David Hare'in "Savaşın Yokluğunda" Oyunu: İdeolojiden Mahrum Bir Dönemde Hâlâ "Sol Elle" Yazmak

1990’lar İngiliz politik tiyatrosunun, milletin içinde bulunduğu durumdan daha çok küresel sorunlarla ilgilendiği görülmüştür. Berlin Duvarı’nın yıkılmasının, Sovyet devletlerinin dağılmasının, Birleşik Devletler’in dünya devi olarak ortaya çıkmasının ve iç politikada da sağ politikaların egemen olmasının etkileri dönemin politik tiyatro eserlerinde yoğun bir şekilde incelenmiştir. Bu on yıl içerisinde, Sağ ve Sol arasındaki sınırlar belirli belirsiz hale gelmiştir; bu nedenle, aslen sol görüşlü olan politik tiyatronun miadının dolduğu düşünülmüştür. Fakat, varolan politik tiyatro yazarları yeni nesil tiyatro yazarlarıyla birlikte, farklı bir tarzda da olsa, politik açılardan yazmaya devam etmişlerdir ve politik tiyatronun gelişimine katkıda bulunmuşlardır. Önde gelen politik tiyatro yazarlarından olan David Hare, 1993 yılında The Absence of War (Savaşın Yokluğunda) eserini yazmış ve sol ideolojiyi Britanya’da temsil eden asıl kurumu, Labour Party’i (İşçi Partisi’ni) sorgulamıştır. Yalnız, Hare’in oyunda eleştirel yaklaştığı husus, sol görüşün kendisi değil, sağ değerlerin etkisi altında olan parti politikalarıdır. Bu nedenle, Labour Party’i (İşçi Partisi’ni) eleştirmesine ve ideolojilerin gittikçe daha az etkili bir dönemde yazıyor olmasına ragmen, Hare sol duruşunu muhafaza etmiştir. Bu bağlamda, bu çalışma, Hare’in The Absence of War (Savaşın Yokluğunda) oyununda, Labour Party (İşçi Partisi) içerisindeki muhafazakar değerleri nasıl sorguladığını ve bunların giderilmesi gerektiğini nasıl savunduğunu göstermektedir.

David Hare's The Absence of War: Still Writing "Left-Handedly" in an Age Deprived of Ideology

British political drama in the 1990s was observed to be concerned more with the global issues than with the state of the nation. The repercussions of the fall of the Berlin Wall, the disintegration of the Soviet states, the rise of the United States as the ultimate world power as well as the prevalence of the rightist politics at home were widely handled in the political plays of this period. In this decade, the boundaries between the Right and the Left appeared to be indistinct; therefore, British political drama, which was originally leftist, was assumed to be superannuated. Yet, the established political dramatists together with the new generation of playwrights continued writing politically, though in a different manner, and contributed a lot to the development of political drama. David Hare, one of the leading political playwrights, wrote The Absence of War in 1993 and questioned the very institution of leftist ideology in Britain, Labour Party. However, what Hare critically approached in the play was not leftism itself but the Labour’s politics tainted by rightist values. Hence, though criticising the Labour and though writing in an age when ideologies were becoming steadily less effective, Hare preserved his leftist stance. Within this context, this study aims to display how Hare in The Absence of War queries and asks for the reformation of the conservative traces in Labour Party.

___

  • Ansorge, Peter (1997). From Liverpool to Los Angeles: On Writing for Theatre, Film and Television. London: Faber and Faber.
  • Billington, Michael (1993, Oct. 4). Labour’s Hare Shirt. The Guardian. The Guardian and Observer Digital Archive. www.theguardian.com. (access 23.10.2013).
  • Boon, Richard (2003). About Hare: The Playwright and the Work. London; New York: Faber and Faber.
  • Boon, Richard (2007). Keeping Turning Up: Hare’s Early Career. In R. Boon (Ed.), The Cambridge Companion to David Hare. (pp. 31-48). Cambridge; New York: Cambridge UP.
  • D’Monté, Rebecca and Graham Saunders (Eds.). (2008). Cool Britannia? British Political Drama in the 1990s. New York: Palgrave Macmillan.
  • Digaetani, John Louis (2008). Stages of Struggle: Modern Playwrights and Their Psychological Inspirations. Jefferson: McFarland.
  • Dorney, Kate (2009). The Changing Language of Modern English Drama 1945-2005. London: Palgrave.
  • Gardam, Tim (1993). Interview by David Hare. In D. Hare, Asking Around. (pp. 208-212). London: Faber and Faber.
  • Hare, David (1993a). Asking Around: Background to the David Hare Trilogy. London: Faber and Faber.
  • Hare, David (1993b). The Absence of War. London: Faber and Faber.
  • Hare, David (2005). Obedience, Struggle & Revolt: Lectures on Theatre. London: Faber and Faber.
  • Heffernan, Richard and Mike Marqusee (1992). Defeat from the Jaws of Victory: Inside Kinnock’s Labour Party. London: Verso.
  • Shellard, Dominic (1999). British Theatre since the War. New Haven: Yale UP.
  • Sierz, Alex (2012). Modern British Playwriting: The 1990s: Voices, Documents, New Interpretations. London: Methuen.
  • Kritzer, Amelia Howe (2008). Political Theatre in Post-Thatcher Britain: New Writing 1995- 2005. New York: Palgrave Macmillan.
  • Pattie, David (1999). The Common Good: The Hare Trilogy. Modern Drama, 42(3), 363-374.
  • Urban, Ken (2008). Cruel Britannia. In R. D’Monté and G. Saunders (Eds.), Cool Britannia? British Political Drama in the 1990s. (pp. 38-55). New York: Palgrave Macmillan.
  • Wade, Les (2007). Hare’s Trilogy at the National: Private Moralities and the Common Good. In R. Boon (Ed.), The Cambridge Companion to David Hare. (pp. 64-78). Cambridge; New York: Cambridge UP.
  • Wu, Duncan (1995). Six Contemporary Dramatists: Bennett, Potter, Gray, Brenton, Hare, Ayckbourn. London: St. Martin’s.