Yazılı Kaynaklar Işığında Parion'da Tapınım Gören Kültler

Günümüzde Çanakkale ili, Biga ilçesi Kemer köyü sınırları içerisinde yer alan Parion antik kenti, Ege dünyasını Karadeniz’e bağlayan stratejik bir konumda yer alması ve korunaklı bir limana sahip olması nedeni ile önemli bir ticaret merkezi haline gelmiştir. Böylece kent, hem komşu hem de deniz aşırı bölgeler ile sürekli ticari ilişkiler içerisinde bulunarak denizcilerin ve tüccarların uğrak yeri olmuştur. Bu durumun sonucunda Parion halkı, farklı kültürlerle tanışmış ve bu kültürlerin inanç sistemlerinden etkilenerek kendi ihtiyaçlarına cevap veren İsis-Serapis ve Eros gibi tanrıça ve tanrıları benimseyip kendi tanrılar dünyasına dahil etmişlerdir. Ayrıca geçim kaynağı balıkçılık ve özellikle bağcılık olmak üzere tarıma dayalı olan kentte, balık avının verimli geçmesi, ürünlerin bol ve bereketli olması için tüccarların, denizcilerin, balıkçıların koruyucu tanrısı olan bolluk ve bereket getiren Priapos gibi yerel tanrılara da ibadet etmeye devam etmişlerdir. Bununla birlikte, ilk Miletos kolonisi olarak kurulan Parion’da, ana kent Miletos’ta görülen Olympos tanrılarından Apollon ve Artemis tapınımı varlığını sürdürürken Anadolu’nun Roma hakimiyetine geçmesiyle birlikte tüm Anadolu’da olduğu gibi, MÖ 1. yüzyılda Roma kolonisi haline getirilen Parion’da Roma imparator kültleri de kurulmuştur. Bu çalışmada, yazılı kaynaklar ışığında Parion kentinde tapınım gören tanrı ve tanrıçaların belirlenmesi ve bununla bağlantılı olarak bu tanrı ve tanrıçalara ait olan kültlerin ortaya konulması amaçlanmıştır.

CULTS WORSHIPED IN PARION IN THE LIGHT OF WRITTEN SOURCES

Today, the ancient city of Parion, located within the borders of Kemer village in the Biga district of Çanakkale province, has become an important trade center due to its strategic location connecting the Aegean world to the Black Sea and having a sheltered port. Thus, the city has become a frequent destination for seafarers and merchants by having continuous commercial relations with both neighbouring and overseas regions. As a result of this situation, Parion people encountered with different cultures, were influenced by them, and adopted the goddesses and gods such as Isis-Serapis and Eros, who responded to their needs, and included them into their own world of gods. Additionally, in the city, whose livelihood is based on agriculture, especially viticulture, Parion people continued to worship local gods such as Priapos, who were the source of abundance and fertility, the protector god of merchants, sailors and fishermen, in order for the fishing to be efficient and the products to be abundant and fertile. Besides, while the Olympus gods Apollo and Artemis, seen in the main city Miletos, continued to exist in in Parion, established as the first Miletus colony and transformed into a Roman colony in the 1st century BC as all Anatolia with the Roman domination, Roman emperor cults were also adopted. In this study, it is aimed to determine the gods and goddesses worshiped in the city of Parion in the light of written sources and to reveal the cults belonging to these gods and goddesses

___

  • Clem. Alex. Stro. (= Clemens Alexandrinus, Stromata) Kullanılan Metin: Clément d’Alexandrie, Les Stromates,Stromate I, Tome 2: Commentaire, Bibliographie et index par A.Le Boulluec, SChr 279 Cerf: Paris 1981(=SChr 279).
  • Hes. lex. (=Hesychius Alexandrinus, Lexicon) Kullanılan Metinler: Hesychius Alexandrinus, Hesychii Alexandrini lexicon, vols. III-IV [P-V] Ed. M. Schmidt. Halle: n.p., III. 1861; IV. 1862 (repr. Amsterdam: Hakkert, 1965): 251-439: 1-336.
  • Hes. theog. (=Hesiodos, Theogonia) Kullanılan Metin ve Çeviriler: Theogony. With an Englishtranslation by M. L. West. Oxford 1966. Hesiodos, Theogonia, Eseri ve Kaynakları. Çev.: S. Eyuboğlu-A. Erhat. Ankara 1991.
