POZİTİVİST SİYASET İDEOLOJİSİNİN 'İKTİDAR AHLAKI’ ÜZERİNE BİR NOT

Ahlakın politik öteki yüzünde pozitivist siyasetin iktidarı yer alır. Pozitivist anlamıyla siyaset, iktidar kavramından ayrılması mümkün olmayan süreçleri ifade eder. Bu siyaset, kendisini iktidar üzerinden şekillendirir. Bir başka deyişle bu siyaset formunun ontolojik temeli iktidardır. Pozitivist siyasetin ontolojik temelinin iktidarcı perspektifi bu siyasetin benimsediği ve temsil ettiği doğal toplum modeli anlayışından kaynaklanır. Doğal toplum modeli anlayışı sosyal bilimler üzerinden etkili ve egemen olan modern bakış açısının bir ürünüdür. Bu modern ürün, devlet/(sivil)toplum ikiliğiyle sonuçlanır. Bu ikilik diğer tüm modern ikici anlayışlarda olduğu gibi modern egemen bir perspektiftir. Pozitivist bakış açısının bir sonucu olan bu modern ikilik yeni ve farklı bir ahlak biçimi olan ‘iktidar ahlakı’nı inşa eder. Yani pozitivist siyasetin bu iktidar görünümü yeni bir ahlaki model geliştirir. ‘İktidar ahlakı’ ontolojik temeli iktidar olan pozitivist siyasetin bir ahlakıdır. Bu ahlakın odak noktasını itaat etme mantığı ve iktidarın kendisi oluşturur. Pozitivist siyasetin ‘iktidar ahlakı’nı iktidar hevesi, yöneten/yönetilen ayrımı, temsili sistem (veya temsili demokrasi), modern bireycilik, kötümser insan anlayışı… gibi koşullar aracılığıyla varolduğu görülür. ‘İktidar ahlakı’, pozitivist siyasetin ontolojik temeli ve onun varoluş koşulları aracılığıyla yaratılır ve yeniden üretilir. Bu çalışmada pozitivist siyaset ideolojisinin bu ahlaki temeli işlenir

A Note on ‘Morals of Power’ of Ideology of Positivist Politics

The other aspect of morals crystallizes inside of view of power of positivist politics. This politics is shaped over power itself. İn other words, power is basic of ontological of this politics form. Power perspective of basic of ontological of positivist politics is emanate from understanding of natural society model which this politics represent and adopt. The understanding of natural society model is a product of modern viewpoint which is dominant and powerful on social sciences. However, this modern product is concluded with duality of state/(civil)society. This duality also is a modern dominant perspective. Modern duality which is a result of positivist perspective construct that ‘morals of power’ is a new and different morals. That is to say this power appearance of positivist politics develops a new morals model. ‘Morals of power’ is a morals of positivist politics which is power basic of its ontological. The focal point of this ‘morals of power’ is made up logic of complying and power. Furthermore ‘morals of power’ of positivist politics is seen to come into being by conditions as enthusiasm of power, section of governing/governed, representative system (or representative democracy),modern individualist, understanding of pessimistic human… etc. ‘Morals of power’ is reproduced and created by basic of ontological of positivist politics and conditions of its being

___

• BAKER, U., 2005, Siyasal Alanın Oluşumu Üzerine Bir Deneme, Ankara: Paragraf Yayınevi

• BARBER, B., 1995, Güçlü Demokrasi: Yeni Bir Çağ İçin Katılımcı Siyaset, (çev) Mehmet Beşikçi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları

• BARRY, N. P., 2003, Modern Siyaset Teorisi, (çev) Mustafa Erdoğan-Yusuf Şahin, Ankara: Liberte Yayınları

• BEETHAM, D., 1989, Max Weber and The Theory of Modern Politics, Cambridge: Basil Blackwell Publications

• BOOKCHIN, M., 1999, Kentsiz Kentleşme: Yurttaşlığın Yükselişi ve Çöküşü, (çev) Burak Özyalçın, İstanbul: Ayrıntı Yayınları

• BROWN, B., 1989, Marx, Freud ve Günlük Hayatın Eleştirisi, (çev) Yavuz Alogan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları

• CONSTANT, B., 1988, Political Writings, (çev) Biancamaria Fontana, Cambridge: Cambridge University Press

• CRESPIGNY, A, MINOGUE, K. R., 1981, Çağdaş Siyaset Felsefecileri, (çev) Gülayşe Koçak, İstanbul: Remzi Kitabevi

• EROĞUL, C., 1990, Devlet Nedir?, Ankara: İmge Yayınları

• FERNBACH, D., 2004, Siyasal Marx, (çev) Murat Akad, İstanbul: Yeni Hayat Yayınları

• KÖKER, L., 1992, Demokrasi Üzerine Yazılar, Ankara: İmge Yayınları

• KÖKER, L., 1998, İki Farklı Siyaset, Ankara: Vadi Yayınları

• LEFEBVRE, H., 1996, Marx’ın Sosyolojisi, (çev) Selahattin Hilav, İstanbul: Sorun Yayınları

• LOCKE, J., 2002, Sivil Toplumda Devlet: Uygar Yönetim Üzerine İkinci İnceleme, (çev) Serdar Taşçı-Hale Akman, İstanbul: Metropol Yayınları

• LOURAU, R., 2001, Bilinçaltında Devlet, (çev) Işık Ergüden, İstanbul: Ayrıntı Yayınları

• MACHIAVELLI, N., 2002a, Prens, (Çev) Nazım Güvenç, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi

• MACHIAVELLI, N., 2002b, Floransa’da Komplolar ve Karşı Komplolar Tarihi, (çev) A. Berna Hasan, İstanbul: Özne Yayınları

• MACHIAVELLI, N., 2003, Askerlik Sanatı, (Çev) Nazım Güvenç, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi

• MAHÇUPYAN, E., 1996, İdeolojiler ve Modernite, İstanbul: Patika Yayınları

• RAYMOND, G., 2007, Kamusal Şeyler-Özel Şeyler, (çev) Gülayşe Koçak, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları

• ROUSSEAU, J. J., 1999, Toplum Sözleşmesi, (çev) Alpagut Erenuluğ, Ankara: Öteki Yayınevi

• SABINE, G., 1969, Siyasal Düşünceler Tarihi II, Yeniçağ, (çev) Alp Öktem, Ankara: Türk Siyasi İlimler Derneği Yayınları

• SARIBAY, A. Y, ÖĞÜN, S. S., 1999, PolitikBilim, İstanbul: Alfa Yayınları

• SUNAR, İ., 1999, Düşün ve Toplum, Ankara: Doruk Yayınları

• TUNÇAY, M.(der), 2002, Batıda Siyasal Düşünceler Tarihi: Seçilmiş Yazılar, Yeniçağ, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları

• TÜRKÖNE, M. (der), 2003, Siyaset, Ankara: Lotus Yayınları

• VERGİN, N., 2003, Siyasetin Sosyolojisi: Kavramlar, Tanımlar, Yaklaşımlar, İstanbul: Bağlam Yayınları

• YETİŞ, M., 2003, “Marx ve Sivil Toplum”, Praksis Dergisi, Sayı: 10