Kur'an Ekseninde Ruh Kavramının Anlam Çerçevesi

Kur'an'da yer alan ruh kavramı, vücûh ve nezâir türü eserlerde ele alınmış fakat kelimenin anlam çerçevesi tam olarak ortaya konulmamıştır. Ruh, ayetlerde müstakil bir varlık olarak sunulmamış fakat maddî veya manevî yaşama işaret etmek üzere bir vasıf olarak ortaya konmuştur. Bu çerçevede, Kur'an'ın, vahyi (İncil, Kur'an), Cebrail'i ve Hz. İsa'yı ruh olarak vasfetmesi tesadüf değildir. Diğer taraftan ruh, insan söz konusu olduğunda sadece Hz. Âdem ve Hz. İsa'nın yaşamla tanışmasını ifade etmek için kullanılmaktadır. Ayetlerde vahyi işaret etmek üzere ruh, sadece Kur'an ve İncil'e nisbet edilmiştir. Bu çerçevede söz konusu kelime, Hz. İsa ve Hz. Muhammed dışında başka hiçbir peygamberle ilişkilendirilmemiştir.

In The Quran Axis Framework Of The Spirit Concept

The spirit concept contained in Holy Quran was dealh with in vücuh and nezair books but framework of meaning to the spirit word uncovered exactly. The spirit word is not presented in the verses as a self-contained entity but it is appeared as a quality for imply to material or moral life. In This context, Quran's qualify the revelation(Quran, Bible), angel Gabriel and Jesus as a spirit does't coincidence. On the other hand, using of the spirit word for person is used for Adam and Jesus's meeting with life. In the verses, spirit to indicate the revelation was spited to Quran and Bible only. In this framework the word in question wasn't used to refer other prophets except of Jesus and Muhammed.