  • Ovid. Fast. (= Ovidius, Fasti) Kullanılan Metin ve Çeviri: Ovid’s Fasti. With an English translation by J. G. Frazer. London, New Yok 1931 (The Loeb Classical Library).
  • Ovid. Tri. (= Ovidius, Tristia) Kullanılan Metin: Tristia (P. Ovidius Naso: Tristia. Vol.1, Ed. G. Luck, 1967).
  • Paus., (= Pausanias, Periegesis tes Hellados) Kullanılan Metin ve Çeviri: Pausanian Description of Greece, With an English translation by W. H. Jones I-V. London, New York 1918-1935 (The Loeb Classical Library).
  • Plin. nat. (= G. Plinius Secundus “Yaşlı”, Naturalis Historia) Kullanılan Metin ve Çeviri: Pliny Natural History. With an English translation by H. R. Rackham, W. H. S. Jones, D. E. Eichholz IX. Cambridge, Mass.-London 1938-1971 (The Loeb Classical Library).
  • Strab. (= Strabon, Geographika): Kullanılan Metin ve Çeviri: Strabon, Antik Anadolu Coğrafyası (Geographika: XII - XIII - XIV). Çev. A. Pekman. İstanbul 1993.
  • Verg. Georg. (= Vergilius Georgica) Kullanılan Metin ve Çeviriler: Virgil, Eclogues, Georgics, Aenid, the Minor Poems. With an English translation by H. Fairclough III. Cambridge, Mass.-London 1966-1967 (The Loeb Classical Library). Vergilius, Bucolica’lar, Georgica’lar. Çev.: T. Uzel. Ankara, 1998.
  • Agizza, R. (2001), Antik Yunan’da Mitoloji. Masallar ve Söylenceler, Arkeoloji ve Sanat yayınları, İstanbul, Çev. Z. Zühre İlkgelen
  • Akarca, A. (1998), Şehir ve Savunması, Ankara.
  • Akın, E. (2019), “Propontis ve Parion’da İsis Kültü ve Yerleşim Nedenleri”, V. Keleş-H. Kasapoğlu-H.E. Ergürer, E. Çelikbaş-A. Yılmaz (Ed.), Cevat Başaran’a 60. Yaş Armağanı, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara, 233-240.
  • Akşit, O. (1976), Roma İmparatorluk Tarihi, İstanbul.
  • Arnold, I. R. (1972), “Festivals of Ephesus”, American Journal of Archaeology 76/1, 17-22.
  • Arslan, M. (2005), Arrianus’un Karadeniz Seyahati, Hellence Aslından Çeviren ve Yorumlayan M. Arslan, Odin Yayıncılık, İstanbul.
  • Ashmole, B. (1956), “Cyriac of Ancona and the Temple of Hadrian at Cyzicus”, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 19, 179-191.
  • Ashton, R.; Meadows, A.; Sheedy, K.; Wartenberg, U. (1998), “Some Greek Coins in the British Museum” The Numismatic Chronicle 158, 37-51.
  • Avram, A. (2004), “The Propontic Coast of Asia Minor”, M.H. Hansen, T.H. Nielsen (Ed.) An Inventory of Archaic and Classical Poleis, Oxford University Press, New York.
  • Baines, J.; Malek, J. (1986), Eski Mısır, İletişim Atlaslı Büyük Uygarlıklar Ansiklopedisi II, Çev. Z. Aruoba- O. Aruoba, İletişim Yayınları İstanbul.
  • Başaran, C. (2008), “Parion’dan Persia’ya Yol Gider”, (Yay. Haz. İ. Delemen, S. Çokay, Kepçe, A. Özdizbay, Ö. Turak), Euergetes, Prof. Dr. Haluk Abbassoğlu’na 65. Yaş Armağanı, Cilt I, Suna-İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü, Antalya, 133- 137.
  • C. Başaran, C.; Kasapoğlu, H. (2014), “Parion Odeionu 2010-2013”, H. Kasapoğlu-M. A. Yılmaz (Ed.), Anadolu’nun Zirvesinde Türk Arkeolojisinin 40 Yılı, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Arkeoloji Bölümü 40. Kuruluş Yılı Armağanı, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara, 193-209.
  • Bayladı, D. (2005), Mitoloji Sözlüğü. Klasik Mitologyada Tanrılar-Olaylar-Kahramanlar, Say Yayınları, İstanbul.
  • Bean, G. E. (1968), Turkey’s Southern Shore, Londra,1968.
