Ratatouille Filminin Mekansal Ölçek Bağlamında Analizi

Sinemada kullanılan mekân mimarlık disiplini bağlamında incelendiğinde ve uygun tekniklerle kurgulandığında seyircide farklı algılar uyandırabilmektedir. Bu algısal mimari kaygıyla oluşturulan filmler, filmde yaratılan mekanlarla filmin konusunu ve işleyişini zenginleştirir ve destekler. Mimari mekân, filmdeki gerekli algıların izleyiciye aktarılması için uygun ortamın oluşturulması açısından ele alınması ve incelenmesi gereken bir konudur. Aynı zamanda ölçek, mekânda ayırt edilebilirlik ve anlaşılırlığın sağlanması açısından önemli bir mimari parametredir. Ölçek olarak birbirine zıt olan nesneler bir araya gelerek ayırt edilir ve fark edilir. Filmlerde bu yöntemin kullanılması ile vurgulanmak istenen mesaj izleyiciye daha kolay aktarılabilir. Fare ve ölçek olarak ondan farklı nesneleri bir araya getiren Ratatouille filminde alışılagelmiş insan boyutundan farklı boyutlara sahip bir canlı üzerinden mekânı farklı bir bakış açısıyla okumak amaçlanmaktadır. Film, bu özelliği nedeniyle incelenmeye değer bulunmuştur. Bu çalışmada araştırma deseni olarak durum çalışması seçilmiştir. İncelenecek sahneler amaçlı örnekleme tekniği kullanılarak seçilmiştir. Sahneler ölçek kavramına göre okunurken tematik analizden yararlanılmıştır. Sonuç olarak karakter-insan ölçeği, karakter-nesne ölçeği, karakter-mekân ölçeği, karakter-kent ölçeği olmak üzere dört ana tema belirlenmiştir.

Analysis of the Movie Ratatouille in the Context of Spatial Scale

When the space used in the cinema is examined in the context of the discipline of architecture and fictionalized with appropriate techniques, it can awaken different perceptions in the audience. Films created with this perceptual architectural concern enrich and support the subject and operation of the film with the spaces created in the film. Architectural space is a subject that needs to be addressed and examined in terms of creating the appropriate environment for the necessary perceptions in the film to pass on to the audience. At the same time, scale is an important architectural parameter in terms of providing distinguishability and intelligibility in the space. Objects that are opposite to each other in scale come together and are distinguished and noticed. By using this method in movies, the message that needs to be emphasized can be conveyed to the audience more easily. It is aimed to read the place from a different point of view through a living creature with a different size than the usual human dimension in the movie Ratatouille which brings together a mouse and objects different from it in terms of scale. The film was found worth examining on the grounds of this feature. Case study is chosen as the research design in this study. The scenes to be examined were selected using purposive sampling technique. Thematic analysis was used while reading the scenes according to the concept of scale. As a result, four main themes were determined: character-human scale, and character-object scale, character-space scale, character-urban scale.

___

  • Akyol Altun, D. (2022). Use of space in Yeşilçam Cinema in the context of symbolization of traditional-modern dilemma. GRID - Architecture Planning and Design Journal, 5(2), 276-300. https://doi.org/10.37246/grid.1061060
  • Allen, B. (2009). Family, friendship and work in Ratatouille. Screen Education, 54, 137-143. https://search.informit.org/doi/10.3316/ielapa.877774363559913
  • Altan, İ. (1993). Mimarlıkta mekân kavramı. Psikoloji Çalışmaları, 19, 75-88.
  • Ambrose, G., Harris, P. & Stone, S. (2010). Görsel mimarlık sözlüğü. Literatür Publishing.
  • Blignault I. & Ritchie J. E. (2009). Revealing the wood and the trees: Reporting qualitative research. Health Promotion Journal of Australia, 20(2),140-5. http://dx.doi.org/10.1071/HE09140
  • Boyatzis, R.E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage Publications.
  • Bretschneider, P., Cirilli, S., Jones, T., Lynch, S. & Wilson, N. (2017). Document review as a qualitative research data collection method for teacher research. In SAGE Research Methods Cases Part 2, SAGE Publications.
  • Bulu, A. & Kavut, İ. E. (2021). Kurgusal mekanlarda morfogenez etkisinin incelenmesi. Mimarlık ve Yaşam, 6(3), 831-844. https://doi.org/10.26835/my.926835
  • Chappell, S. A. (1973). Films on architecture. Art Journal, 32(3), 301-304. https://doi.org/10.2307/775814
  • Ching, F. D. (2002). Mimarlık: Biçim, mekân ve düzen. YEM Publishing.
  • Creswell, J. W. (1994). Research design: Qualitative & quantitative approaches. Thousand Oaks. Sage Publications.
  • Ergün Bilgili, G. & Dinç Kalaycı, P. (2021). Mimarlık ve sinema arakesitinde yer ve yersizliği okumak: Ahlat Ağacı filminde ruhun yitimi. SineFilozofi, 6(12), 1025-1043. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.823794
  • Gür, Ş. Ö. (1996). Mekân örgütlenmesi. Gür Publishing.
  • IMDB. (2022, 09 November). Ratatuy. Retrieved from: https://www.imdb.com/title/tt0382932
  • Kaçmaz Erk, G. (2009). Architecture in cinema: A relation of representation based on space. Lambert Academic Publishing.
  • Kızılaslan, S. (2021). Peyzaj mı̇marlığı kapsamında sı̇nema sanatında mekan tasarımının değerlendı̇rı̇lmesı̇: Avatar fı̇lmı̇ örneğı̇. Sanat ve Tasarım Dergisi, 11(2), 548-565. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1049048
  • Kuban, D. (2018). Mimarlık kavramları: tarihsel perspektif içinde mimarlığın kuramsal sözlüğüne giriş. YEM Yayın.
  • Kusumah, R. Y. & Haryudin, A. (2019). An analysis of animation movie “Ratotouille” that reflecting the politeness of off record strategies. Project (Professional Journal of Englısh Education), 2(3), 341-344. http://dx.doi.org/10.22460/project.v2i3.p341-344
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın üretimi. Sel Publishing.
  • Ölçer Kanbur, E. (2022). Mimarlık ve sinema etkileşimi bağlamında ölçek kavramının “The BFG” filminin mekân kurgusu üzerinden incelenmesi. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(1), 49-70.
  • Palinkas, L.A., Horwitz, S.M., Green, C.A., Wisdom, J.P., Duan, N. & Hoagwood, K. (2015). Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Adm Policy Ment Health, 42(5), 533-44. https://doi.org/10.1007%2Fs10488-013-0528-y
  • Pallasmaa, J. (2007). The architecture of image: existential space in cinema. Helsinki: Rakennustieto.
  • Pallasmaa, J. (2012). The existential image: Lived space in cinema and architecture. Phainomenon, 25, 157-174. https://doi.org/10.2478/phainomenon-2012-0020
  • Ryan, M., & Lenos, M. (2020). An introduction to film analysis (2nd ed.). Bloomsbury Publishing.
  • Sakhaei, H., Biloria, N. & Azizmohammad Looha M. (2022). Spatial stimuli in films: Uncovering the relationship between cognitive emotion and perceived environmental quality. Front. Psychol., 13, 940882 http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.940882
  • Sudhagar, D.P. (2018). A critical review analysis about the movie Ratatouille and its impact on culinary tourism, International Journal of Qualitative Research in Services, 3(1), 70-76. https://doi.org/10.1504/IJQRS.2018.091564
  • Tan, E. S. (2018). A psychology of the film. Palgrave Commun, 4(1), 82. https://www.nature.com/articles/s41599-018-0111-y
  • Tawa, M. (2022). Atmosphere, architecture, cinema: Thematic reflections on ambiance and place. Palgrave Macmillan Cham.
  • Tobe, R. (2017). Film, architecture and spatial imagination. Routledge.
  • Tunç Kalebaşı, E. (2020). Abraham Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramı ile bir film çözümleme denemesi: Ratatouille. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69), 1285-1295. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2020.4041
  • Türkmen, A. & Kavut, İ. E. (2021). Steampunk akımının sinemada mekân temsiline etkisinin “Ölümcül Makineler” filmi üzerinden incelenmesi. Tasarım Mimarlık ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 71-87.
  • Wang, Y. & Zhu, S. C. (2008). Perceptual scale-space and its applications. Int J Comput Vis, 80, 143-165. https://doi.org/10.1007/s11263-008-0138-4
  • Wilson, C. S. (2022). A survey of the representation of modern architecture in the cinema. Journal of Design for Resilience in Architecture and Planning, 3, 60-65. https://doi.org/10.47818/DRArch.2022.v3si071
  • Yıldırım, B. & Kavut, İ. E. (2022). Kurgusal mekânın bilimsel ve felsefi boyutları: The Animatrix – The Second Renaissance bölümüne metaverse çerçevesinden bakmak. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, Special Issue of Digitalization, 115-144. https://doi.org/10.46372/arts.1142724
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). Sage.