Anlam Açısından Tasavvuf ve Gazzali’de Tasavvuf Düşüncesi

Bu makale tasavvufun anlamını çeşitli alimlerin görüşleri ışığında incelemeyi hedeflemekte; Gazzali’nin bir düşünce ve yol olarak tasavvuftan nasıl etkilendiğini ele almaktadır. Gazzaliye göre itidale yakın olan Tasavvuf; Allah’a Peygamber’e, ahiret gününe iman etme, nefsi heva, makam, mal gibi dünyevi tutkulardan arındırma, dünyevi meşguliyetlerden kaçma ve sadece Allah’a yönelmeyi ifade etmektedir. Gazzali bizlere Tasavvufun kalkanlarını ilham, zühd, Allah sevgisi olarak belirtmiş ve gerçek anlamda Allah sevgisinin esas olduğunu ifade etmiştir.

___

  • Afifi, Ebu Ala, et-Tasavvuf: es-Sevretu’r-Ruhiyye fi’l-İslam, Daru’l-Mearif, Mısır 1963.
  • Busti, Ebu’l-Feth, Divanu Ebu’l-Feth el-Busti, thk. Durriyetu’l-Hatib-Leyla Sakkal,Matbuatu Mecmai’l-Luğati’l-Arabiyyeti, Dımaşk 1989.
  • Buti, Said Ramazan, Heze’l-Vadi, Daru’l-Fikr, Dımaşk 2009.
  • Gazzali, el-Munkizu Mine’d-Dalal, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut 1988.
  • Gazzali, İhyau Ulumu’d-Din, Daru’l-Fikr, Beyrut 1991.
  • Hakkı, Adnan İbrahim, es-Sufiyyetu ve’t-Tasavvuf, Daru’l-Fikr, Dımaşk 2010.
  • İbn Haldun, el-Mukaddime, el-Mektebetu’t-Ticariyye, Mısır trs.
  • Karadavi, Yusuf, el-İmamu’l-Gazzali beyne Medihihi ve Nakidihı, Muessesu’r-Risale, Beyrut trs.
  • Kelabazi, Muhammed, et-Tearruf li Mezhebi Ehli’t-Tasavvuf, thk.Muhammed Emin enNevavi, Mektebetu’l-Kulliyeti’l-Ezheriyye, Kahire trs.
  • Rufai, Ahmed, el-Burhanu’l-Mueyyed, thk. Muhammed Umar Rıyhavi, Daru’l-Mearif, Beyrut 2001
  • Saliba, Cemil, Tarihu Felsefeti’l-Arabiyye, Daru’l-Kutubi’l-Lubnani, Beyrut 1973.
  • Suhruverdi, Avarifu’l-Mearif, İhyau Ulumu’d-Din’in hamişinde basılı, Alemu’l-Kutub, Dımaşk trs.
  • Şimali, Abde, Dirasat fi Tarihi’l-İslamiyyeti ve Ricaluha, Daru Sadır, Beyrut 1985.
  • Tusi, el-Luma fi Tarihi’t-Tasavvufi’l-İslami, Tashih: Kamil Mustafa el-Hindi, Daru’lKutubi’l-İlmiyye, Beyrut 2001.
  • Zehebi, Siyeru A’lamu’n-Nubela, Muessesetu’r-Risale, 2001.