  • Bekker Nielsen, T. (2010), “Fishing in the Roman World”, T.Bekker Nielsen, D.B.Casaola (Ed), Ancient Nets and Fishing Gear, Proceedings of the International Workshop on Nets and Fishing Gear in Classical Antiquity: A First Approach, Cádiz, 187-204.
  • Berens, E. M. (2009), The Myths & Legends of Ancient Greece and Rome, Amsterdam.
  • Bonnefoy, Y. (2000a), Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü I, Türkçe Baskıyı Yayına Hazırlayan L. Yılmaz, Ankara.
  • Bonnefoy, Y. (2000b), Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü II, Türkçe Baskıyı Yayına Hazırlayan L. Yılmaz, Ankara.
  • Boyana, H. (2004), “Priapos Kültü”, Tarih Araştırmaları Dergisi 22/35, 31-44.
  • Bremmer, J. N. (1994), Greek Religion, Oxford.
  • Bricault, L. (2005), Recueil des Inscriptions Concernant les Cultes Isiaques: RICIS, Paris.
  • Cooper, J. S. (2012), “Divine Kingship in Mesopotamia, A Fleeting Phenomenon”, N. Brich (Ed.), Religion and Power. Divine Kingship in The Ancient World and Beyond, Chicago, 261-266.
  • Broneer, O. (1932), “Eros and Aphrodite on the North Slope of the Acropolis in Athens”, Hesperia I, 31-55.
  • Collignon, M. (1887), “Cupido”, Dictionnaire des Antiquités Grecques et Romaines I/2, 1595-1611.
  • Curtis, R. I. (1991), Garum and Salsamenta. Productıon and Commerce in Materia Medica, Leisen.
  • Çelgin, G. (1986), Eski Yunan Dininde ve Mitolojisinde Artemis, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.
  • Çelgin, G. (2011), Eski Yunanca-Türkçe Sözlük, İstanbul.
  • Çelikbaş, E. (2010), Parion Roma Kolonizasyon Sikkeleri, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Decharme, P. (1886), Mythologie Grèce Antique, Paris.
  • Detienne M.; Vernant, J. P. (1989), The Cuisine of Sacrifice Among the Greeks, Translated by Paula Wissing, London.
  • Dowden, K. (2010), “The Gods In The Greek Novel”, J. N. Bremmer, A. Erksine (Ed.), The Gods of Ancient Greece, Identities and Transformations. Edinburgh University Press, Edinburgh, 362-374.
  • Dürüşken, Ç. (2011), Roma’nın Gizem Dinleri, İstanbul.
  • Ellinger, P. (1884), Les Ruses de Guerre d’Artemis. Recherches Sur Les Cultes Grecs et L’Occident 2, Naples.
  • Farnel, L. R. (1890), “Various Works in the Pergamene Stylel” Journal of Hellenic Studies 11, 1890, 181-209.
  • Farnel, L. R. (1896), The Cults of The Greek of States II, Oxford.
  • Farnel, L. R. (1977), The Cults of The Greek of States IV, New York.
  • Ferguson, J. (1970), The Religions of the Roman Empire, London.
  • Fink, G. (2010), Antik Mitolojide Kim Kimdir? Çev. S. Erfındık Yalçın, İzmir.
  • Fontenrose, J. E. (1988), Didyma, Apollo’s Oracle, Cult, and Companions, London. Freeman, C. (2003), Mısır, Yunan ve Roma. Antik Akdeniz Uygarlıkları, Çev: S. K. Angı, Ankara.
  • Frisch, P. (1983), Die Inschriften von Parion, Bonn.
  • Ful, Ş. D. (2009), “A Dedication to Isis and Serapis” Epigraphica Anatolica 42, 101.
  • Ful, Ş. D. (2013), “Mysia Bölgesi’nde Apollon Kültü”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi I, Tokat, 1-22.
  • Graf, F. (2011),“Der Kult des Eros in Thespiai” , (by Pluratkh), Dialog über die Liebe – Amatorius, Tübingen: Mohr Siebeck, 201- 214.
  • Graves, R. (2004), Yunan Mitleri, Çev. O. Akpur, İstanbul.
  • Griffiths, J. G. (1986), “The Great Egyptian Cults of Oecumenical Spiritual Significance”, A.H. Armstrong (Ed.), Classical Mediterranean Spirituality. Egyptian, Greek, Roman, New York.
  • Guthrie, W.K.C. (1955), The Greeks and Their Gods, Boston.
