SİVAS MASALLARINDA MİTOLOJİK UNSURLAR

Bir anlatı türü bir dönemde üretilir ve tüketilirken değişen zaman ve zemine bağlı olarak yeni anlatım türleri ortaya çıkar. Bu süreçte eski anlatı türünün üretim ve tüketimi durur; ancak bu tür tamamen yok olmaz. Çeşitli şekillerde kendisinden sonraki türlerin içinde varlık veya etkisini devam ettirir. İnsanlığın anlattığı ilk anlatı türü olan mitler de üretim ve tüketimleri durduktan sonra ortaya çıkan yeni anlatı türlerinde etkisini devam ettirir. Sivas’ta derlenen masallarında mitlerin etkisi görülür. Bu etki insan –tanrı, insan-şeytan ilişkisi; kişiler, olaylar, zaman, mekân ve kökenle ilgili anlatılar olarak ortaya çıkar

___

  • AÇA, Mehmet, ERCAN, Müge (2004), “Anonim Halk Edebiyatı”, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • AKSOY, Ömer Asım (1995), Deyimler Sözlüğü, İstanbul: İnkılâp Kitapevi Yayınları.
  • BANARLI, Nihad Sami (1998), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • BAYAT, Fuzuli (2005), Mitolojiye Giriş, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • BOYRAZ, Şeref (2008/2), “Sözlü Anlatıların Devamlılığı Üzerine Düşünceler”, Foklor/Edebiyat, 54: 105-117
  • ELÇİN, Şükrü (2000), Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ELİADE, Mircea (1993), Mitlerin Özellikleri, İstanbul: Simavi Yayınları.
  • KAYA, Ayşe Benek (2004), Has Bahçenin Gülleri (Sivas Masalları), İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • KAYA, Doğan (2007), Türk Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • KAYA, Muharrem (2007), Mitolojiden Efsaneye Türk Mitolojisinin Türk Efsanelerindeki İzleri, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • ÖGEL, Bahaeddin (2006a),Türk Mitolojisi, Ankara: TTK Yayınları.
  • ÖGEL, Bahaeddin (2006b),Türk Mitolojisi, Ankara: TTK Yayınları.
  • SEYİDOĞLU, Bilge (2005), Mitoloji Üzerine Araştırmalar, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • SEYİDOĞLU, Bilge (2007), “Sel Mitleri”, Milli Folklor, 76: 26-29
  • TEZEL, Naki (1985), Türk Masalları, Ankara: KTB Yayınları.