitative data analysis technique. The findings from the study show that a significant proportion of the social studies teacher candidates who participated in the study did not have sufficient information about this institution. However, the teachers think that the non-formal education activities of the community centers contribute to the formal education activities of the Republic period. The other findings of the study are that the study of the Students ' Community Centers will contribute to today's educational activities and Social Studies 4th, 5th, 6th, 7th and 8th class textbook. The history of Class Revolution and Kemalism shows that he/she thinks that public houses should be given more space in the textbook.

___

  • Akın, V. (1997). 23 Nisan Millî Hâkimiyet ve Çocuk Bayramı'nın tarihçesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3,91-96.
  • Alparslan, E. (2019). CHP müfettişlerinin teftiş raporlarında Mardin ve ilçe halkevlerine dair bazı tespitler (1935-1945). Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 37, 331-352
  • Altuncuoğlu, N. (2015). Kayseri vilayet gazetesi ekseninde Cumhuriyetin ilk yıllarında Kayseri’de zafer bayramı kutlamaları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(39), 1-18.
  • Atlı, C. (2013). Kars Halkevi ve Faaliyetleri. Salkım Ankara:Söğüt Yayınları. Aydın, M. K. (2018a). May 19th day celebrations and the case of Malatya community center. International Conference on Research in Education and Science (ICRES), April 28- May 01, 292-300, Marmaris.
  • Aydın, M. K. (2018b). Malatya community center and August 30 victory day Celebrations (1932-1951). International Conference on Research in Education and Science (ICRES), April 28- May 01, 372-381, Marmaris.
  • Aydın, M. K. (2018c). Hatay'ın Anavatana Kavuşuş Bayramı Etkinlikleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Aydın, M. K. (2018d). Tek parti döneminde doğu anadolu illerinde açılan “gezici köy kadınları kursu” ve etkinlikleri. Turkish Studies Social Sciences, 13/26, 125-150.
  • Aydın, M. K. (2019). Nationwide literacy campaign initiated by community centers and case of bitlis community center. Journal of Education and Training Studies, 7(5), 39-53. Redfame Publishing
  • CHP (1941). Halkevlerinin ve halkodalarının 1940 çalışmaları. Ankara, Halkevi Yayınları.
  • CHP (1948). 16. yıldönümünde halkevleri ve halkodaları. Ankara, Ulus Matbaası.
  • CHP (1932). Halkevleri Çalışma Talimatnamesi (1932). Ankara.
  • CHP (1939). Halkevleri Çalışma Talimatnamesi (1939). Zerbamat Basımevi, Ankara.
  • CHP (1945). Halkevleri ve Halkodaları 1944 (1945). Ankara.
  • Creswell, J.W. (1998). Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Demir, G.T. (2018). Halkevlerinin eğitim tarihimizdeki yeri ve çankırı halkevi. Berikan Ofset Matbaa, Ankara.
  • Demirtaş, B. (2008). Atatürk Döneminde Eğitim Alanında Yaşanan Gelişmeler (1927-1937). Akademik Bakış Dergisi, 1(1). 170-173.
  • Durmuş, Y. & Akhan, N. E (2011). İlk dönem halkevlerinin eğitim faaliyetleri Konya halkevi örneği. Karadeniz Araştırmaları Dergisi, 29.
  • Erdal, İ. (2013). Halkevlerinin kuruluşu, yapısı ve Yozgat halkevi (1932-1951). Siyasal Kitapevi.
  • Eser, G. (2016), Halkevlerinde güzel sanatlar çalışmaları: Urfa halkevi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42).
  • Gökgöz, G. (2011). Belleklerden silinmeye yüz tutan bir gün: Lozan sulh bayramı. ÇTTAD, X/22, 95-114.
  • Haykır, Y. & Çevik, M. (2014). Tek parti döneminde Elazığ'da cumhuriyet bayramı kutlamaları (1934-1945). Turkish Studies, 9(7), 331-377.
  • Kara, A. (2017). Afyon’da kurulan halk odaları ve okuma yazma faaliyetleri. Uluslararası Bolvadin Sempozyumu, (13-15 Ekim 2017), 1147-1170.
  • Kardaş, A. (2013). Bitlis halkevlerinin kuruluşu ve faaliyetleri (1934-1951). (Editör: Oktay Belli - Vedat Evren Belli). VII. Uluslararası Van Gölü Havzası Sempozyumu, (04-07 Ekim 2011), 369-383.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd Ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Öztürk, C. & Otluoğlu, R. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî ürünler ve yazılı materyaller. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öztürk, Y. (2018). 30 Ağustos Zafer ve Tayyare bayramı kutlamaları: amaç, süreç ve kazanımlar. Journal of History Studies, 10(9), 231-244.
  • Sarıdoğan, Ö. (2014). Tasarruf ve yerli malı haftası kutlamaları (1929-1949).
  • Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü. İstanbul.
  • Sayılır, B. (2014). 30 Ağustos Zafer bayramı kanunu, ilk zafer kutlaması ve büyük taarruz ile ilgili bazı bilgiler. Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, 12(16), 89-114.
  • Sertel, S. (2016). Bingöl halkevi ve faaliyetleri (1936-1951). Tarih ve Gelecek Dergisi, 2(1), 331-362
  • Şanal, M. (2010). Atatürk döneminde kayseri halkevi tarafından düzenlenen cumhuriyet bayramı kutlama törenleri. Erdem Atatürk Kültür Merkezi Dergisi, 56, 161-172.
  • TC. Resmî Gazete (1945). K. No: 4760. 16 Haziran.
  • Temizhan, O. (2006). Halkevleri ve halkevlerinin 1932- 1940 arası eğitim faaliyetleri. Yayınlamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimin Sosyal ve Tarihi Temelleri Bilim Dalı. Ankara.
  • Toksoy, N. (2007). Bir kültürel kalkınma modeli olarak halkevleri. Orion Yayınevi.
  • Ulukaya, Ü. (2015). Halkevlerinin halk eğitimindeki etkin rolü. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya.
  • Uzun, H. (2010). Milletin İradesiyle Oluşan Bir Bayram: Atatürk’ü Anma 19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı ve Atatürk Döneminde Kutlanışı. Karadeniz Araştırmaları, 6 (24), 109-125.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara Seçkin Yayıncılık