HELLENOPHİLİA’DAN HELLENOMANİA’YA: HELEN- SEVERLİK’TEN HELEN-SAPLANTISI’NA

Felsefe, tarih boyunca her kültürün gerçekleştirdiği bilgelik etkinliğinin niteliği midir? Felsefe, her zaman ve sadece bilgelik sevgisi gibi bir gaye uğruna mı yapılmıştır; yoksa o, aşırı ideolojik talepleri meşrulaştırmak veya gerçekleştirmek gibi amaçlar için de kullanılmış mıdır? Felsefeyle ilgilenen birisi için son derece itici görünen bu sorular, çağımızda felsefenin ne yapmakta olduğunu veya ne olmaması gerektiğini belirlerken kaçınılmaz görünmektedir. Üstelik böyle sorular, felsefenin en can alıcı özelliği olan eleştiri görevini, bizzat kendisine yöneltmesi bakımından, “gerçek” bir felsefe öğrencisinde fazlasıyla saygı uyandıracaktır

FROM HELLENOPHILIA TO HELLENOMANIA

Is philosophy the quality of wisdom that every culture performs in the course of history? Is philosophy made only for the sake of a love of wisdom, or it is used also for legitimizing or realizing the extreme ideological demands? These questions that repel the one who is interested in philosophy are inevitable in certaining of what philosophy has been doing in our age, or what it should not be. Furthermore, these questions compel respect in a “genuine” pupil of philosophy when philosophy is directing the most distinctive task which is criticism to itself

___

  • Amin, Samir 1993. Avrupamerkezcilik: Bir İdeolojinin Eleştirisi, çev. Mehmet Sert, 1. bsk, İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • Bernal, Martin 2003. Kara Atena: Eski Yunanistan Uydurmacası Nasıl İmal Edildi: 1785-1985, çev. Özcan Buze, 2. bsk, İstanbul: Kaynak Yay.
  • Burstein, Stanley M. 1998. “Afro-Centrism and the Greeks: A Contested History”, The History Teacher, 31/3, s. 403-404.
  • Crombie, A.C. 1953. Augustine to Galileo: The History of Science A.D. 400-1650, Cambridge, Harvard University Press.
  • Crombie, A.C. 1994. Styles of Scientific Thinking in the European Tradition, 1.bsk., 3 c., Londra: Duckword.
  • Keita, Maghan 1994. “Deconstructing the Classical Age: Africa and the Unity of the Mediterranean World”, Journal of Negro History, 79/2, s. 147-166.
  • Kristeller, Paul O. 1995. “Comment on Black Athena”, Journal of the History of Ideas, 56/1, s. 125-127.
  • Marx, Karl 1926. Capital: The Critique of Political Economy, ed. Frederick Engels, çev. S. Moore – E. Aveling, 2 c, Chicago: Charles H. Kerry & Co.
  • Pingree, David 1992. “Hellenophilia versus the History of Science”, Isis, 83/4, s. 554-563.
  • Taylor, Sherwood 1940. A Short History of Science, Londra, The Scientific Club Book.
  • Türker, Sadık 2011. “Gazzâlî’nin Üçüncü Dünya’sı: Bilim-Siyasi ve Metafizik Boyutlarıyla”, KutadgubiligFelsefe-Bilim Araştırmaları, 20, s. 41-56.
  • Türker, Sadık 2012. Batı Düşüncesinde Üçleme/Trichotomy Sorunu: Geleneksel Batılı Akılcılığın Temelleri Üzerine Sistematik bir İnceleme, İstanbul: Külliyat Yay.