Katılımcı İnternet Sözlüklerinde Tahsin Yücel: Bir Web-portre Denemesi

Akademisyen kimliğinin yanında öykü, roman ve deneme yazarı, eleştirmen, çevirmen ve dilbilimci gibi çok yönlü bir kişilik olan Tahsin Yücel’in, gerek bilim gerek edebiyat dünyasında önemli bir yeri vardır. Özellikle çağdaş Türk romancılığı ve öykücülüğünde kendine has tarzı ve söylemleriyle okurun ilgisini çekmeyi başarmış bir yazar olmasının yanı sıra aynı zamanda bir bilim insanı olarak duyarlı, yüksek gözlem gücü ve nesnel bakış açısıyla düşüncelerini ifade ederek de evrensel düzeyde kabul görmüştür. Bu bağlamda edebi eserleri, düşünsel yapıtları ve bilimsel çalışmalarıyla okuyucunun karşısına çıkan Tahsin Yücel ile ilgili okurlarının ne türden bir bilgi, görüş, düşüncelerinin olduğu da merak uyandıran bir konudur. Bu çalışmada, sosyal medyanın Türkiye’de en sık kullanılan mecralarından olan Ekşi Sözlük, Uludağ Sözlük, İnstela ve İnci Sözlük gibi etkileşimli platformlarda “Tahsin Yücel” ismi ile ilgili üretilen ve paylaşılan “girdi” (entry)’lerdeki bilgi, görüş ve düşüncelerin söylem çözümlemesi yoluyla incelenerek yazarın bir “Web-portre”’sinin ortaya konması amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim (fenomenoloji) desenine göre yapılandırılan çalışmanın bütüncesi (korpusu) ise “Katılımcı İnternet sözlükleri” olarak da bilinen bu 4 (dört) platforma, kurulduğu günden 2021 yılının sonuna kadar “Tahsin Yücel” başlığı (entry) altında girilen toplamda 223 girdinin derlenmesi yoluyla oluşturulmuştur. Ardından bu girdiler Web tabanlı söylem çözümlemesi yoluyla incelenerek yorumlanmaya çalışılmıştır.

TAHSIN YÜCEL IN PARTICIPATORY INTERNET DICTIONARIES: A WEB-PORTRAIT ESSAY

In addition to his academic identity, Tahsin Yücel who is a versatile personality such as an author of story, novel and essay, a critic, a translator and a linguist, has a significant role both in science and literature world. He is not only an author who succeeded in drawing attention of readers with his unique style and discourse especially in contemporary Turkish novel and story but he also gained recognition globally via his highly observation skills and objective approach in stating his thoughts as a sensitive scientist. Herein; what information, view, thoughts his readers had related to Tahsin Yücel, appearing his readers’ world with his literature work, spiritual art and scientific studies, is an absorbing issue. In this study, the most frequently used social media in Turkey Minus Dictionary, Uludag Dictionary, Instela and Pearl which are among the channels with the name “Tahsin Yücel”, an interactive platforms such as the dictionary knowledge, opinions in related “entries” produced and shared and by examining ideas through discourse analysis, the author’s “Web-portrait” is aimed to present. The corpus of the study structured by phenomenology pattern from qualitative research approach has composed the total combination of 223 entries under the heading of “Tahsin Yücel” in Participatory Internet Dictionaries from the foundation of it to 2021. Then these entries have been tried to be interpreted by examining Web-based discourse analysis.

___

  • Akar, G. A. (2013). Tanzimattan II. Meşrutiyete Türk edebiyatında biyografi (Y. Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akgün, F. (2009a). Tahsin Yücel’in hikâyelerinin yapı ve tema bakımından incelenmesi (Y. Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akgün, F. (2009b). Tahsin Yücel’in Ben ve Öteki kitabındaki öyküleri Dokuzuncu Senfoni eşliğinde okumak ya da Dokuzuncu Senfoninin ritminde Ötegece’nin halleri. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4(1). http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.591
  • Akpınar, S. (2021). Bir tüketim toplumu eleştirisi olarak Tahsin Yücel’in “Kumru ile Kumru” romanı. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), 393-403. https://doi.org/10.30794/pausbed.789804
  • Akten, S. (2000). Tahsin Yücel’in “Alıntılar” adlı denemesinde alıntılama yönleri. M. Durak (Ed.), Her yönüyle Tahsin Yücel (ss. 73-78) İçinde. Multilingual.
  • Aktulum, K. (2013). Tahsin Yücel’in “Yalan” adlı romanında yapısal dilbilimin ve göstergebilimin izleri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 1-11. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5696
  • Aktulum, K. (2014). “Tahsin Yücel’in Yalan Adlı Romanında Yazınsal Bir İzlek Olarak Aşırmacının Portresi”, (Söylem, Söylen, Yazın). Can Yayınları.
