MAUPASSANT’IN ‘KORKU’ ADLI ÖYKÜSÜNDE KORKU*

19. yüzyıl Fransız yazınında öyküleriyle önemli bir yer edinmişolan Guy de Maupassant, bu alanda oldukça üretken olmuştur. Öykülerinde yaşamından izlenimlerin çok yoğun bir şekilde hissedildiği yazar, özellikle öykü alanında ülkemizde de tanınan ve bilinen bir yazardır. Realist roman anlayışının büyük ustasıGustave Flaubert’in etkisinde verdiği eserlerle döneminin en önemli öykü yazarlarının önde gelenlerinden olmuştur. Karamsarlık, korku, yalnızlık ve endişe gibi kimi temaların yanısıra kişisel gözlemlerinin ve yaşamının son derece çalkantılıdönemlerinin etkisiyle yazdığıöyküler çoktur. İnceleyeceğimiz “La Peur” Korku adlıöyküsünde, öyküyle aynıadıtaşıyan ‘korku’ duygusunun bir çözümlemesini yapmaya çalışaca-ğız. Birçok öyküsünde ortak bir tema olarak işlenen bu ‘korku’ teması-nın, bu öyküde ele alınışbiçimi üzerinde duracağız. Yaşamının son dönemlerinde çektiği hastalıkların acısınıdindirmek amacıyla kullandığıbirçok maddenin etkisiyle yaşadığıkorku, sanrı, yalnızlık gibi birçok duygunun bu öyküde ‘korku’ olarak ortaya çıkışınıgöreceğiz
Anahtar Kelimeler:

Maupas ant, Korku, Öykü, Fantastik

Maupassant, écrivain français, connu par ses nouvelles a une grande importance dans la littérature du 19ième siècle. Il est connu dans notre pays et a été imité par plusieurs écrivains turcs. Sous l’influence de Flaubert, grand romancier français, il a donné de grandes œuvres à la littérature française. Le pessimisme, la peur, la solitude et l’inquiétude dominent dans ses œuvres. L’observation personnelle et sa vie personnelle se font sentir généralement dans tous ses nouvelles. ‘La Peur’, étudiée dans cet article du point de vue thématique a deux versions : l’un daté de 1882, l’autre 1884. Dans tous les deux nouvelles ont été fait l’explication très détaillée du sentiment de la peur Les maladies psychologiques et physiologiques dans les dernières années de sa vie sont apparues comme ‘la peur’ dans ces deux nouvelles.

___

  • Bolaç, Vesile; Korku ve Özgürlük -Ruhsal yileşme-, Arıtan Yay., İstanbul 2002.
  • Büyükaslan, Ali; Bilişim Teknolojilerinden Yararlanarak Maupassant Öy- küleri Üzerine Tematik Bir Çalışma, S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.9, Konya 2003.
  • Castex, P.-G.; Le Conte fantastique de Nodier à Maupassant, Corti, Paris 1951.
  • Erlat, Jale ; “Benzersiz Bir Yaşam Deneycisi, Kadın Sarrafı ve Fantastik Ustası: Guy de Maupassant”, Frankofoni, S. 6, Ankara 1994.
  • http://www.adpf.asso.fr/adpf-publi/folio/textes/maupassant.rtf 20.02.03
  • http://www.ifrance.com/pierle/maupassant/03.02.03
  • http://www.let.leidenuniv.nl./tcimo/tulp/htmlles/tekst-3.htm.
  • http://www.yetenek.com/saglik/korkuyuyenmek.html, 15.03.2003.
  • Kaş, Ali; “Maupassant’ın “Su Üstünde” adlı Öyküsünün Bir Çözümlemesi”, Frankofoni, S. 6, Ankara 1994.
  • Maupassant, Guy De; Mme Tellier’nin Evi, Çev. Rıfat Kırkoğlu, Önsöz, Bor- do Siyah Yay., İstanbul 2003.
  • Maupassant, Guy De; Le Horla, Daniel Mortier tarafından yazılan önsöz ve yorum, Pocket, Manchecourt 1989.
  • Maupassant, Guy De; Le Horla, Pocket, Manchecourt 1989.
  • Özer, A. Kadir, Kaygı -Sınama Duygusuyla baş edebilme-, Varlık Yay., İs- tanbul 1997.
  • Özer, Sevinç; “Aydın Olabilmenin Bedeli: Maupassant Öykülerinde Yalnız- lık, Korkular ve Delilik Temaları”, Frankofoni, S. 6, Ankara 1994.
  • Rachmühl, Françoise, Le Horla Maupassant, Profil d’une oeuvre, Hatier, Paris 1983.
  • Scognamillo, Giovanni; Korkunun Sanatları, İnkılap Kitabevi, İstanbul 1996.
  • Segal, Jeanne,. Korkusuz Yaşamak, Çev.: Levent Kartal, Mavi-Psikoloji, Okyanus Yay., İstanbul 1999.
  • Erlat, Jale; a.g.e., s.134-135
  • Selva, Thierry; http://www.maupassant.free.fr 05.02.2003