___

  • Abdurrahman el-Cevzî, Cemaleddin Ebu'l-Ferec, Nüzhetü'l-A'yuni'n-Nevâzir fi İlmi'lVücûh ve'n-Nezâir, thk. Muhammed Abdulkerim Kazım Razi, (Beyrut: Müessesetü'rRisale, 1984).
  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur'an'ın Çağdaş Tefsiri, (İstanbul: Yeni Ufuklar, 1997).
  • el-Cevherî, İsmail bin Hammâd, es-Sıhâh, (Beyrut, Dâru'l-İhyâi'd-Turâsi'l-Arabî, 2009).
  • Dalkılıç, Mehmet, İslam Mezheplerinde Ruh, (İstanbul: İz Yayıncılık, 2004).
  • el-Damığânî, Ebû Abdullah Hüseyin bin Muhammed, Islâhu'l-Vücûh ve'n-Nezâir fi'lKur'ân, thk. Abdulaziz Seyyidu'l-Ehill, (Beyrut: Dâru'l-İlm, trs).
  • el-Askerî, Ebû Hilal, el-Vücûh ve'n-Nezâir , thk. Muhammed Osman, (Kahire: Mektebet'sSekâfeti't-Dîniyye, 2007).
  • Esed, Muhammed, Kur'ân Mesajı-Meal Tefsir , çev. Cahit Koytak, Ahmet Ertürk, (İstanbul: İşaret Yayınları, 1999).
  • el-Ferâhidî, Halil bin Ahmed, Kitâbu'l-Ayn , (Beyrut: Dâru'l-İhyâi'd-Turâsi'l-Arabî, 2005).
  • el-Ferrâ, Ebû Zekeriyya Yahya bin Ziyad, Meâni'l-Kur'an, thk. İbrahim Şemseddin, (Bey rut: Dâru'l-Kütübi'l-İlmiyye, 2002).
  • el-Fîrûzâbâdî, Mecdüddîn Muhammed bin Yakub, Basâiru Zevi't-Temyîz Letâifu'l-Kitabi'lAzîz, thk. Muhammed Ali en-Neccar, (Beyrut: Mektebetü'l-İlmiyye, trs.).
  • Hâzım Ali Kemâleddin, Mu'cemu Müfredâti'l-Müştereki's-Sâmiyyi fi'l-Lugati'l-Arabiyye, (Kahire: Mektebetü'l-Adâb, 1429/2008).
  • İbn Atiyye, Ebî Muhammed Abdulhak, el-Muharraru'l-Vecîz fî Tefsîri'l-Kitabi'l-Azîz, thk. Mecid Mekkî, (Beyrut: Dâru İbn Hazm, 1423/2002).
  • İbn Dureyd, Ebubekir Muhammed bin el-Hüseyin, Cemheretü'l-Luga , (Beyrut: Dâru'lFikr, 2010).
  • İbn Kayyım el-Cevzî, Kitabu'r-Ruh , çev. Şaban Haklı, (İstanbul: İz Yayıncılık, 1993).
  • el-İsfehânî, Râgıb, Müfredâtü Elfâzi'l-Kur'ân, thk. Necib el-Macidî, (Beyrut: Mektebetü'lAsriyye, 1427/2006).
  • Kutsal Kitap (Tevrat, Zebur, İncil), Kitabı Mukaddes Şirketi, (İstanbul: Yeni Yaşam Yayın ları, 2001).
  • el-Mâverdî, Ebi'l-Hasen Ali bin Muhammed bin Habib, en-Nüket ve'l-Uyûn, thk. Abdulmaksûr bin Abdurrahim, (Beyrut: Dâru'l-Kütübi'l-İlmiyye, trs.).
  • el-Mevdûdî, Ebu'l-A'lâ, Tefhîmu'l-Kur'ân , çev. Ahmed Asrar, (İstanbul: Bengisu Yayınları, 1997).
  • Muhammed Fuad Abdulbaki, Mu'cemu'l-Müfehres li Elfâzi'l-Kur'âni'l-Kerim, (Beyrut: Dâru'l-Fikr, 1420/2000).
  • Mukatil bin Süleyman, el-Vücûh ve'n-Nezâir, haz. Ali Özek, (İstanbul: İlmî Neşriyat, 1993).
  • er-Razî, Fahreddin bin Allâme Ziyaeddin Ömer, Tefsir-i Kebir/Mefatîhu'l-Gayb, trc. Suat Yıldırım ve arkadaşları, (Ankara: Akçağ Yayınları, 1992).
  • es-Semerkandî, Ebu'l-Leys Nasreddin Muhammed bin Ahmed bin İbrahim, Bahru'l-Ulûm, thk. Muhammed Muavvız ve diğerleri, (Beyrut: Dâru'l-Kütübi'l-İlmiyye, 1413/1993).
  • et-Taberî, Ebî Cafer Muhammed bin Cerîr, Câmiu'l-Beyân an Te'vîli Âyi'l-Kur'ân, thk. Halil el-Meys, (Beyrut: Dâru'l-Fikr, 1415/1995).
  • Yar, Erkan, Ruh Beden İlişkisi Açısından İnsanın Bütünlüğü Sorunu, (Ankara: Ankara Oku lu Yayınları, 2000).
  • Yazır, Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kur'an Dili, sad. İsmail Karaçam ve arkadaşları, (İstanbul: Azim Yayıncılık, trs.).
  • ez-Zeccâc, ebî İshak İbrahim bin es-Sirrî, Meâni'l-Kur'ân ve İ'râbuh, thk. Abdulcelîl Şelebî, (Kahire: Dâru'l-Hadîs, 1426/2005).
  • ez-Zemahşerî, ebi'l-Kasım Cârullah Mahmud bin Ömer, Tefsîru'l-Keşşâf an Hakâikı'tTenzîl ve Uyûni'l-Akâvîl fî Vücûhu't-Te'vîl, thk. Halil Me'mun Şeyho, (Beyrut: Dâru'lMa'rife, 1426/2005).