  • Akyazı, A. (2014). Yeni iletişim ortamı olarak dijital katılımcı sözlüklerde nefret söylemi. Marmara İletişim Dergisi, (22), 183-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruid/issue/22158/238058
  • Alp, H. (2016). Çingenelere yönelik nefret söyleminin Ekşi Sözlük’te yeniden üretilmesi. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 143-172. https://doi.org/10.24955/ilef.305520
  • Alp Pamuk, Ç. (2019). Tahsin Yücel ve J. G. Ballard’ın “Gökdelen” romanlarında fiziksel ve toplumsal sınırlar. Kare Özel Sayı BAKEA (Batı Kültürü ve Edebiyatları Araştırmaları Sempozyumu), 38-50. https://doi.org/10.38060/kare.718260
  • Altar, H. (2018). Doris Lessing’in hayatta kalma güncesi ve Tahsin Yücel’in “Gökdelen” adlı romanlarında modernite eleştirisi olarak distopya (Y. Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altınova, B. (2003). Kavram kargaşası çerçevesinde edebî bir tür olarak "hatıra". Türkbilig, (6), 3-12. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143001
  • Andaç, F. (2021). Çok yönlü bir anlatı ustası: Tahsin Yücel. E. Yaşar (Ed.), Sinedebiyat Dergisi (ss. 4-8) İçinde. Göksu Matbaa.
  • Antakyalı, B. (2019). Bir adanmışlığın anlatısı: “Bıyık Söylencesi”. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 11(22), 1-23. http://dx.doi.org/10.26517/ytea.395
  • Armağan, A. & Deniz, Ş. (2012). Çocuk istismarının sosyal paylaşım platformlarında temsil biçimleri: Pozantı cezaevinde kalan çocuklar örneğinin Ekşi Sözlük’te sunumu. The Journal of Academic Social Science Studies. 5(7), 69-88. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS_221
  • Aslan, C. (2017). Tahsin Yücel’s environmental sensivity in his novel “The Skyscraper”. International Journal of Management and Applied Science (IJMAS), 3(2), 45-47. http://ijmas.iraj.in/paper_detail.php?paper_id=7224&name=Tahsin_Yucel%E2%80%99s_Environmental_Sensivity_in_His_Novel_%E2%80%9CThe_Skyscraper%E2%80%9D
  • Aslan Karakul, S. & Günay, V. D. (2019). Traces de Tahsin Yücel dans sémantique structurale d’Algirdas Julien Greimas et inversement. V. E. Stange (Ed.), Dans Greimas Aujourd’hui: L’Avenir de la Structure (30 mai-2 juin 2017) (ss. 240-246). AFS Editions.
  • Avcı, C. & Kartal, E. (2021) İnci Sözlük’te yabancı dil olarak Fransızca: Fransızca başlıklı girdilerin Web tabanlı söylem çözümlemesi yoluyla incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 1049-1066. https://doi.org/10.29000/rumelide.995488
  • Avcı, C. (2021). Katılımcı internet sözlüklerinde yabancı dil olarak Fransızca: Fransızca başlıklı girdilerin web tabanlı söylem çözümlemesi yoluyla incelenmesi (Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Avcu, D. G. (2019). Yeni Türk edebiyatında portre türünün gelişimi (Y. Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aytekin, C. A. & Bahadır, A. (2019). Ben ve Öteki’ne yolculuk ikiliği bağlamında, bellek otoportreleri karşılaştırması: Andy Warhol ve Gustave Courbet otoportreleri. Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 1-23. https://doi.org/10.32579/mecmua.532299
  • Baron, N. S. (1984). Computer mediated communication as a force in language change. Visible Language, 18(2), 118-141. https://s3-us-west 2.amazonaws.com/visiblelanguage/pdf/18.2/computer-mediated-communication-as-a-force-in-language-change.pdf
  • Baştürk, M. (2000). Tahsin Yücel ve karşıtlıklar yazını. M. Durak (Ed.), Her yönüyle Tahsin Yücel (ss. 78-86) İçinde. Multilingual.
  • Bilgeç, P. (2007). Tahsin Yücel üzerine bir inceleme insan-eser (Y. Lisans Tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bozkurt, O. (2017)’un Tahsin Yücel’in “Vatandaş” romanında aydın ‐ iktidar ilişkisi. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2(1), 173-184. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/319728
  • Cuddon, J. A. (1982). A Dictionary o f Literary Terms. Penguin Books.
