L'Amant Double Filminde Öteki Mekân Temsili Olarak Heterotopya

Modern yaşama geçiş ile birlikte iktidar ve özne ilişkisinin biyo-iktidar ile şekillendiğini düşünen Michel Foucault, bireyi sınırlandıran bu yapıdan kurtulmanın bir yolu olarak heterotopya kuramını geliştirmiştir. Biyo-iktidar içten gelen bir buyruk olarak iktidarın istediği normal insanı tanımlamaktadır. Modern kent hayatı, bireye iş yaşamı içerisinde iktidara uygun bir yaşam biçimi sunarken, bu kurallara aykırı davranan bireyler ise toplumdan uzaklaşmak isteyerek kendilerine yeni mekânlar oluşturmaya çalışmaktadır. Bu kapsamda Foucault yirminci yüzyılda bireylerin yaşadıkları kaygının temelinde mekân fikri olduğunu savunurken yeni mekânlar oluşturma fikrini yani heterotopyayı öne çıkarmak istemektedir. Bu çalışma Foucault’nun heterotopya ve Stavrides’in eşik kuramını temel alarak François Ozon’un L'Amant Double filminde öteki mekan temsili olarak heterotopya alanlarını incelemektedir. L'Amant Double filminde dikkat çekici bir şekilde kullanılan heterotopya alanları çalışmanın örneklemi olarak seçilmesinde etkili olmuştur. Bu kapsamda sapma heterotopyaları olarak psikiyatri klinikleri, zaman heterotopyaları olarak müzeler, olmayan yer olarak ayna heterotopyası ve eşik mekânları olarak köprüler ve merdivenler filmde incelemeye alınan kategorilerdir. Bu çalışma, L'Amant Double filminde öteki mekân temsili olarak heterotopya alanlarına bakarken, heterotopyanın sinemada evrilen biçimlerini göstermeyi amaçlamaktadır.

Heterotopia as a Represresentation of Other Space in the movie L’Amant

Considering that the relationship between power and subject is shaped by biopower with the transition to modern life, Michel Foucault developed the theory of heterotopia as a way to get rid of this structure that limits the individual. While modern urban life offers the individual a life style which is in accordance with power in the business life, individuals who go against these rules try to create new spaces for themselves by wanting to alienatine from society. In this context, while Foucault argues that there is the idea of space in the basis of the anxiety of individuals in the twentieth century, he wants to highlight the idea of creating new spaces, namely heterotopia. Based on Foucault’s heterotopia and Stavrides’ thresholds theory, this study examines the areas of heterotopia as a represantation of the other space in François Ozon’s L’Amant Double. The heterotopia areas that were used remarkably in the movie L’Amant Double were effective in selecting the study as a sample. In this context, psychiatry clinics as deviation heterotopias, museums as time heterotopias, mirror heterotopia as a non-existent place and bridges and stairs as threshold areas are the categories that are examined in the film. This study aims to analyse the forms of heterotopia which has been presented in different ways in cinema while studying the fields of heterotopia as the representation of the other space in L’Amant Double.

___

  • Butler, J. (2015). İktidarın psişik yaşamı: Tabiyet üzerine teoriler. (Çev. Fatma Tütüncü). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Canpolat, N. (2005). Foucault. Kadife karanlık: 21. Yüzyıl iletişim çağını aydınlatan kuramcılar içinde. (s.75-138). İstanbul: Su Yayınları.
  • Çoban, B. (2005). Lacan: Aynalar şövalyesi ya da bilinçdışının kaşifi. Kadife karanlık: 21. Yüzyıl iletişim çağını aydınlatan kuramcılar. (s.277-294). İstanbul: Su Yayınları.
  • Éric Altmayer, E. Altmayer, N. (Yapımcı). &Ozon F. (Yönetmen). (2017). L’Amant Double. [Sinema Filmi]. Fransa- Belçika: Mandarin Cinema.
  • Eroğlu, M. Güzin, K. Gürgen, O. Özerden, E. Doğanyılmaz, S., Özbay, N. (2010). Patolojik olarak tanı konulan paravajinal dermoid kist: nadir görülen bir olgu. Turkiye Klinikleri J Gynecol Obst 20(5):348-50.
  • Foucault, M. (2011). Özne ve iktidar. (Çev: Işık Ergüden- Osman Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2015). Cinselliğin tarihi. (Çev. Hülya Uğur Tanrıöver). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2017). Hapishanenin doğuşu: Gözetim altında tutmak ve cezalandırmak. (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Freud, S. (2012). Narsizm üzerine ve schreber vakası. (Çev.: Banu Büyükkal-Saffet Murat Tura). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Geçtan, E. (2014). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: İmge Yayınları.
  • Harvey, D. (2012). Postmodernliğin durumu: kültürel değişimin kökenleri. (Çev.: Sungur Savran). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Iwan Sudradjat ( 2012 ). Foucault, the Other Spaces, and Human Behaviour. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 36 28 – 34.
  • Kovachev E, Ivanova V, Kisyov S. (2015). The “Vanishing Twin” syndrome - a myth or clinical reality in the obstetric practice? J of IMAB. Jul-Sep;21(3):853-855. DOI: http://dx.doi. org/10.5272/jimab.2015213.853 Received: 18/05/2015; Published online: 04/09/2015
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın üretimi. (Çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Richter, R. (2013). Sosyolojik paradigmalar: klasik ve modern sosyoloji anlayışlarına giriş. (Çev.: Necmettin Doğan).İstanbul: Küre Yayınları.
  • Sarup, M. (2017). Post-yapısalcılık ve postmodernizm. (Çev. Abdülbaki Güçlü). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Stavrides, S. (2016). Kentsel heterotopya: özgürleşme mekânı olarak eşikler kentine doğru. (Çev.: Ali Karatay). İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Stavrides S. (2018). Müşterek mekân: müşterekler olarak şehir. (Çev.: Cenk Saraçoğlu). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Urry, J. (2015). Mekânları tüketmek. (Çev.: Rahmi G. Öğdül). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Yılmaz, Z. Ş.(2018). Thomas bernhard’ın ‘der kulterer’ adlı yapıtında heterotopya. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Güngör, Ş. (E-Makale). Görsel kompozisyonun bir ögesi olarak çizgi (https://dergipark.org.tr/ en/download/article-file/28665). Erişim Tarihi: 10.01.2020
  • https://thefunambulist.net/cinema/heterotopias-in-cinema-introduction (Erişim Tarihi: 18.01.2020)
  • http://www.hermetics.org/rakam.html. (Erişim Tarihi: 10.01.2020)
  • http://blog.milliyet.com.tr/ (Erişim Tarihi: 1.10.2020)
  • https://hiskind.com/in-conversation-with-lamant-double-director-francois-ozon (Erişim Tarihi: 1.10.2020)
  • http://www.baskasinema.com/wp-content/uploads/2017/11/lamant-double-bulten-444. pdf (Erişim Tarihi: 1.10.2020)