Kamusal ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde "Dünyanın Sefaleti" Örneği

Bu çalışmada, Pierre Bourdieu’nün Dünyanın Sefaleti adlı çalışması ilişkisel sosyolojik analiz perspektifinden incelenmiştir. Dünyanın Sefaleti, Bourdieu ve ekibi tarafından siyaset yapmanın farklı bir şekli olarak tanımlanmış ve kamusal alana müdahalede bulunmayı öngörmüştür. Bunun gerçekleşmesi ise ilişkisel yaklaşım ile mümkün olmuştur. Sosyal bilimlerde ilişkisel düşünme tözcülüğe karşı gelişmiştir. İlişkisel sosyolojik araştırmalarda araştırma nesnesini kurma sürecinde birey ve toplum gibi a priori bir çözümleme birimi devreye sokulmaz. Bir ilişkisel sosyolog olan Bourdieu, düşünümsellik kavramıyla literatüre önemli katkıda bulunmuştur. Dünyanın Sefaleti farklı bir sosyolojik anlatımla ötekilerin sesi olmuş ve bu yaklaşımıyla sosyal bilimlerde farklı bir açılım sağlamıştır.

___

  • Archer, M. (2015). “Kolektif Düşünümsellik: İlişkisel Bir Örnek”, C. Powell ve F. Depelteau (ed.), İlişkisel Sosyoloji: Ontolojik ve Teorik Yönelimler (s. 225-250). çev. Ö. Akkaya. İstanbul: Phoenix Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015a). [1979] Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. çev. D. F. Şannan ve A. G. Berkkurt. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015b). [2012] Devlet Üzerine: College de France Dersleri 1989-1992. çev. A. Sümer. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. vd. (2015c). [1993] Dünyanın Sefaleti. çev. L. Ünsaldı vd. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P. ve L. Wacquant. (2003). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. çev. N. Ökten. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1995). [1994] Pratik Nedenler: Eylem Kuramı Üzerine. çev. H. Tufan. İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Calhoun, C. (2003). “Pierre Bourdieu”, G. Ritzer (ed.), The Blackwell Companion to Major Social Theorists (s. 274-309). Oxford: Blackwell Publishing Ltd..
  • Çeğin, G. ve E. Göker. (2012). “Tözlere Elveda: İlişkisel Sosyolojinin Alameti Farikası”, G. Çeğin ve E. Göker (ed.), Tözcülüğün Tasfiyesi: İlişkisel Sosyolojide Temel Yaklaşımlar (s. 11-15). Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Çeğin G. ve E. Göker. (2015). “Araştırmasından 50 yıl, Kitabından 35 yıl sonra Ayrım”, P. Bourdieu, Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi (s. 9-21). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Emirbayer, M. (2012a). [1997] “İlişkisel Bir Sosyoloji İçin Manifesto”, G. Çeğin ve E. Göker (ed.), Tözcülüğün Tasfiyesi: İlişkisel Sosyolojide Temel Yaklaşımlar (s. 25-64). Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Emirbayer, M. (2012b). “İlişkisel Dönüş: Geçmiş, Şimdi ve Gelecek”, G. Çeğin ve E. Göker (ed.), Tözcülüğün Tasfiyesi: İlişkisel Sosyolojide Temel Yaklaşımlar (s. 7-10). Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Gazioğlu Terzi, E. (2014). “Toplumsal Yapı ile Bireysel Eylem Arasındaki İlişki Bağlamında Pierre Bourdieu’nün Habitus Kavramı”, Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 12(46): 73-83.
  • Geertz, C. (1990). “‘Yerli Gözüyle’: Antropolojik Anlamanın Doğası Üstüne”, P. Rabinow ve W. Sullivan (der.), Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım (s. 45-56). çev. Taha Parla. İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Hattatoğlu, D. (2009). “Sosyal Bilim ve Anlatı: Yakalanmışlığın Ötesine”, D. Hattatoğlu ve G. Ertuğrul (der.), Methodos: Kuram ve Yöntem Kenarından (s. 126-148). İstanbul: Anahtar Kitaplar.
  • Koytak, E. (2012). “Tahakküme Hükmetmek: Bourdieu Sosyolojisinde Toplum ve Bilim İlişkisi”, Sosyoloji Dergisi, 3(25): 85-101.
  • Neuman, L. (2016). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar, cilt 2. çev. S. Özge. 8. Baskı. Ankara: Yayın Odası Yayınları.
  • Ökten Gülsoy, N. (2012). “Cezayir Deneyiminin Pierre Bourdieu’nün Sosyolojik Tahayyülüne Etkileri: Bilimsel Bir Habitusun Doğuşu”, Sosyoloji Dergisi, 3(25): 1-30. Richter, R. (2013). Sosyolojik Paradigmalar. çev. N. Doğan. 2. Baskı. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Ritzer, G. (2011). Sociological Theory. 8th Edition. New York: McGraw-Hill.
  • Uluocak, Ş. (2016-1). “Tözcülük-İlişkisellik Dikotomisi Açısından İlişkisel Sosyolojik Modellerin Türkiye’de Sosyoloji Pratiği ve Düşünümselliği Açısından Olası Açılımları”, Sosyoloji Konferansları, No:53: 101-153.
  • Ünsaldı L. (2015). “Takdim”, P. Bourdieu, Dünyanın Sefaleti (s. 9-20). Ankara: Heretik Yayınları.