  • Harrison, J. E. (1912), Themis. A study of The Social Origins of Greek Religion, Cambridge.
  • Hassan, F. (1998), “The Earliest Goddesses of Egypt”, L. Goodison- C. Morris (Ed.), Ancient Goddesses. The Myths and the Evidence, Great Britain, 98-112.
  • Hornung E. (2004), Mısır Tarihi, Çev. Z. Aksu Yılmazer, İstanbul.
  • İplikçioğlu, B. (1997), Eski Batı Tarihi I, Ankara.
  • Kabaağaç, S.; Alova, E. (1995), Latince-Türkçe Sözlük, İstanbul.
  • Kagan, D. (1982), “The Dates of the Earliest Coins”, American Journal of Archaeology 86/3, 343-360.
  • Karagöz, Ş. (2002), “Küçükasya’ya Özgü Bir Tanrıça: Hekate” Anadolu Araştırmaları 16, 303-320.
  • Karaosmanoğlu, M. (2005), Mitoloji ve Ege’nin Tanrıları, Erzurum.
  • Karatağ, M. (2013), Klasik Arkeoloji Sözlüğü, Ankara.
  • Karayaka, N. (2007), Hellenistik ve Roma Döneminde Pisidia Tanrıları, İstanbul.
  • Kasapoğlu, H. (2013), “Heykelcik ve Figürünler”, Cevat Başaran (Ed.), Antik Troas’ın Parlayan Kenti Parion. 1997-2009 Yılları Yüzey Araştırmaları, Kazı ve Restorasyon Çalışmaları, Ege Yayınları, İstanbul, 177-192.
  • Kasapoğlu, H. (2015), Parion Antik Kenti Roma Dönemi Terrakotta Figürinleri, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum.
  • Kaya, M. A. (2011), Anadolu’da Galatlar ve Galatya Tarihi, Konya.
  • Kaya, M. A.; Taşdöner Özcan, K. (2016), “Roma İmparatoru Hadrianus ve Anadolu: Geziler, Eyaletler ve Kentler”, B. Takmer, E. N. A. Arca, N. G. Özdil (Ed.), Sencer Şahin Anısına Yazılar, Kabalcı Yayıncılık, İstanbul, 494-513.
  • Keleş, V. (2013a), “Giriş-Coğrafik Özellikler”, C. Başaran (Ed.), Antik Troas’ın Parlayan Kenti Parion, 1997-2009 Yılları Yüzey Araştırmaları, Kazı ve Restorasyon Çalışmaları, Ege Yayınları, 19-25.
  • Keleş, V. (2013b), “Sikkeler”, (Ed. Cevat Başaran), Antik Troas’ın Parlayan Kenti Parion, 1997-2009 Yılları Yüzey Araştırmaları, Kazı ve Restorasyon Çalışmaları, Ege Yayınları, İstanbul, 193-196.
  • Keleş, V. (2014), “Parion Nekropolünde Ele Geçen Dört Altın Obje Üzerine Yeni Bir Değerlendirme” Olba XXII, 117-128.
  • Keleş, V. (2018), “Some Observations on the Altar of Hermokreon in Parion”, Paros an its Colonies, Paros VI, 179-188.
  • Keleş, V.; Çelikbaş, E. (2014), “Parion Roma Kolonizasyon Sikkeleri”, Arkeoloji ve Sanat 145, 1-10.
  • Kerényi, C. (1953), The Gods of the Greeks, New York.
  • Kimball, F.; Edgell, G. H. (1918), A History of Architecture, New York.
  • Koçhan, N. (2011), Kyzikos Tarihi ve Mimari Kalıntıları, Kyzikos, Bursa.
  • Kotsidu, H. (2000), ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ, Ehrungen für hellenistische Herrscher im griechischen Mutterland und in Kleinasien unter besonderer Berücksichtigung der archäologischen Denkmäler, Berlin.
  • Leaf, W. (1923), Strabo on the Troad, Cambridge.
  • Leake, V. M. (1841), The Topography of Athens 1, London.
  • Liddel-Scott (1966), Liddel and Scott’s Greek-English Lexicon, Oxford.
  • Lolling, H. G. (1884), “Inscriften aus den Künstensädten des Hellespontos und der Propontis” Mitteilungen des Deutschen Archaologischen Institutes. Athenische Abteilung 9, 55-77.
  • Magie, D. (1950), Roman Rule in Asia Minor. To The End of The Third Century After Christ, Vol. I: Text, Princeton Universty Press, New Jersey Princeton.
