Sinemada Dijital Görsel Efekt Kullanımı ve Alternatif Gerçeklik Kurgusu

Hayat kendi gerçekliğini kurgularken insan zihni, farklı oluş biçimleri geliştirerek gerçeklik algısını değişime uğratabilmektedir. Değişmez olarak nitelendirilen fizik kuralları yeni formlara sokulabilmekte ve bu kurallar üzerinde oynamalar yapan bakış, kendi değişimli yasalarını oluşturabilmektedir. İnsan oluş hallerini farklı perspektiflerle ortaya koyan sinema önemli bir ifade biçimi olarak kullanılmakla birlikte, teknolojik gelişmeler sinema sanatçılarına kendilerini ifadede çok seçenekli bir alan oluşturmaktadır. Teknolojinin yaratıcı beyinlere sunduğu olanaklar, sinemanın bugünkü çehresini değiştirmiştir. Bugün sinemada yoğun olarak kullanılan dijital görsel efekt uygulamaları ile günlük hayatta deneyimlenmemiş, yeni hayali evrenler ve karakterler yaratılmıştır. Yaratıcılığın sınırlarını esneten, hatta ortadan kaldıran dijital görsel efekt uygulamaları sinema anlatısına farklı boyutlar katarak yeni hikaye alanları oluşturmuştur. Evrenin ve zamanın sonsuz çokluğuna doğru yol alınırken sinema filmlerinin döngüsel yapısını kesintiye uğratan bu uygulamalar, gerçekliğe dair net olduğunu düşündüğümüz tanımlarımızı sorgulatan anlatıların görselleştirilebilmesine olanak sağlamaktadır. Böylece farklı olasılıkların ortaya konulabilmesiyle sinema filmlerinde edimsel dünyada duyulamayanlar duyulabilir, görülemeyenler görülebilir, hissedilemeyenler hissedilebilir olmaktadır. Deleuze’ün ‘zaman imaj’ kavramıyla ifade ettiği çok boyutlu oluş hali ve hareketi takip eden zamanın dışına taşan, hayallerde, düşlerde, gerçekliğin yeni boyutlarında, paralel evrenlerde dans eden anlatımlar geliştiren filmlerin inceleneceği bu çalışmada, sinema filmlerinde görsel efekt kullanımıyla kurgulanan alternatif gerçeklik biçimleri okunmaya çalışılacaktır. 

___

  • Bazin, Andre (1966). Çağdaş Sinemanın Sorunları. (Çev: Nijat Özön). Ankara: Bilgi Yayınevi.Bazin, Andre (2013). Sinema Nedir? (Çev: İbrahim Şener). İstanbul: Doruk Yayınları. Butler, Andrew. M. (2011). Film Çalışmaları. (Çev: Ali Toprak). İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.Burton, Tim (Yönetmen). (2003). Big Fish – Büyük Balık [Film]. USA: Columbia Pictures Corporation, Jinks/Cohen Company, The Zanuck Company.Büker, Seçil (1989). Film ve Gerçek. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Büker, Seçil & Topçu, Y. Gürhan (2010). Sinema: Tarih Kuram Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.Cameron, James (Yönetmen). (2009). Avatar. [Film]. UK/USA: Twentieth Century Fox, Dune Entertainment, Ingenious Film Partners.Chopine, Ami (2011). 3D Art Essentials: The Fundamentals of 3D Modeling, Texturing, and Animation. Oxford: Focal Press.Deleuze, Gilles (1989). Cinema 2 The Time-Image. (Translated by Hugh Tomlinson and Robert Caleta) Minneapolis: University of Minnesota Press. Desowitz, Bill (2003). Burton Applies Light CG Touch to 'Big Fish'. AWN (Animation World Network. www.awn.com. https://www.awn.com/vfxworld/burton-applies-light-cg-touch-big-fish. (Erişim tarihi: 27.12.2018).Diken, Bülent & Laustsen, Carsten B. (2014). Filmlerle Sosyoloji. İstanbul: Metis Yayınları.Dinur, Eran (2017). The Filmmaker's Guide to Visual Effects: The Art and Techniques of VFX for Directors, Producers, Editors and Cinematographers. New York: Routledge.Discovery (2009). Avatar: Motion Capture Mirrors Emotions. Youtube. www.youtube.com. https://www.youtube.com/watch?v=1wK1Ixr-UmM (Erişim tarihi: 07.01.2019).Duncan, Jody (2013). The Calculus of Pi. Cinefex Magazine. Number: 132. (p. 52-81).Fischer, Ernst (1990). Sanatın Gerekliliği. (Çev: Çevat Çapan). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.Fordham, Joe (2010). In Dreams, Cinefex Magazine. Number: 123 (p. 38-69).Güntay, Vedat (2018). Hareketli Görüntü Tasarımının Değişen Yüzü: Dijital Görsel Efekt Uygulamaları. Güzel Sanatlar Enstitüsü Grafik Anasanat Dalı Sanatta Yeterlilik Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Lee, Ang (Yönetmen). (2012). Life of Pi - Pi’nin Yaşamı. [Film]. USA/Taiwan/UK/Canada: Fox 2000 Pictures, Dune Entertainment, Ingenious Media. Lotman, Yuriy. M. (2012). Sinema Göstergebilimi. (Çev: Oğuz Özügül). Ankara: Nirengi Kitap.Mitchell, Mitch (2006). Visual Effects for Film and Television. Oxford: Focal Press.Morin, Edgar (2005). The Cinema or the İmaginary Man. Minneapolis: Universityof Minnesota Press. Nolan, Christopher (Yönetmen). (2010). İnception-Başlangıç [Film]. USA / UK: Warner Bros., Legendary Entertainment, Syncopy.Orr, John (1997). Sinema ve Modernlik. (Çev: Ayşegül Bahçıvan). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.Öztürk, Serdar (2018). Sinema Felsefesine Giriş, Film-Yapımı Felsefe. Ankara: Ütopya Yayınları.Sütcü, Özcan Yılmaz (2005). Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi. İstanbul: Es Yayınları.Wright, Steve (2008). Compositing Visual Effects Essentials for the Aspiring Artist. Burlington, MA: Focal Press. Yılmaz, Ertan (2011). Filmde Yöntem ve Eleştiri. Ankara: Deki Basım Yayım.Žižek, Slavoj (2001). Kieslowski ya da Maddeci Teoloji. (Çev: Sabri Gürses). İstanbul: Encore Yayınları.Žižek, Slavoj (2014). Toplumsalın Kalbindeki Film. Filmlerle Sosyoloji İçinde. İstanbul: Metis Yayınları. S. 11-15.