“Sinepati” Kavramı Bağlamında “Jean-Luc Dardenne Kardeşler” Sineması

Bu çalışmanın temel amacı empatiyi sinema ile birlikte değerlendirmek ve bu doğrultuda sinepati adında yeni bir kavramı inşa edebilecek sinematografik öğelerden bazılarını Dardenne Kardeşler’in sinemasında düşünmektir. Bu bağlamda empatinin katmanlı anlamı ve sempatiden ayrıldığı noktalar üzerinde durulmuştur. Empatinin felsefi açıdan “ben” ile “öteki arasındaki ilişkiye gönderme yapan bir kavram olduğuna dair var olan görüşler değerlendirilmiştir. Daha sonra sinema teorisi içinde izleyicinin filmle kurduğu ilişki üzerine öne çıkan bazı farklı görüşlerin üzerinde durulmuştur. Son olarak sinemanın empati ile olan ilişkisi düşünülmüştür. “Sinema empatiyi nasıl düşünür ve bizler filmin bu düşünceleri ile nasıl bir temas kurarız” gibi sorulara yanıt aranmıştır. Bu bağlamda sinemanın kendi yetilerine özgü, farklı bir kavram olan “sinepati” kavramının olanaklılığı üzerinde durulmuştur. Ardından bu kavram Dardenne Kardeşler’in sineması ile birlikte düşünülmüştür. Sinema eğer düşünen bir zihinse o halde onun empatiyi de nasıl düşünebileceği üzerinde durulmalıdır.

Cinema of “Jean-Luc Dardenne Brothers” in the Context of “Cinepathy” Concept

The main aim of this study is to distinguish empathy within the confinements of cinema and to think of a new concept called “Cinepathy” which will be evaluated through cinematographic items and identifiers in the cinema of the Dardenne Brothers. Theoretical section focuses on the meanings of empathy and its distinction with sympathy. The philosophical views that an empathic relationship exists between “I” and “the other” are being put to discussion. Then different views on the relation of the viewer towards the film are being emphasized in cinema theory. Finally the relationship between cinema and empathy is been evaluated. Questions such as, ‘’How does cinema think about empathy and how does the viewer interact with this thought process?’’ are trying to be answered in this part. In this context the possibilities of the concept of “cinepaty” which has specific attributes in the general art of cinematography will be discussed. Afterwards this new concept of “cinepathy” was considered together with the style of cinema unique to the Dardenne brothers. If cinema has a mind of it’s own then it is important to consider how it can think about empathy.