  • Çalışlar, R. F. (2011). Nietzsche ve biyografi (Y. Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çavdar, N. (2017). Tarihsel biyografi inşasında sübjektiflik sorunu. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (60), 627-644. http://dx.doi.org/10.14222/Turkiyat3766
  • Çeçen, A. F. (2019). Medeniyetler çatışması bağlamında yeni medya ortamında siyasi parti ve ideolojik medyanın söylem analizi (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/ET000140.pdf
  • Çelebioğlu, S. (2007). Türk Edebiyatı’nda modern biyografinin doğuşu (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, M. (2012). Biyografi kitabı. Biyografi Net Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2006). Batı edebiyatında edebî akımlar. Akçağ Yayınları.
  • Çomak, M. (2018). Tahsin Yücel’in “Ben ve Öteki” kitabındaki öykülerin göstergebilimsel çözümlemesi (Y. Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çomu, T. (2012). Video paylaşım ağlarında nefret söylemi: Youtube örneği (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12575/31698
  • Çölmekçioğlu, T. (2019). Tahsin Yücel’in romanlarında anlatım teknikleri (Y. Lisans Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Danışman, Ş. (2017). Toplumsal eleştiri ve Tahsin Yücel’in öykü kişileri (Y. Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • De Wever, B., Schellens, T., Valcke, M., & Van Keer, H. (2006). Content analysis schemes toanalyze transcripts of online asynchronous discussion groups: A review. Computers and Education, 46(1), 6-28. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2005.04.005
  • Demir, F. (2012). Tahsin Yücel'in “Sonuncu” adlı romanında postmodern kitap ve ortam parodisi. Yeni Türk Edebiyatı Dergisi, (5), 87-102.
  • Demir, R. (2019). Bir kent distopyası olarak Tahsin Yücel’in “Gökdelen”i ve romanın distopya edebiyatı içindeki yeri. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 4(2), 446-467. https://doi.org/10.32321/cutad.566457
  • Dervişcemaloğlu, B. (2017). Biyografik bir roman örneği: Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Son savunması-her şey bana karşı”. Marmara Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 4(2), 329-338. https://doi.org/10.16985/MTAD.2017233882
  • Er, H. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi kapsamında ilköğretim öğrencilerinin “biyografi” kullanımına ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Herring, S. C. (2004). Computer-Mediated Discourse Analysis: An approach to researching online behavior. In S. A. Barab, R. Kling, & J. H. Gray (Eds.), Designing for virtual communities in the service of learning (pp. 338-376). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511805080.016
  • Kaçmaz Ateş, Ö. (2013). Deneysel otoportre çözümlemeleri (Y. Lisans Sanat Çalışması Raporu). Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kütükoğlu, M. (1991). Tarih araştırmalarında usul. Kubbealtı Neşriyat.
  • Koruç, E. (2018). Günümüz sanatında otobiyografik anlatılar (Y. Lisans Sanat Çalışması Raporu). Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Mammadova, A. (2021). Edebi ve sanatsal müzik eserlerinde portre türünün uygulama özelliklerinin araştırılması. Rast Müzikoloji Dergisi, 9(1), 2583-2594. https://doi.org/10.12975/rastmd.2021918
  • Morner, K. R. (1975). NTC’s dictionary of literary terms. National Textbook Company.
  • Öcal, O. (2012). Tahsin Yücel’in romanlarında bireyin dramı, yapı ve ironi. Akçağ Yayınları.
  • Özbek, S. (2012). Kelimelerle resim yapanlar, yeni Türk Edebiyatında edebî portre türüne bir bakış. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 4(7), 245-260. http://www.ytearastirmalari.com/DergiTamDetay.aspx?ID=112&Detay=Ozet
  • Özüaydın, E. (2020). Çalışmak alanıdır yazmak. E. Özüaydın (Ed.), Çağdaş Türk Dili Dergisi Tahsin Yücel Özel Sayısı (ss. 258-259) İçinde. Arkadaş Yayınevi.
  • Özyer, N. (1993). Edebi tür olarak otobiyografi ve iki örnek. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 10(1), 73-85. https://dergipark.org.tr/tr/pub/huefd/issue/41177/502566
  • Sarıkaya, B. (2021). Tutkulu okurlar için Tahsin Yücel’in romanları arasında bir gezinti. E. Yaşar (Ed.), Sinedebiyat Dergisi (ss. 24-29) İçinde. Göksu Matbaa.
  • Söğüt, F. (2020). İnternet sözlüklerinde mekânsal ötekileştirme üzerine bir araştırma: Ekşi Sözlük'te Esenyurt başlığı örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 45- 68. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1025434
  • Tilbe, A. (2020). Tahsin Yücel’in roman anlayışı. E. Özüaydın (Ed.), Çağdaş Türk Dili Dergisi Tahsin Yücel Özel Sayısı (ss. 328-332) İçinde. Arkadaş Yayınevi.
