Sinema ve Dans Arasındaki İlişki: Müzikal Filmlerinde Hareket İmge

Sanat insanın dünyayı anlamlandırmasına ve kendini ifade etmesine yardımcı olmaktadır. Tüm sanat dalları çeşitli dönemlerde birbirinden etkilenmiştir. Sinemanın 7. Sanat olarak görülmesi diğer sanatlarla güçlü bir şekilde etkileşim halinde olmasından kaynaklıdır. Sinema görsel sanatlar içinde etkili bir yere sahiptir ve görsel- işitsel tekniklerin kullanılması açısından esnektir. Sinemanın diğer sanatlarla ilişkisinde en çok incelenen konular edebiyat, resim ve fotoğraftır. Ancak bu çalışmada dans ve sinema arasındaki ilişkiden doğan müzikal filmler, hareket-imge bağlamında incelenmiştir. Hareket, dansın ve sinemanın özünü oluşturmaktadır ve bu hareketlerin kurgusu anlam yaratmada önemlidir. Sessiz sinema döneminde Mack Sennett, Charlie Chaplin güldürülerini bedenin hareketiyle anlatmıştır ve beden sinemada bir imge haline gelmiştir. Müzikal filmlerde öne çıkan beden,  müzik ve dansın etkisiyle estetik bir forma bürünmüştür, filmlerin anlatı yapısı müzikal türüne özgü değişmiştir. Deleuze sinemanın hareket bloklarından oluştuğunu söyler ve sinemayı hareketle düşünen bir sanat olarak görmektedir. Bu yaklaşımdan yola çıkarak müzikal filmlerindeki görsel imajların, sinematografik unsurlarla ve hareket ile güçlendiğini söylemek mümkündür. Bu bağlamda Damien Chazelle ’in yönettiği ‘’La la land’’ (2016) filminin örneklem olarak seçilmesinde düşsel dünyayı kuran hareket-imgeler etkili olmuştur.  Film analizi yöntemiyle filmdeki hareket imajlar incelenmiş ve müzikal türünün kendine özgü kodları açıklanmıştır. 
Anahtar Kelimeler:

müzikal film, hareket imge, dans

___

  • ABİSEL, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler, İstanbul: Alan YayıncılıkABİSEL, N.(2014). Sessiz Sinema, Ankara: De Ki Basım YayıncılıkANDREW, D.(2007). Sinema Kuramları. Çeviren: İbrahim Şener. İstanbul: İzdüşüm YayınlarıBAZİN, A. (2013). Sinema Nedir? Çev. İbrahim Şener İstanbul: Doruk YayımcılıkBORDWELL, D. Ve THOMPSON, K. (2009). Film Sanatı, Çev. Ertan Yılmaz – Emrah Suat Onat, Ankara: De Ki Basım YayımBUCKLAND, W. (2013). Sinemayı Anlamak, Çev. Tufan Göbekçin, İstanbul: Optimist YayınCEMALCILAR, A. (1993). Filmde Müziğin, işlevi ve Kullanımı Kurgu Dergisi S: 12. 73-79. 1993DELEUZE, G. (2004). Sinema I: Hareket imge (Soner Özdemir, Çev.) İstanbul: Norgunk.FİSCHER, E. (1990). Sanatın Gerekliliği. Çev. Çevat ÇAPAN. Verso Yayıncılık, İmge KitabeviKABADAYI, L. (2013). Film Eleştirisi, İstanbul: Ayrıntı YayınlarıLE BON, G. (2014). Kitleler Psikolojisi Ankara: Tutku YayıneviMONACO, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? Çev. Ertan Yılmaz, İstanbul: Oğlak YayıncılıkÖZTÜRK, S. (2018). Sinema Felsefesine Giriş. Ankara: Ütopya Yayınları SÖZEN, M. (2017) Anlatımsal Bir Öge Olarak Sinemada Ses Efektleri: Tanımlamalar, Filmler, Çözümlemeler. AKADEMİK BAKIŞ DERGİSİ Sayı: 61 Mayıs - Haziran 2017 SÜTCÜ, Y.Ö (2015) Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, Bursa: Sentez Yayıncılık, 2.Baskı BEAUMOUNT, H.( Yönetmen). (1929) The Broadway Melody [Sinema Filmi]. ABDCROSLAND, A. (Yönetmen). (1927). The Jazz Singer [Sinema Filmi]. ABDCHAZELLE, D. (Yönetmen). (2016). La La Land [Sinema Filmi]. ABD