  • Mansel, A. M. (2014), Ege ve Yunan Tarihi, Ankara.
  • March, J. (2001), Cassell’s Dictionary of Classical Mythology, UK.
  • Marquardt, J. (1836), Cyzicus und sein Gebiet, Berlin.
  • Meijer, F. (2006), İmparatorlar Yataklarında Ölmez, Çev: Gürkan Ergin, Homer Kitabevi, İstanbul.
  • Merkelbach, R. (1978), “The Girl in the Rosebush: A Turkish Tale and Its Roots in Ancient Ritual” Harvard Studies in Classical Philology 82, 1-15.
  • Monceaux, P. (1892), “Erotia ou Erotidia”, Dictionnaire des Antiquités Grecques et Romaines II, 815.
  • Mordtmann, J. H. (1885), “Zur Epigraphik von Kyzikos” Mitteilungen des Deutschen Archaologischen Institutes. Athenische Abteilung 10, 200-211.
  • Mutlu, S.; Korkmaz, Z.; Çınar, E. (2017), “ Monarşi, Kral Kültü ve Sütunlu Altarlar”, I. Adak Adıbelli, G. İlgezdi Bertram, K. Matsumura, E. Baştürk, C. Koyuncu, H.A. Kızılarslanoğlu, T.Y.Yedidağ, A. Topaloğlu Uzunel (Ed), Barış Salman Anı Kitabı, İstanbul, 141-154.
  • Onurkan, S. (1969), “Perge Artemis Kabartmaları ve Artemis Pergaia” Belleten XXXIII, 303-323.
  • Özgünel, C. (2001), Smintheion. Troas’ta Kutsal Bir Alan, Ankara. Özhanlı 2014:
  • Özhanlı, M. (2014), “Side Apollon Kehanet Merkezi ve Omphalos Taşı”, Colloquium Anatolicum XIII, 261-272.
  • Özkan, S. (2007), “Ülkemizde Bulunmuş Eski Mısır Eserlerine Göre Anadolu Mısır İlişkileri” Tarih İncelemeleri Dergisi 12/1, 77- 116.
  • Pack, R. A. (1989), “Two Classical Forgeries”, American Journal of Archaeology 110/3, 479-483.
  • Pekman, A. (1973), Perge Tarihi, Ankara.
  • Price, S.R.F. (2004), Ritüel ve İktidar. Küçük Asya’da Roma İmparatorluk Kültü, Ankara, Çev. T. Esin.
  • Preller, L. (1872), Griechische Mythologie I, Berlin.
  • Prêteux, F. (2005), “Priapos Bébryces Dans La Propontide Et Les Détroits : Succès D'un Mythe Local” Revue des Etudes Grecques 118, I, 246-265.
  • Prêteux, F. (2009), “Parion et son territorie a I’epoque hellenistique: un exemple d’organisation de la chora sur le rivage de la Propontide”, H. Bru, F. Kirbihler, S. Lebreton (Ed.), L’Asie mineure dans I’Antiquite : Échanges populations et territoires. Histoire, Presses Universitaires de Rennes, Rennes, 335-350.
  • Ramsay, W. M. (1889), “Artemis-Leto And Apollo-Lairbenos” Journal of Hellenic Studies 10, 216-230.
  • Ramsay, W. M. (1893), “Artemis at Ephesos”, The Classical Review 7, No. 1/2, 78-79.
  • Robert, L. (1979), “Un voyage d'Antiphilos de Byzance, Anthologie palatine, X, 17, Géographie antique et byzantine”, Journal des Savants 4, 257-294.
  • Robert, L. (1950), Hellenica. Recueil d’Epigraphie deNumismatique et d’Antiquités Grecques, Vol: IX, Paris, 78-97.
  • Robert, L. (1955), Hellenica. Recueil d’Epigraphie deNumismatique et d’Antiquités Grecques, Vol: X, Paris, 266-282.
  • Roman, L.; Roman, M. (2010), Encyclopedia of Greek and Roman Mythology, Fact on File Inc., New York.
  • Room, A. (2003), Who’s. Who in. Classical Mythology. The Most Compherensive Dictionary of Names in Classical Mythology, New York.
  • Roscher, W. H. (1884-1890), Ausführliches Lexikon Der Griechischen Und Römischen Mythologie I, Leipzing.
  • Roscher, W. H. (1897-1909), Ausführliches Lexikon Der Griechischen Und Römischen Mythologie III, Leipzing.
