İşe Yarar Bir Şey Filminin Kadın Karakterlerine Ve Ölüm Olgusuna Feminist Film Kuramı Çerçevesinde Anamorfotik Bakış

Cinema presents the representation strategies of female characters in a different way to spectators. One of the titles that feminist film theories bring into question is the representation mechanism of female characters. While female characters are presented in mainstream cinema in such a way that they serve the patriarchal view, whereas, in the films outside the mainstream,  female characters are presented with such narrative strategies that these strategies allow the breaking of the discourses of the patriarchal view. While Pelin Esmer’s film İşe Yarar Bir Şey is a film narrative outside the mainstream, it presents different female characters apart from the stereotyped female characters of the mainstream cinema. The attitudes of the two female characters to life and the way they experience life are presented in such a way that they make people question the discourses of the mainstream cinema.  In this context, the attitudes of female characters towards life in the film narrative, public and private spaces, the character traits they represent and their approach to the phenomenon of death will be discussed based on the article of the feminist film theorist Teresa de Lauretis entitled Rethinking Women’s Cinema: Aesthetics and Feminist Theory (1985). The presentation of the death phenomenon that the story takes to the focus center is opened up for discussion with the concept of anamorphosis, which Slavoj Zizek interpreted based on Jacques Lacan. In this study, both the presentation of female characters in the narrative and the making sense of the death phenomenon by the characters are questioned with the concept of anamorphotic view. In this context, the study aims to question the relationship between female characters and death with a philosophical approach and to enable the thinking of the representation strategies of characters from multiple perspectives.  

___

  • Reference 1 Augustinus, Aurelius, (2016). İtiraflar, (2. Baskı), Dominik Pamir (Çev.), İstanbul: Kaknüs Yayınları. Reference 2 Batur, Enis, (2018). Karganâme, İstanbul: Sel Yayıncılık. Reference 3 Bonitzer, Pascal, (2017). Kör Alan ve Dekadajlar, İzzet Yaşar (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Reference 4 Borgna, Eugenio, (2015). Bekleyiş ve Umut, Meryem Mine Çilingiroğlu (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.Reference 5 Borgna, Eugenio, (2018). Ruhun Yalnızlığı, Meryem Mine Çilingiroğlu (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.Reference 6 Castanet, Herve, (2017). Lacan’ı Anlamak, Batuhan Arslan (Çev.), İstanbul: Encore Yayınları. Reference 7 Clero, Jean Pierre, (2011). Lacan Sözlüğü, Özge Soysal (Çev.), İstanbul: Say Yayınları.Reference 8 De Lauretis, Teresa, (2000). ‘’Rethinking Women’s Cinema: Aesthetics and Feminist Theory’’, Robert Stam, Toby Miller (Ed.), Film and Theory an Anthology, Oxford: Blackwell Publishing, s. 317-336. Reference 9 Frampton, Daniel, (2013). Filmozofi: Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto, Cem Soydemir (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Reference10 Hume, David, (2017). İntihar ve Ruhun Ölümsüzlüğü Üzerine, Burcu Denizci (Çev.), İstanbul: Sub Yayınları. Reference 11 Hyldgaard, Kirsten, (2009). ‘’Ölümle İlgili Yapacak Bir Şey: Sergio Leone’nin Bir Zamanalar Batıda Eserine Özel Bir Atıfla Freud ve Lacan’da Reference 12 Travma, Yineleme ve Ölüm İtkisi’’. Yeşim Keskin (Ed.), Yüksel Tarım, Sibel Kibar (Çev.), Monokl Lacan Seçkisi, İstanbul: Monokol Yayınları, , s. 611-622. Reference 13 İnanır, Emine & Karakol, Gülnihal, (2017). ‘’Anton P. Çehov’un Öykülerinde Melankoli’nin Yeri’’, Bengü Cennet (Ed.), Navisalvia Sina Kabaağaç Anma Toplantısı: Melankoli, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, s. 69-78. Reference 14 Kierkegaard, A., Søren, (2017). Aforizmalar, Nur Beier (Çev.), İstanbul: Pinhan Yayıncılık. Reference Kierkegaard, A., Søren, (2017). Ölümcül Hastalık Umutsuzluk, M. Mukadder Yakupoğlu (Çev.), Ankara: Doğru- Batı Yayınları. Reference 15 Kütahneci, Meltem, (2009). ‘’Lacan ve Ölüm’’, Yeşim Keskin (Ed.), Monokl Lacan Seçkisi, İstanbul: Monokol Yayınları, s. 465-478. Reference 16 Lacan, Jacques, (2017). Psikanalizin Dört Temel Kavramı: Seminer 11. Kitap, Nilüfer Güngörmüş Erdem (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Reference 17 Leopardi, Giacomo, (2015). Hisseli Kıssalar, Kemal Atakay (Çev.), İstanbul: Everest Yayınları.Reference 18 Özdemir, Berceste, Gülçin, (2018). Ölümdür Ölümlülüğü Düşündüren, makale için yazılmış şiir. Reference 19 Özdemir, Berceste, Gülçin, (2018). Türk Sineması’nın Kadın Yönetmenleri Konuşuyor başlıklı kitabından alıntılanmıştır. İstanbul: Agora Yayınevin’den basılmak üzere. Reference 20 Öztürk, Serdar, (2018). Sinema Felsefesine Giriş: Film- Yapımı Felsefe. Ankara: Ütopya Yayınevi. Reference 21 Zizek, Slavoj, (2008). Yamuk Bakmak: Popüler Kültüreden Jacques Lacan’a Giriş, Tuncay Birkan (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Elektronik KaynakReference 22 Mulvey, Laura (2012) ‘’Görsel Haz ve Anlatı Sineması’’, http://www.filmmor.org/default.asp?sayfa=65. Erişim Tarihi: 05.04.2012