Aşk-ı Memnun ve Anna Karenina Romanlarında Üçgen Arzu

Türk ve Rus edebiyatının önemli sanatçıları Halit Ziya Uşaklıgil ve Lev Tolstoy günümüze kadar aktüelliğini kaybetmemiş eserler kaleme alan yazarlardır. Farklı kültürel dünyalara mensup olan bu iki yazarın kesişme noktası Anna Karenina ve Aşk-ı Memnu romanlarıdır. Halit Ziya Uşaklıgil ve Lev Tolstoy kırık hayat ressamlarıdır. Eserlerinde yargılamadan çekinen, tarafsız kalmayı tercih eden yazarlardır. İncelediğimiz romanlar farklı dönemlerde, farklı toplumsal şartlar altında yazılmış olsa bile aşk temelli üçgen ilişkiyi ele almanın yanı sıra servetin sevgi ihtiyacını karşılayabileğini düşünen, içsel savaşa yenik düşmüş ve sonunda bilinçsizce intihar eden trajik kadınlardan bahseder. Bu çalışmanın amacı Lev Tolstoy ve Halit Ziya Uşaklıgil’in Anna Karenina ve Aşk-ı Memnu romanlarında tasvir edilen çetrefilli ilişkiyi René Girard’ın Romantik Yalan ve Romansal Hakikat kitabında geliştirdiği üçgen arzu teorisi ile incelemektir. René Girard, arzunun yapısının değişmediği savındadır. Makalede bu savdan hareket edilerek her iki romandaki arzu yapısını anlamak ve ortaya koymak amacı güdülmüştür.

The Triangular Desire in the Novels Forbidden Love and Anna Karenina

The masters of Turkish and Russian literature Halid Ziya Ushakligil and Leo Tolstoy are the authors of timeless novels. Despite the different cultural backgrounds, the two writers have their point of intersection – the novels Anna Karenina and Forbidden Love Halid Ziya Ushaklıgil and Lev Tolstoy are the painters of broken lives. Avoiding any judgement or criticism, these authors had always remained unbiased in their novels. However, the analyzed novels were written in various time periods and in different social environments, they depict the tragic women who undertake the complicated triangular love relations, as well as see wealth as the compensation for the lack of love, succumb to the inner conflict and, finally, unconsciously commit suicide. The purpose of this paper is to analyze the complicated love affairs in Forbidden Love of Halid Ziya Ushaklıgil and Anna Karenina of Leo Tolstoy through the prism of Renê Girard’s idea of triangular desire in his book Romantic Lie and Novelistic Reality.

___

  • Çernışevski, N.G. (1951) Estetik ve Edebi Eleştiri: Seçilmiş Makaleler: Sanatsal Edebiyat Yayınları
  • Fethi, Naci (1981). Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Finn, R.F. (1984) Türk Romanı. Ankara: Bilgi Yayınevi
  • Fortunatov, N.M. (1983) Tolstoy’un Yaratıcı Laboratuvarı. Moskova: Sovyet Yazarı Yayınları
  • Girard, R. (2017). Romantik Yalan ve Romansal Hakikat. İstanbul: Metis Yayınları
  • Gudzii, N.K. (1960) Lev Tolstoy. Moskova: Sanatsal Edebiyat Yayınları
  • Huyugüzel, O. F. (1995) Halit Ziya Uşaklıgil (Hayatı, Sanatı, Eserlerinden Seçmeler).Istanbul: MEB Yayınları
  • Kudret, C. (1965) Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman.İstanbul:Varlık Yayınları
  • Moran, B. (2017) Türk Romanına Eleştirel Bakış 1. İstanbul: İletişim Yayınları
  • Tolstoy, Lev Nikolayeviç (2020). Anna Karenina. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Uşaklıgil, Halit Ziya (1943). “Suud Kemal Yetkin’e Mektup”, Ulus Gazetesi Güzel Sanatlar Sahifesi. İstanbul, s. 5.
  • Naci, F. (1981) Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme. İstanbul: Gerçek Yayınevi
  • Uşaklıgil, H.Z. (1998) Hikâye. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Uşaklıgil, H.Z. (2016). Aşk-ı Memnû. İstanbul: Everest Yayınları