Nâilî'nin "Âfitâb" Redifli Gazelinin Şerhi ve Yapısalcılık Açısından İncelenmesi

Bu çalışmanın alanını, 17. yüzyıl Klâsik Türk şairlerinden ve Sebk-i Hindî’nin enönemlitemsilcilerinden Nâ’ilî’nin “âfitâb” redifli gazelinin, öncelikle klâsik şerhmetodu ile ardından da yapısalcılık açısından incelenmesi oluşturacaktır. KlâsikTürk edebiyatı metinlerinin modern metotlarla incelenmesi, içinde bulunduğumuzkültürel konum ve bu metinlerin günümüz insanı tarafından anlaşılarak okunmasıve böylece sadece tarihin malı olmaktan kurtulması açısından çok önemlidir.Bu çalışmada, belirlenen plân çerçevesinde, öncelikle Nâ’ilî’nin gazeli klâsik şerhmetoduyla açılacak, ardından da gazelin yapısal açıdan taşıdığı özellikler,biçimle öz arasında bulunan ilişkiler belirtilecektir. Klâsik yöntemle yapılanaçıklamalarda, gazelin biçim ve özünde gizli kalan başka yönlerinin de ortayakonulup şairin dünyasını, bugünün okurlarına sunma hedeflenmektedir. Bu hedefdoğrultusunda Nâ’ilî’nin gazeli şekil, anlam ve yapısal uyum açılarındanortaya konulacaktır

A Study of Nâ’ilî’s Gazelle “Âfitâb” in Terms of Interpretation and Structuralism

The analysis of a gazelle by Nâ’ilî, who is one of the most remarkable Classical Turkish poets in the 17th century and leading representatives of Sebk-i Hindî, in terms of classical interpretation method first and structuralism correspondingly will consist the scope of this study. In our current cultural context, reading, comprehending and analyzing the texts in Classical Turkish Literature with modern methods is very important to modern Turkish scholars/people in order to prevent these texts from remaining merely historical works. In this study, within the determined plan, Nâ’ilî’s gazelle will be examined with classical interpretation method primarily and then structural properties of gazelle and the relation between the style and the essence will be indicated. In the explanations given in classical method, it is aimed to reveal the hidden aspects of the poem in style and essence and to present the poet’s world to today’s readers. In this frame, the style, meaning and structural consistence of Nâ’ilî’s gazelle will be presented