Thomas Aquinas’ta Meleklerin Mahiyeti Problemi

Thomas Aquinas, Summa Theologica adlı eserinde meleklerin mahiyeti, onların fiilleri ve ahlaki durumlarını farklı başlıklar altında ele almıştır. Aquinas meleklerin özleri, akıllı olmaları, irade sahibi olmaları gibi özelliklerini mercek altına almış, akli delil ve yorumlarla bunları izah etmeye çalışmıştır. Aquinas zaman zaman Kutsal Kitap’a yaptığı referansların yanı sıra kendinden önceki filozof ve bilginlere de referansta bulunmuş, onların görüşlerini değerlendirmiş ve bazen tenkit etmiştir. Aquinas’ın meleklerle ilgili düşünceleri kutsal kitaba uygun olduğu gibi aklen de tutarlıdır denilebilir. Aquinas’ın düşüncesinde melekler ruhani varlıklardır. Aquinas’a göre melekler, ontolojik, ahlak ve akıl başta olmak üzere her yönüyle insanlardan üstündürler. Aquinas’a göre melekler zekâ ve bilgi ve irade sahibidirler.
Anahtar Kelimeler:

Aquinas, melek, mahiyet, bilgi, irade

___

  • Aquinas, Thomas, Summa Theologica, (Britannica, Great Books of The Western World 19 içinde), Şikago: Şikago Ün. Yay., 1952.
  • Aquinas, Thomas, Summa Contra Gentiles, III, Trans. Vernon J. Bourke, New York: Hanover House, 1955-57.
  • Cevizci, Ahmet, Paradigma Felsefe Sözlüğü, İstanbul: 2002.
  • Collins, Cames, The Thomistic Philosophy of the Angels, a Dissertion.,Washington D.C.: Catholic Üniversity Press, 1947.
  • Çağrıcı, Mustafa “İbn Meymun”, DİA, XX, 194-199.
  • Erbaş, Ali, Melekler Âlemi, İstanbul: Nun yayıncılık, 1998.
  • Erbaş, Ali, “Melek”, DİA, XXIX, 37-39.
  • Fatiş, Emrullah, “Meleklerde Şuur ve İrade Problemi” Kelam Araştırmaları Dergisi, 2 (2015), s.785-806.
  • Halîfât, Sahbân, “İbn Cebirol”, DİA, XIX, 386-388.
  • Müslim, Ebu Hüseyn b. Haccac el-Kuşeyri, Sahihu’l-Müslim, İstanbul: 1423/1992.
  • Özervarlı, Said, “Melek”, DİA, XXIX, 40-42.
  • Serdar, Murat, “Hıristiyanlık ve İslam’da Meleklerin Varlık ve Kısımları (Angelojik Bir Mukâyese Denemesi)”, Bilimname, 17 (2009), s.139-164.