  • Turan, S. (Ed.) (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Akademik Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu. (2021). Türk Dil Kurumu Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Uçkan, Ö. (2012). Sözlükler: Türkiye İnternet kültürünün vazgeçilmezi... Bilişim: Aylık Bilişim Kültürü Dergisi, 40(140), 22-27. http://www.bilisimdergisi.org.tr/bilisim-dergisi-sayilari/s140.pdf
  • Uslu, M. (2007). “Biyografi”, Ansiklopedik Türk Dili ve Edebiyatı terimleri sözlüğü. Yağmur Yayınları.
  • Üngüren, E. (2019). Yeni medya iletişim kanalı olarak katılımcı sözlük sitelerine yönelik bir değerlendirme. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(8), 2878- 2907. https://doi.org/10.26466/opus.567125
  • Uysal, A. (2009). Yüzün ötesi- portre kurmak üzerine. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(4), 107-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/20663/220434
  • Wilson, S.M., & Peterson, L. C. (2002). The anthropology of online communities. Annual Review of Anthropology, (31), 449-467. https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.31.040402.08543
  • Yaman, Ö. (2014, 26 Ağustos). Otoportre. https://www.evrensel.net/yazi/72136/otoportre
  • Yazıcı, T. (2016). Yeni medyanın nefret dili: Suriyeli mültecilerle ilgili Ekşi Sözlük örneği. Global Media Journal TR Edition, 7(13), 115-136. https://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/T%C3%BClay%20YAZICI.pdf
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, O. & Başer E. (2016). İnternetin girişimciliği kapsamında değişen enformasyon siteleri üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 172-200. http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Ozan%20YILDIRIM%20%26%20Emrah%20BA%C5%9EER.pdf
  • Akar, G. A. (2013). Tanzimat’tan II. Meşrutiyet’e Türk edebiyatında biyografi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akgün, F. (2009). Tahsin Yücel’in hikâyelerinin yapı ve tema bakımından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aktulum, K. (2013). Tahsin Yücel’in Yalan adlı romanında yapısal dilbilimin ve göstergebilimin izleri. Turkish Studies, 8(3), 1-11.
  • Alp, H. (2016). Çingenelere yönelik nefret söyleminin Ekşi Sözlük’te yeniden üretilmesi. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 143-172.
  • Altınova, B. (2003). Kavram kargaşası çerçevesinde edebî bir tür olarak Hatıra. Türkbilig, (6), 3-12.
  • Andaç, F. (2020). Tahsin Yücel anlatısında göstergesel olan. Çağdaş Türk Dili Dergisi (Tahsin Yücel Özel Sayısı), (389), 288-292.
  • Andaç, F. (2021). Çok yönlü bir anlatı ustası: Tahsin Yücel. Sin Edebiyat, (26),4-7.
  • Avcı, C., & Kartal, E. (2021) İnci Sözlük’te yabancı dil olarak Fransızca: Fransızca başlıklı girdilerin Web tabanlı söylem çözümlemesi yoluyla incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 1049-1066.
  • Avcu, D. G. (2019). Yeni Türk edebiyatında portre türünün gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aytekin, C. A., & Bahadır, A. (2019). Ben ve Öteki’ne yolculuk ikiliği bağlamında bellek otoportreleri karşılaştırması: Andy Warhol ve Gustave Courbet otoportreleri. Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 1-23.
  • Baron, N. S. (1984). Computer mediated communication as a force in language change. Visible Language, 18(2), 118-141.
  • Bozkurt, A., & Biroğul, S. (2012). Bilgiyi kümülatif bir biçimde oluşturup paylaşan siteler: Etkileşimli sözlükler. Bilişim Dergisi, 6(140), 16-69.
  • Cuddon, J. A. (1982). A Dictionary o f Literary Terms. London: Penguin Books.
  • Çalışlar, R. F. (2011). Nietzsche ve biyografi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çavdar, N. (2017). Tarihsel biyografi inşasında sübjektiflik sorunu. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (60), 627-644.
  • Çelebioğlu, S. (2007). Türk Edebiyatı’nda modern biyografinin doğuşu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, M. (2012). Biyografi kitabı. İstanbul: Biyografi Net Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2006). Batı edebiyatında edebî akımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Çomu, T. (2012). Video paylaşım ağlarında nefret söylemi: Youtube örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çölmekçioğlu, T. (2019). Tahsin Yücel’in romanlarında anlatım teknikleri. Yayımlanmamış Lisans Tezi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • De Wever, B., Schellens, T., Valcke, M., & Van Keer, H. (2006). Content analysis schemes to analyze transcripts of online asynchronous discussion groups: A review. Computers and Education, 46(1), 6-28.
  • Yücel, T. (1990). Kara Kitap üzerine. Hürriyet Gösteri, (120), 45-48