  • Rose, C. B. (2014), The Archaeology of Greek and Roman Troy. New York.
  • Sayar, M. H. (2015), “Parion‟da Divus Vespasianus Augustus’a Bir Sunu”, C. Başaran, V. Keleş (Ed.), Parion Kazıları 10. Yıl Armağanı, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara, 163-166.
  • Sayar, M. H. (2016), “Tiyatro‟da Ölüm: Parion Tiyatrosu‟nda Gladyatör Dövüşleri”, C. Başaran, H.E. Ergürer (Ed.), Parion Roma
  • Tiyatrosu 2006-2015 Yılı Çalışmaları, Mimarisi ve Buluntuları, Ankara, 201-207.
  • Sevin, V. (2001), Anadolu’nun Tarihi Coğrafyası I. Ankara.
  • Seyfeert, O. (1895), A Dictionary of Classical Antiquities Mythology, Religion, Literature & Art, London.
  • Seyrig, H. (1958), “Parion au IIIͤsiécle avant Notre ѐre”, Centennial Publication of the American Numismatic Society, NewYork, 603-624.
  • Smith, W. (1870), Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology II, Boston. Sylloge Nummorum Graecorum: The Royal Collection of Coinsand medals: Danish National Museum, Mysia, Copenhagen. (1945)
  • Levante, E. (Ed.) (2001), Sylloge Nummorum Graecorum France 5 Department des monnaies, medailles et antiques, Mysie. Paris: Bibliothèque Nationale de France.
  • Oğuz, T.; Altınoluk, S.; Körpe, F. (eds.) (2009), Sylloge Nummorum Graecorum Turkey 3, Çanakkale Museum Vol. 1. Roman Provincial Coins of Mysia, Troas, etc. İstanbul: Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları.
  • H. and Kleiner, G. (Ed.) (1957), Sylloge Nummorum Graecorum Deutschland: Sammlung Hans von Aulock, heft 4: Mysien, Berlin: Gebr. Mann Verlag.
  • Stella, L. A. (1958), “La Religione Greca Nei Testi Micenei” Numen 5/1, 18-57. Stevenson, S.W.; Madden, F.W.; Smith, C.R. (1889), A Dictionary of Roman Coins: Republican and Imperial, London.
  • Şahin, N. (1998), Klaros. Apollon Klarios Bilicilik Merkezi, İstanbul.
  • Tacheva Hitova, M. (1983), Eastern cults in Moesia Inferior and Thracia: 5. century BC- 4. century AD., Leiden: Brill.
  • Tamyürek, S. (2019), Praxiteles Eros’unun Parion Arkeolojik Bulgularındaki Yansımalar ve Parion’da Eros Kültü, Ondakuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • Tanrıver, C.; Kütük, S. (1993), The Katoikia of Daphnous and The Sanctuary of Apollon Daphnousios in the Territory of Apollonia ad Rhyndacum, Epigraphica Anatolica 21, 1993, 99-102, Pl. 12-14.
  • Taşlıklıoğlu, Z. (1954), Tanrı Apollon ve Anadolu ile Münasebeti, İstanbul.
  • Taşlıklıoğlu, Z. (1963), Anadolu’da Apollon Kültü ile İlgili Kaynaklar, İstanbul.
  • Taşlıklıoğlu, Z. (1971), Trakya’da Epigrafya Araştırmaları II, İstanbul.
  • Thomson, G. (1973), I primi filosofi: Studi sulla società greca antica, Firenze: Vallecchi.
  • Wilkinson, R. H. (2016), Eski Mısır’ın Bütün Tanrı ve Tanrıçaları, Çev. A. Fethi Yıldırım, İstanbul.
  • Witt, R. E. (1971), Witt, Isis in the Graeco Roman World, London.
  • Wlosok, A. (1975), “Amor and Cupid” Harvard Studies in Classical Philology 79, 165-179.
  • Woolf, G. (2008), “Divinity and Power in Ancient Rome”, N. Brisch (Ed.), Religion and Power. Divine Kingship in the Ancient World and Beyond, Oriental Institute Seminars Number 4, United States of America, 235-252.
  • Van De Mieroop. M. (2006), Antik Yakındoğu’nun Tarihi, Çev. S. Gül, Dost Yayınevi, Ankara.
  • Zaidman, L. B., Pantel, P. S. (1992), Religion in The Ancient Greek City, Cambridge.