___

  • Baudry, J. L. (1974) “Ideological Effects Of The Basic Cinematographic Apparatus”. Film Quarterly, 28(2): 39-47.
  • Branigan, E. (1984). Point Of View In The Cinema: A Theory Of Narration And Subjectivity In The Classical Film. Mouton, New York.
  • Badiou, A. (2013). Cinema. (çev. S. Spitzer), Polity, Malden.
  • Carroll, N. (1990). The Philosophy of Horror or Paradoxes of the Heart. Routledge, London.
  • Carroll, N. (2007). “On Ties that Bind: Characters, the Emotions, and Popular Fictions.” In Philosophy and the Interpretation of Pop Culture, W. Irwin ve J.E. Jorge Gracia (Ed.), Rowman and Littlefield. Lanham, 89-116.
  • Colebrook, C. (2013). Gilles Deleuze. (çev. C. Soydemir), Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • Creed, B. (1998). “Film and Psychoanalysis”. J. Hill ve P.C. Gibson (Ed.), The Oxford Guide To Film Studies, Oxford University Press, Oxford.
  • Deleuze, G. (2004). Hareket-İmge, (çev. S. Özdemir), Norgunk Yayınları, İstanbul
  • Deleuze, G. (1998). “Brain Is The Screen: Interwiev With Gilles Deleuze On The Time Image”. Journal For Theoretical Studies In Media And Culture, 20(3): 49.
  • Empathy. https://www.etymonline.com/word/empathy (erişim tarihi: 11.03.2017) Frampton, D. (2013). Filmozofi, (çev. C. Soydemir). Metis Yayınları, İstanbul.
  • Jardine, J. (2014). “Husserl and Stein on the Phenomenology of Empathy”. Synthesıs Phılosophıca 58(2): 273-288.
  • Gaut, B. (1999). “Identification and Emotion in Narrative Film”. C. Plantinga ve G.M.
  • Smith (Ed.). Passionate Views. John Hopkins University Press, Baltimore, 200-216.
  • Gaut, B. (2010). “Empathy and Identification in Cinema”. Midwest Studies in Philosophy. 34: 136-157
  • Hall, E. T. (1969). “The Hidden Dimension”. Anchor Books, Doubleday, New York.
  • Lee, J. (2017). Senaryo Yazımı Psikolojisi: Kuram ve Uygulama. (çev. M. Benveiste), Hill Yayınları, İstanbul.
  • Mai, J. (2010). Jean Pierre and Luc Dardenne. University Of Illinoi Press, Chicago.
  • Merleau-Ponty, M. (1964) “The Philosopher and His Shadow,” (çev. R. C. McCleary), Northwestern University Press, Evanston.
  • Miller, W. (2012). Senaryo Yazımı, Hayalperest Yayınları, İstanbul.
  • Mitry, J. (1989). Sinema Estetiği ve Psikolojisi. (çev. O. Adanır). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • Moran, D. (2004). “The Problem Of Empathy: Lipps, Scheler, Husserl and Stein.” Amor Amicitiae: On the Love that is Friendship”, T.A. Kelly, P.W. Rosemann (Ed), Peeters, 269-312
  • Morin, E. (2005). “The Cinema, or The Imaginery Man”. (çev. L. Mortimer), University of Minnesota Press, Minneapolis.
  • Neill, A. (2006). “Empathy and Film Fiction/Post Theory”, N. Carroll ve J. Choi (Ed.). Philosophy of Film and Motion Pictures:An Anthology. Blackwell Publishing, Oxford, 247-259.
  • Smith, M. (1995). Engaging Characters: Fiction Emotion and Cinema. Oxford University Press, New York.
  • Sobchack V. (1992). The Address Of The Eye: A Phenomenology of Film Experience. Princeton University Press, New Jersey.
  • Stam, R., (2014). Sinema Teorisine Giriş. (çev. S. Salman ve Ç. Asatekin). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Pearlman K. (2016). “Sinemada Ritimlerin Kurgusu”, (çev. P. Ercan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Persson, P. (2003). Understanding Cinema, A Psyschological Theory of Moving Imagery. Cambridge Universty Press, Cambridge.
  • Pezzela, M. (2006). “Sinemada Estetik”. (çev. F. Demir), Dost Kitapevi Yayınları, Ankara.
  • Zahavi, D. (2014). “Empathy and Other-Directed Intentionality”. Topoi, 33(1): 129-142.
  • Brown, D. ve Zanuck R.D (Yapımcı), Benchley, P. ve Gottlieb C. (Senarist), Spielberg, S. (Yönetmen). (1975). Jaws [Film]. Zanuck Brown Porductions, Universal Pictures. ABD
  • Dardenne, L., Daldoul, H., Waringo, C. (Yapımcı), Dardenne, L. ve Dardenne J.P. (Senarist), /Dardenne, L. ve Dardenne J.P. (Yönetmen). (1996). Söz [Film]. Euroimages, Les Films du Fleuve, *Samsa Film, Touza Productions, Radio Television Belge Francophone. Fransa.
  • Dardenne, L., Daldoul, H., Waringo, C. (Yapımcı), Dardenne, L. ve Dardenne J.P. (Senarist), Dardenne, L. ve Dardenne J.P. (Yönetmen). (1999). Rosetta [Film]. ARP Selection, Canal+, Centre National de la Cinematographie, Le Laterna Nationale, Le Regie Wallone, Les Films du Fleuve, October Films, Radio Television Belge Francophone. Fransa.
  • Dardenne, L., Dardenne, J.P. (Yapımcı), Dardenne, L. ve Dardenne, J.P. (Senarist), Dardenne, L. ve Dardenne J.P. (Yönetmen). (2002). Oğul [Film]. Archipel 35, Les Films du Fleuve, Radio Television Belge Francophone. Fransa.
  • Dardenne, L., Dardenne, J.P., Freyd, D. (Yapımcı), Dardenne, L. ve Dardenne, J.P. (Senarist), Dardenne, L. ve Dardenne J.P. (Yönetmen). (2005). Çocuk [Film]. Archipel 35, Les Films du Fleuve, Radio Television Belge Francophone. Scope Invest, Scope Pictures. Fransa.
  • Dardenne, L., Dardenne, J.P., Freyd, D. (Yapımcı), Dardenne, L. ve Dardenne, J.P. (Senarist), Dardenne, L. ve Dardenne J.P. (Yönetmen). (2008). Lorna’nın Sessizliği [Film]. Les Films du Fleuve. Fransa.
  • Dardenne, L., Dardenne, J.P., Freyd, D. (Yapımcı), Dardenne, L. ve Dardenne, J.P. (Senarist), Dardenne, L. ve Dardenne J.P. (Yönetmen). (2011). Bisikletli Çocuk [Film]. Les Films du Fleuve. Fransa.
  • Dardenne, L., Dardenne, J.P., Freyd, D. (Yapımcı), Dardenne, L. ve Dardenne, J.P. (Senarist), Dardenne, L. ve Dardenne J.P. (Yönetmen). (2014). İki Gün ve Bir Gece [Film]. Les Films du Fleuve. Fransa.
  • Dardenne, L., Dardenne, J.P., Freyd, D. (Yapımcı), Dardenne, L. ve Dardenne, J.P. (Senarist), Dardenne, L. ve Dardenne J.P. (Yönetmen). (2016). Meçhul Kız [Film]. Les Films du Fleuve. Fransa.
  • Golin, S., Landay V., Stern, S., Stipe, M., (Yapımcı), Kaufman, C., (Senarist), Jonze S. (Yönetmen). (2000). John Malkovich Olmak [Film]. Astralwerks, Gramercy Pictures, Propaganda Films, Single Cell Pictures. ABD