Kavramsal Sanatın Öncüsü Marcel Duchamp’ın Çalışmalarında Kadın İmgesi

Marcel Duchamp, öncelikle Dada sanat anlayışının, kavramsal sanatın ve aynı zamanda 1960 sonrası çağdaş sanat hareketlerinin çok önemli öncü sanatçılarından birisidir. Bu bağlamda, sanatçı bilindiği gibi geleneksel sanat anlayışının çok önemli bir kırılma noktası olmuştur. Ayrıca, sanatsal süreci içerisinde bir bakıma kendisinin de sanat kırıcısı olmuş ve kendi çalışmalarında görsel algıya dayalı estetik beğeniyi terk etmiştir. Tüm bunlarla birlikte söz konusu sanatçının çağdaş sanat yaklaşımlarındaki disiplinlerarası etkileşimlerin gelişimi açısından da çok önemli bir katkısı olduğu söylenebilir. Bu makalede, Marcel Duchamp’ın farklı dönemlerindeki çalışmalarından hareketle değişen ve dönüşen kadın imgesi ile ilgili dört yapıtı incelenmiştir. Çalışmanın amacı, Marcel Duchamp’ın yapıtlarındaki kadın imgesini metoforik bağlamda karşılaştırmalı olarak değerlendirmektir. Duchamp, sanat yaşamının farklı dönemlerinde kadın imgesini diğer imgelerle birlikte retinal algının dışına çıkararak, ironik bir dille düşünceyi ön plana çıkartarak çağdaş sanatta çok önemli bir farkındalık yaratmıştır. 

___

  • Bourriaud, N. (2005).“İlişkisel Estetik”, (Çev. S. Özen), İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Cauquelin, A.(2005). “Çağdaş Sanat", ÖzlemAvcı (Çev.Ö. Avcı), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Erenus, Ö. K. (2012). “Marcel Duchamp’ın Yapıtlarında Çözümleyici Bir Katalog Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi.
  • Friedberg, A. (2006). “The Virtual Window: From Alberti to Microsoft”, Cambridge and London: The MIT Press.
  • Göktan, M.Ç. (2015). “Fütürizm Sanat Akımının Oluşumunda Fotoğrafın Önemi”, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:3 (5)
  • Moure, G. ( 2009). “Marcel Duchamp, Works, Writings, Interviews”, Barselona:Ediciones Poligrafa.
  • (Özgen) Topcuoğlu. (2015) “Kathe Kollwitz ve Marcel Duchamp’da Kadın İmgesi, Türkiye ve Dünyada Kadın Araştırmaları, Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi, ISBN: 978-975-487-207
  • Paz, O. (2000). “Marcel Duchamp ya da Yalınlığın Şatosu, Sanat Dünyamız, Sayı: 75
  • Schwarz, A. (2000). “The Complete Works of Marcel Duchamp”, New York:Delano Greenidge Editions.
  • Yılmaz, M. (2009).“Sanatçıları Okumak ya da Postmodern Söyleşiler”, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2013). “Modernden Postmoderne Sanat”, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • https://www.wikiart.org/en/marcel-duchamp/chess-game-1910 (Erişim tarihi: 27.06.2018).
  • https://www.google.com.tr/search?q=Eadweard+Muybridge,+Merdivenden+inen+kadın+ve+merdivenden+çıkan+adam,+1887&source (Erişim tarihi: 25.06.2018).
  • http://www.paris-art.com/la-peinture-meme-2/(Erişim tarihi: 22.06.2018).
  • https://www.google.com.tr/search?q=duchamp+etant+donnes+analizi&tbm (Erişim tarihi: 22.05.2018).