ROMA KATOLİK KİLİSESİ VE MÜSLÜMANLARLA DİNLERARASI DİYALOĞA BAKIŞI

Ortaçağda Hıristiyanlar tarafından ortaya konulan İslam dini ile ilgili algı tamamen olumsuzdur vebaştan beri bu algı en keskin polemik konusu haline getirilmiştir. Yakın zamanlarda Roma Katolik Kilisesi ve Dünya Kiliseler Birliği geçmişte yürütülen yanlış anlamaları, hataları ve önyargıları bir kenara bırakarak İslam dini ile diyalog çalışmalarına başlamışlardır. İkinci Vatikan (1962-1965) KonsiliKatolikliğin İslam diniyle diyaloğa girişinde bir dönüm noktası olmuştur.Papa II. Johann Paul Katolik Hıristiyanlık ve İslam diyaloğunun artılarından bahsetmiştir. Diğer dinlere inanan insanlarla yaşanan barışçıl bir diyalog zamanının şartıdır. En kolay olan ön yargıların ve korkuların karşılıklı iletişimle aşılabilmesidir. Fakat Roma Katolik Kilisesidinlerarası diyaloğu devamlı misyonerlikle birlikte ele almıştır. Papa XVI. Benediktus zamanında diyalog ihmal edilmiş, kurumsal diyalog tıkanmıştır.

PERSPECTIVE OF THE ROMAN CATHOLIC CHURCH ABOUT INTER- RELIGIOUS DIALOGUE WITH MUSLIMS

Christians in the Middle Ages laid down by the entirely negative perceptions about Islam and the beginning of thisperception has beenturnedinto a sharppolemic. sandbiases in thepast. Second Vatican Council was a turning point in terms of Catholicism at the entrance to dialogue with Islam. Pope II. Johann Paul spoke of the dialogue of Catholic Christianity and Islam. A fraternal dialogue with people in other religions is thenecessity of the time. Communication is the easiest way to over comemutual prejudices and fears. But the Roman Catholic Church has realized dialogue about the value of missionary work. Consequently the dialogue has disregarded in thetime of the Pope XVI. Benediktus and institutional dialogue has beens topped

___

  • Adam, Baki, Yahudilik ve Hıristiyanlık Açısından Diğer Dinler, Pınar Yayınları, İstanbul 2002.
  • Aydın, Mahmut, “Dinler arası Diyalog Yeni Bir Misyon Yöntemi mi? Kurumsal ve Bireysel Diyalog Faaliyetleri Üzerine Bir Değerlendirme”, İslamiyat Dergisi, V (2002), sy: 3, Ankara 2002.
  • Aydın, Mahmut, Dinlerarası Diyalog, Pınar Yayınları, İstanbul 2008.
  • Aydın, Mahmut, Hıristiyan Yahudi ve Müslüman Perspektifinden Dinsel Çoğulculuk ve Mutlaklık İddiaları, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2005.
  • Aydın, Mahmut, Monologdan Diyaloğa, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2001.
  • Bayraktar, Mehmet, “Dinlerarası Diyaloga Karşı İnsani Diyalog”, İslami Araştırmalar Dergisi, XX (2008), sy: 3, Ankara 2008.
  • Besnard, Albert M, “Hıristiyanlık, Katolik Mezhebi”, Din Fenomeni, ed.: Mehmet Aydın, Din Bilimleri Yayınları, Konya 1995.
  • Beşiri, Tarık, “Doğu ve Batı Arasında Kültürel İlişkiler Çerçevesinde”, Medeniyetler Arası Diyalog, Uluslararası Sempozyum 18-20 Eylül 1998, Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Yayınları, Diyarbakır 1998.
  • Bohm, David, Birlikte Düşünmek Diyalog, çev.: Onur Atalay, Etkileşim Yayınları, İstanbul 2006.
  • Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi, Milliyet Yayınları, VII, İstanbul 1992.
  • Çalışkan, İsmail, Kuran’da Din Kavramı, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2002.
  • Dini Kavramlar Sözlüğü, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2006.
  • Göktaş, Lütfullah, “II. Vatikan Konsili Belgelerinde Müslümanlara İlişkin İbarelerin Çevirisi Üzerine”,İslamiyat Dergisi, III (2000), sy: 4, Ankara 2000.
  • Günay, Nasuh, Günümüz Türkiye’sinde Misyonerlik Faaliyetleri, Tuğra Matbaası Yayınları, Isparta 2006.
  • Gündüz, Şinasi, “Misyonerlik ve Hıristiyan Misyonerler”, Diyanet İlmi Dergi, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2002.
  • Gündüz, Şinasi, Din ve İnanç Sözlüğü, Vadi Yayınları, Konya 1998.
  • Güngör, Ali İsra, Vatikan Misyon Diyalog, Alperen Yayınları, Ankara 2002.
  • Karaman, Hayreddin, Dinlerarası Diyalog Nedir?, Ufuk Kitapları, Da Yayınları, İstanbul 2005.
  • Küçük, Abdurrahman, “Avrupa Birliği Sürecinde Dinlerarası Diyalogun Yeri ve Önemi”, Uluslararası Avrupa Birliği Şurası Tebliğ ve Müzakereleri, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, II, Ankara 2000.
  • Küçük, Abdurrahman, Misyonerlikten Diyaloga Türkiye, Aziz Andaç Yayınları, Ankara 2008.
  • Küng, Hans, Kuschel, Karl-Josef, Evrensel Bir Ahlaka Doğru, çev.: Nevzat Y. Aşıkoğlu, Cemal Tosun, Recai Doğan, Gün Yayınları, Ankara 1995.
  • Örnekleriyle Türkçe Sözlük, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara 1995.
  • Özön, Mustafa Nihat, Türkçe Yabancı Kelimeler Sözlüğü, İstanbul 1962. Sarıkçıoğlu, Ekrem, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Fakülte Kitabevi, Isparta 2002.
  • Tümer, Günay, “Din”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, (DİA), İstanbul 1994, IX, 314.
  • Tümer, Günay, Küçük, Abdurrahman, Dinler Tarihi, Ocak Yayınları, Ankara, 1988.
  • Uçar, Ramazan, Dinler Arası Diyalog Çıkmazı, Kelam Yayınları, İstanbul 2007.
  • Yaran, Cafer Sadık, “Dinsel Kapsayıcılık (İnklusivizm), İslam ve Öteki, ed.: Cafer Sadık Yaran, Kaknüs Yayınları, İstanbul 2001.
  • Yıldırım, Suat, “Kiliseyi İslam ile Diyalog İstemeğe Sevk Eden Sebepler”, Asrımızda Hıristiyan-Müslüman Münasebetleri, Tartışmalı İlmi Toplantılar Dizisi 16, İstanbul 1993.