Tarihi Gelişim Sürecinde Keman

Bu araştırmanın amacı, kemanın tarihi gelişimini incelemektir. Araştırmacı tarafından, kemanın oluşumu hangi aşamalardan geçti, hangi müzisyenler kemanın gelişimine katkıda bulundu gibi sorulara cevap verilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, kemanın ilk ortaya çıkışının, telli-yaylı aletlerin kaynağı olan insanlık tarihinin başlangıcında, insanoğlunun yaşamak amacıyla yaptığı yay ve ok olduğu belirlenmiştir. İnsanoğlunun yayın telini gerip bıraktığı zaman belli bir yükseklikte ses dizisi duyması tellerin sayısının artmasına sebep olmuştur. Ortaya ilk başta Litra, Bandura sonralar keman ailesinden olan Fidel ve Rebek ortaya çıkmıştır. Uzun süren gelişim sürecinde keman yapımında önemli aşamalar gerçekleşmiştir. Keman aletinin gelişimi özellikle 17. yüzyılda büyük aşama kaydetmiştir. İlk keman yapımcıları İtalya’lı Gaspara Da Salo, Andrea Amati, Antonio Stradivarius ve Giüzeppe Guarnerius olmuşlardır. İlk keman bestecileri Giovanni Gabrieli “Sonat”, Karlo Farina “Kapricio”, Giuseppe Torelli ilk keman konçertoları ile tanınmaktadırlar. Zamanla kemana verilen önem daha da armış ve besteciler kemana özel eserler yazmaya başlamışlar. Keman bu noktaya ulaşmasında İ.S.Bach, A.Vivaldi, N.Paganini, C.Tartini, İ.Biber, E.İsai, P.Sarasate gibi bestecilerin eserlerinin büyük etkisi olmuştur. Günümüzde keman müzik dünyasının vazgeçilmez bir aleti olarak serüvenine devam etmektedir

The reason of the work is to investigate the historical development of the violin instrument. The researcher investigates both the steps involved during the development of violin instrument and the people who concerned during its development are. In the present work, it is determined that the discovery of the violin instrument were based on that the arrow and the bow both used to continue the human life in the beginning of the history of humankind. Additional, it is highlighted that the source of the string-bow like instruments was also the arrow and the bow. In the evolution of the violin, the strings of the violin instrument were modeled by the stretched string of the bow and the music-like echoes of this string after released. By this way, it is considered that Litra and Bandura came out initially and than Fidel and Rebek which families of violin instrument are. Duration of the development of the violin, important steps were taken mainly in seventeenth century. Earliest violin makers generally from Italy were Gaspara Da Salo, Andrea Amati, Antonio Stradivarius and Giüzeppe Guarnerius, and the composers were Giovanni Gabrieli by known of his concerto “Sonat”, Karlo Farina by known his concerto “Kapricio” and Giuseppe Torelli. In the course of time, the violin became more important and the composers gave their specific achievements for violin. The achievements of the composers, İ.S. Bach, A. Vivaldi, N. Paganini, C. Tartini, İ. Biber, E. İsai and P. Sarasate, have been primarily influenced in the present form of the violin. Nowadays, the violin persists in its adventure as a unique instrument in the world of music

___

  • Auer, L. (1925). Grade Course of Violin Playing. Newyork.
  • Ауэр, Л.С., (1965). Моя школа игры на скрипке. Москва: Музыка.
  • Брейтбург,Ю.А.,(1966). Йозеф Иоахим- педагог и исполнитель. Москва:Музыка.
  • Чернышевский,Н.Г.,(1948).Эстетические отнoшения искусства к действительности. Москва:Музыка.
  • Фельдгун,Г.Г. (1983).История зарубежного скрипичного искусства. Новосибирск .
  • Гинзбург,Л.(1959).Эжен Изаи. Москва .
  • Гутников,Б. (1988).Об искусстве скрипичной игры.Ленинград:Музыка
  • Qafarova,Z.(1992)T.Bakıxanov.Bakı:Azərnəşr.
  • Hüseynova, L. V. (2002). Azərbaycan Bəstəkarlarının skripka üçün Əsərlərinde Üslub Xüsusiyyətləri ve İnterpretasiya meseleleri(1970-1990-cı iller) Bakı.
  • İsazadə, Ə. (1961). Azərbaycan Sovet Bəstəkarlarının İnstrumental Yaradıcılığı. Bakı:Az.SSR Elmlər Akademiyası Nəşriyyatı.
  • Mopoзов,С. (1984). Бах И.С.Mocква:Мол.гвардия Нейгауз,Г.Г. (1967). Об искусстве фортепианной игры.Москва:Музыка
  • Sarısözen, M. (1962). Türk Halk Müziği Usulleri, Ankara: Resimli Posta Matbaası.