Kayseri Arkeoloji Müzesi’nde Sergilenen İki Silindir Sunak

Bu çalışmayı Kayseri Arkeoloji müzesinde sergilenen ve daha önce herhangi bir çalışma içerisinde yer almamış iki silindir sunak oluşturmaktadır. Sunakların ortaya çıkış yeri tam olarak belli olmasa da gelişim ve yayılımının, yoğun olarak kullanıldığı, yapılan çalışmalarla tespit edilen Yunanistan ve batı Anadolu örneklerinden anlaşılmaktadır. Bu örnekler üzerine yapılan çalışmalarda sunaklar belirli bir tipolojik sınıflandırma içerisinde değerlendirilmiştir. Belirlenen bu tipoloji içerisinde, kullanılan özellikler sunakların dış hatları ve gövdeleri üzerindeki süsleme unsurlarıdır. Farklı dönemlerde dış konturları ve süsleme unsurlarının stil olarak değişiklik gösterdiği bilinmektedir. Bu çalışmada da sunak örnekleri, belirlenmiş tipolojiye göre sınıflandırılmıştır. Sınıflandırmada ortaya çıkan verilere göre dönem özellikleri belirlenmiş ve sunakların tarihlemesinde bu veriler kullanılmıştır. Arkeoloji biliminde konu olarak değerlendirilmiş ve çalışmalar yapılmış sunakların Kayseri ili sınırları içerisinde varlığını ortaya konulması ve litaratüre kazandırılması açısından önem arz etmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Sunak, Altar, Girland

Two Cylinder Sunak Exhıbıtıon at Kayseri Archeology Museum

This study consists of two cylinder altar exhibits in Kayseri Archeology Museum. The emergence of the altars is not clear, but it is understood from the examples of Greece and western Anatolia, whose development and spread are used extensively and determined by the studies. In the studies conducted on these samples, altars were evaluated within a certain typological classification. Within this determined typology, the features used are ornamental elements on the outline sand bodies of the altar. It is known that outer contour sand ornamental element svary in style at different periods. In this study, altar samples were classified according to the typology. According to the data obtained in the classification, period caracteristics were determined and these data were used in the dating of the altars. Archaeological science is considered as a subject in the subject and studies have been done in the province of Kayseri to reveal the existence of the literature and the literature is important in terms of gaining.

___

  • Anabolu, M. (1984), “Batı Anadolu’da Bulunan Hellenistik Çağ ve Roma İmparatorluk Çağı Girland Askılı Sunakları”, Sanat Tarihi Dergisi, 3:3, 1–17.
  • Berges, D. (1986), Hellenistische Rundaltäre Kleinasiens, Freiburg.
  • Coulton, J. J. (2005), “Pedestals as 'Altars' in Roman AsiaMinor.” Anatolian Studies, 55:127–157
  • Diler, N. (1996), Anadolu Girlandlı Sunakları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Fraser P. M. (1977), Rhodian Funerary Monuments, Oxford At the Clerond on Press.
  • French, D. (1999 – 2000), “Inscriptions of Southern Lycia”, Adalya, IV: 173 – 180.
  • Güterbock, H. , Timothy, K. (1994), A Hittite Silver Vessel in the Form of a Fist, in: Jane B. Carter- Sarah P.Morris (Haz.), TotheAges of Homer: A Tributeto Emily Townsend Vermeule, Austin, 45-60.
  • Işık, F. (1975), Anadolu Girlandlı Lahitleri, Erzurum Üniversitesi, Yayınlanmamış Doçentlik Tezi. Erzurum.
  • Kırdemir – Diler, N. (2001), “Silifke Müzesi’ndeki Büst Bezemeli Yuvarlak Sunaklar”, Türk Arkeoloji ve Etnografya dergisi, 2: 67 – 72.
  • Kleiner, D. (1987), “Womenand Family Life on Roman Imperial Funerary Altars” Latomus, 46:3, 545–554.
  • Koch, G. (2001), Roma İmparatorluk Dönemi Lahitleri (Çev. Z. Zühre İlkgelen). İstanbul.
  • Koch,G; Wıght, K. (1988), Roman Funerary Sculpture Catalogue of the Collections, California: TheJ.Paul Getty Museum.
  • Korkut, T. (1999 – 2000), “Überlegungen zum Aufkommen der Halbfigurenauf kleinasiatischen Grabstelenvom Hellenismus biszurrömischen Kaiserzeit” Adalya, IV: 181 – 194.
  • Korkut, T. (2008), "Adak Sunaklar Işığında Likya’da Artemis Kültü", in: Euergetes. Haluk Abbasoğlu’na 65. Yaş Armağanı, İstanbul: Akmed.
  • Milner, N.P. (2004), “Ancient İnscriptions And Monuments From The Territory of Oinoanda”, Anatolian Studies, 54: 47 – 77.
  • Neve, P. (1973), “Die Kultraume in den hethitischen Tempeln Hattusas”, in: ErichNeu–Christel Rüster (Haz.), Festschrift Heinrich Otten: 27, Wiesbaden, 253-272.
  • Özbay, A. (2010), “Doğu Dağlık Kilikia’da Kırsal Yerleşimlerde Tespit Edilen Yuvarlak Sunaklar”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Popko, M. ( 1994), Zippalanda. Ein Kultzentrum im hethitischen Kleinasien, THeth 21, Heidelberg.
  • Popko, M. (1978), Kult objekte in Der Hethitischen Religion (nachkeil schriftlichen Quellen), Warsawa.
  • Sayar, M. H. – Sıewert, P. – Taeuber, H. (1993), “Doğu Dağlık Kilikia’da Epigrafi ve Tarihi Coğrafya Araştırmaları”, Araştırma Sonuçları Toplantısı, 10: 175–197.
  • Sayar, M. H. (1992), “Doğu Dağlık Kilikia’da Epigrafi ve Tarihi–Coğrafya Araştırmaları 1990”, Araştırma Sonuçları Toplantısı, 9: 203 – 221.
  • Sayar, M. H. (1994), “Doğu Kilikya’da Epigrafi ve Tarihi coğrafya araştırmaları 1992”, Araştırma Sonuçları Toplantısı, 11: 137 – 160.
  • Sayar, M. H. (1996), “Kilikia’da Tarihi Coğrafya Araştırmaları 1994”, Araştırma Sonuçları Toplantısı, 13: 55 – 75.
  • Sayar, M. H. (1997), “Kilikia’da Epigrafi ve Tarihi – Coğrafya Araştırmaları 1995”, Araştırma Sonuçları Toplantısı, 14: 115 – 122.
  • Strocka, V. M. (1996). “Datierungskriterien Kleinasiatischer Girlandensarkophage” , Archäologischer Anzeiger, 3: 455–73.
  • Tarkan, D. (2011), Kibyra Kabartmalı Sunakları, Akdeniz Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • Turak, Ö. (2011), Roma Dönemi Pamphylia Lahitleri ve Atölye Sorunu. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi. İstanbul.
  • Yavis C.G. (1949), GreekAltars, Originsand Typology, including the Minoan-Mycenaean of fertory, An archaeological study in the history of religion. St. Louis: St. Louis University Press.
Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi-Cover
  • ISSN: 1306-732X
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü