Niccolo Machiavelli’nin Din Eleştirisi

Bu makale Machiavelli’nin Din Ahlak Eleştirisi başlıklı tezden üretilmiştir. Düşünce ve eserleriyle Klasik geleneğin siyasi ve dini yapısıyla hesaplaşma içinde olan Niccolo dia Bernardo dei Machiavelli’nin din eleştirisi ele alınmıştır. Machiavelli, kendi dönemin yazarı, filozofu ve siyasetçisi olarak bilinmektedir. Pek çok alanda sesini duyurmayı başaran Machiavelli, okuyucunun zihninde yer edinmeyi başarmıştır. Özelliklede “Amaç için her türlü yol mubahtır” düşüncesiyle ortaya çıkan Makyavelizm kavramı onu daha da canlı kılmıştır. 
Anahtar Kelimeler:

din, güç, insan, prens, devlet

Niccolo Machiavelli’s Religion Criticism

This article is produced from Machiavelli's thesis of Ethics of Religion. The religious critique of Niccolo dia Bernardo dei Machiavelli, which is in agreement with the political and religious structure of the classical tradition with his thoughts and works, is discussed. Machiavelli is known as the author, philosopher and politician of his time. Machiavelli, who has succeeded to make his voice heard in many areas, has gained a place in the minds of the reader. In particular, the concept of Machiavellian, which emerged with the idea that way all kinds of paths for purpose are possible, him made him even more lively. Machiavelli cited the Catholic Church as the sole responsible for the endless wars between the principalities on the territory of Italy and the weakness of Italy in the face of external forces. According to Machiavelli, the dominant power of the period, the Catholic Church should not put any effort for Italy, and the repression of the Catholic Church on the state administration should be ended. Italy has tried to leave the Catholic Church, which caused principals and civil wars within the state itself, to reduce the influence of religious policy. Because according to him, the political power of the state itself is not the Catholic church. Unlike classical tradition, it offered to the protection of religious politics. For Machiavelli, religion is an indispensable tool for the existence and order of politics. The main purpose of Machiavelli's critique of religion is to examine Machiavelli's view of religion and the reasons that lead to it.

___

  • Ağaoğulları, A. M. (2013). Sokrates’ten Jakobenlere batı’da siyasal düşünceler. İstanbul: İletişim Yay.
  • Akal, B. C. (2014). Machiavelli, makyavelizm ve modernite. Ankara: Dost Yay.
  • Arnhart, L. (2005). Siyasi düşünceler tarihi Platon’dan Rawls’a (Çev.A. Kemal Bayram), Ankara: Adres Yay.
  • Aydın, A. (2004). Düşünce tarihi ve insan doğası. İstanbul: Gendaş Kültür Yay.
  • Behr, H. (2010). A history of international political theory. Europe and other countries: Palgrav Macmillan.
  • Canbolat, O. (2008). Işığa ışık tutmak: Machiavelli aynasında devlet ve iktidar üzerine analizler. Ankara: Otorite Yay.
  • Celep, A. (2018). Niccolo Machiavelli bağlamında siyaset ve ahlak ilişkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hitit Universitesi, Çorum.
  • Cevizci, A. (2013). 17. yüzyıl felsefesi. İstanbul: Say Yay.
  • Cevizci, A. (2009). Felsefe tarihi. İstanbul: Say Yay.
  • Cranston, M. (2000). Batı dünyasında siyaset felsefeleri: Platon-Aristo-Aquinas-Machiavelli - Hobbes – Locke - Rousseau – Burke – Hegel- Marx - Mill (çev. N.Muallimoğlu), İstanbul: Avcıol Yay.
  • Cristante, N. (2008). History, religion, power, and authority: The relevance of Machiavelli’s educational. [Unpublished Graduate Thesis]. The Middle East Technical University, Ankara.
  • Cristante, N. (2011). Machiavellis revivus slasbing a sword on the western classical tradition. Cambridge Scholars Publishing.
  • Çetin, H. (2012). Korku siyaseti ve siyaset korkusu. İstanbul: İletişim Yay.
  • Deniz, F. (2011). Machiavelli: “şeytan” mı, “insan” mı? İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Dergisi, 0(23-24), 109-126.
  • Dursun, D. (2012). Siyaset bilimi. İstanbul: Beta Yay.
  • Ebenstein, W. (2003). Siyasi felsefenin büyük düşünürleri (çev. İsmet Özel). İstanbul: Şüle Yay.
  • Gökberk, M. (1979). Felsefenin evrimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • İşçi, M. (2004). Siyasi düşünceler tarihi. İstanbul: Der Yay.
  • Jean, T. (2015). Siyasal düşünceler tarihi (çev. İsmal Yerguz). İstanbul: Islak Yay.
  • Joseph, V. F. (2004). Machiavelli revisited. Cardiff University Of Wales Press.
  • Karaca, S. (2013). Machiavelli-Carl Schmitt ve siyasal iktidar. Ankara: Bil Ofset Matbaacılık.
  • Karaköse, H. (2007). Siyasi düşünce tarihi. Ankara: Nobel Yay.
  • Kesgin, A. (2015). Machiavelli ve makyevelizm. Beytulhikme An International Journal Of Philosophy, 5(1), 106-139.
  • Kızılçelik, S. (2011). Sosyoloji tarihi 1: İbn Haldun, Machiavelli, Montesquieu ve Rousseau sosyal teoriler. Ankara: Anı Yay.
  • Luther, M. (2011). Roma’daki papalık. Trc. Kapadokya MYO Çeviri ve Redaksiyon Heyeti, Der. Alev Alatlı, Batıya Yön Veren Metinler II, Rönesans/Protestan Reformu/Erken Modern Dönem/Bilim Çağı (1350- 1650), Kapadokya: İlke Sağlık ve Eğitim Vakfı, 558-560.
  • Machiavelli, N. (1851). Floransa’da komplolar ve karşı komplolar tarihi. İstanbul: Özne Yay.
  • Machiavelli, N. (1994). Selected political writings,the prens selections from the discourses letter to Vettori. Edited and Translated By David Wootten.
  • Machiavelli, N. (2000). Seçmeli yazılar (çev. H. Köse ). Ankara: Ötüken Yay.
  • Machiavelli, N. (2008c). Prens (çev. K. Atakay). İstanbul: Can Sanat Yay.
  • Machiavelli, N. (2008D). Siyaset üzerine konuşmalar (çev. H. Zengin). İstanbul: Dergah Yay.
  • Machiavelli, N.(2009a). Titus Livius’un ilk on kitabı üzerine söylevler (çev. A. Tolga). İstanbul: Say Yay.
  • Machiavelli, N. (2009b). Adamotu (çev. S. Sinanoğlu). İstanbul: Mitos Boyut Yay.
  • Machiavelli, N. (2012). Savaş sanatı (çev. B. Hasan). İstanbul: Doruk Yay.
  • Machiavelli, N. (2015). Komplolar üzerine (çev. B. Yalçınkaya). İstanbul: Fabula Yay.
  • Maurizio, V. (2011). Machiavelli’s God (çev.Antony Shugaar), Princeton University, America Historıcal Review.
  • Oktay, C. (2003). Siyaset bilimi incelemeleri. İstanbul: Alfa Yay.
  • Özden, Ö. H. & Elmalı, O. (2012).Yeniçağ felsefesi tarihi. İstanbul: Arı Sanat Yay.
  • Öztürk, A. (2013). Machiavelli düşüncesinde cumhuriyetçi özgürlük ve kuruyucu lider imgesi. Ankara Üniversitesi Siyasi Bilimler Dergisi, 68(2), 181-204.
  • Paret, P. (2015). Modern strateji Machiavelli’den nükleer çağa (çev. Doruk Can Koçak). İstanbul: Doruk Yay.
  • Portakal, H. (2003). Rönesans ve laiklik. İstanbul: Cem Yay.
  • Russell, B. (2002). Batı felsefesi tarihi 3 (Çev. Muammer Sencer). İstanbul: Say Yay.
  • Russell, B. (1964). A historya of western philosophy. manufactured in the United States Of America: Tenth Paperback Printing, 504-511.
  • Senemoğlu, O. (2016). Machiavelli’den Hobbes’a rönesans dönemi siyaset teorisinde insan doğası ve toplum anlayışı. İnsan ve İnsan dergisi, 3(19), 77-100.
  • Skinner, Q. (2004). Machiavelli düşüncenin ustaları. İstanbul: Altın Kitaplar Yay.
  • Skirbeek, G. & Gilje, N. (2013). Antik Yunan’dan modern döneme felsefe tarihi (çev. E. Akbaş ve Ş. Mutlu ). İstanbul: Kesit Yay.
  • Taşkın, A. ve Berman, M. (2012). Felsefe tarihi 2: Rönesans, Yeniçağ ve 19.yüzyıl felsefe tarihi. Bursa: Sentez Yay.
  • Tuğcu, T. (2003). Batı felsefe tarihi. Ankara: Alesta Yay.
  • Tunçay, M. (1986). Batı’da siyasal düşünceler tarihi-2: Yeni Çap Seçilmiş Yazılar. Ankara: Teori Yay.
  • Tunçel, A. & Kurtul, G. (2013). Siyaset felsefesi tarihi; Platon’dan Zizek’e. Ankara: Doğubatı Yay.
  • William, B. P. (2010). Machiavell’s gospel: prenc the critique of christianity. Rochester Press University Benedetto Fontano, Baruch College and the Graduate Center. Yeke, K. Y. (2007). Machiavelli ve siyasal etik. Ankara: Ebabil Yay.
  • Yetkin, Ç. (2012). Siyasal düşünceler tarihi-II Machiavelli’den XX. yüzyıla kadar Avrupa ve Osmanlı- Türk siyasal düşüncesi. İstanbul: Gürer Yay.