Der Vergleich Einiger Metaphysischer Begriffe Zwischen Mewlana Dshcelaleddin Rumi und G.W.F. Hegel

Bu çalışmada, Doğu’nun en büyük mutasavvıf ve din filozoflarından birisi olan Mevlana C.Rumi ile Batı’nın idealizm ve uzlaşı felsefesinin zirvesindeki en büyük din filozofu G.W.F.Hegel’de bazı metafizik kavramların felsefi olarak karşılaştırılması yapılmaktadır. Bu kavramlar; Din, Vahiy, Mucize, Takdir, Kaza-Kader, Aşk, Varlığın Birliği ve Ölüm’dür. Her iki düşünür, dinlerin kaynağının aynı olduğunu kabul etmelerine rağmen, Mevlana’ya göre, evrensel din İslam, Hegel’e göre Hıristiyanlıktır. Onların aşk anlayışları bu dinler üzerine kurulmuş olup varlığın temeli maddi değil, ruhidir, yani aşk olan Tanrı’dır. Onlara göre, Tanrı-âlem dualizminden bahsedilemez. Ancak bu birlikte, Mevlana’yı Vahdet-i Vücutçu, Hegel’i de ruhçu panteist olarak adlandırabiliriz. Her ikisine göre, ölüm bir son, yok oluş değil, yeni bir hayattır, yani Tanrı’ya kavuşmadır. Ancak her iki düşünür zikredilen konularda bazı noktalarda birleşseler de ayrıldıkları yerler de vardır. Yaşadıkları çağ itibariyle değerlendirecek olursak Mevlana’nın –Hegel’in belirttiği üzere- Hegel’e etkisi olmuştur diyebiliriz.

In this study, the religious philosophies of Mevlana who was the biggest sofi and religious philosopher in the East and Hegel who was the biggest idealistic and religious philosopher in the West during their times were compared in terms of some metaphysics concepts. These concepts are religion, apocalypse, miracle, fate, predestiny and destiny, love, unity of being and death. Although these two philosophers accepted that the roots of the religions are the same. According to Mevlana, universal religion is Islam but according to Hegel it is Christianity. Their underestandings on the Love are founded with these religions. The basic of being is not tangible but spiritual. That is, love is the God. According to them, it cannot be mentioned with the God and universe dualism. However, we can call Mevlana as being unique universe but we can call hegel as being spritualist panteist. Both of them accepted the belief that the death is not the end of life and being nonexistence, but new life and reaching the God. Although the two philosophers have same ideas they have different ideas on these issues as well. If we evaluate the issues in terms of their times we can say that Mevlana’s ideas affected the Hegel’s philosophy.

___

Kur’an-ı Kerim (Koran), Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 86, Ankara, 1993.

ALBERT Karl, „Hegel über Philosophie als Gottesdienst – Vom Kult zum Logos, Verlag Felix Meiner, Hamburg, 1982

ASENDORF Ulrich, Luther und Hegel, Verlag Franz Steiner, Wiesbaden, 1982

AYDIN Mehmet S, „Hz.Mevlâna’da ve Muhiddin Arabi’de Aşk Kavramı“, III. Milli Mevlâna Kongresi, 12-14 Aralık, Konya, 1985.

AYDIN Mehmet S., Din Felsefesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Yay., Izmir, 1987.

AYDIN Mehmet S., İkbal’in Eserlerinde Mewlana, Derleyen:Vedat Genç, M. E. B., Istanbul, 1987

BIEDERMANN Georg, G. W. F. Hegel, Verlag Urania, Leibzig-Jena-Berlin,

BOLAY S. Hayri, Felsefi Doktrinler Sözlüğü, Ötüken Yay., Istanbul, 1981

BUSCHE Hubertus, Liebe und Gott, Hegel Studien, Verlag Bouvier, Bonn, 1987

ÇELEBI CELALEDDIN B., „Kongreye Katılan Delegeler Adına Bitiş Konuşması“ Selçuk Üniversitesi I. Milli Mewlana Kongresi (Tebliğler) 3-5 Mayıs 1985 Konya, Konya 1986

DULKEIT Gerhart, Die Idee Gottes, Im Lichte der Philosophie Hegels; Verlag Hermann Rinn, München, 1947.

EFLAKİ Ahmed, Ariflerin Menkıbeleri I-II, çev: Tahsin Yazıcı, Istanbul, 1953.

ERDEM Hüsameddin, Panteizm ve Vahdet-i Vücûd Mukayesesi, Kültür Bakanlığı, Ankara, 1990

ERTUĞRUL I. Fenni, Lügatçe-i Felsefe, Istanbul, 1341 h., 1925

FREYD Christophe, Gott als universale Wahrheit von Mensch und Welt, die Versöhnungslehre Karl Barts im Lichte der Religionsphilosophie Hegels, Stuttgart, 1982

GÖLCÜK Şerafeddin, Toprak Süleyman, Kelam, Selçuk Üniversitesi Yayınları, 49, Konya, 1986

HANDLICH Hermann, Hegels Lehren über Verhältnis von Religion und Philosophie, Halle, 1906

HELFRICH Christoph, G. W. F. Hegel, J. B. Metzlerische Verlagsbuchhandlung, Stuttgart, 1979

HEGEL G. W. F., Begriff der Religion, hrsg., G. Lasson, Verlag Felix Meiner, Hamburg, 1925

HEGEL G. W. F. ,Vorlesungen über die Philosophie der Religion I-III, hrsg. W. Jäschke, Verlag Felix Meiner, Hamburg, 1983

HEGEL G. W. F., Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften I-III, Suhrkamp TB Wissenschaften, Frankfurt am Main, 1992

HEGEL G. W. F.,Vorlesungen über die Philosophie der Geschichte, Suhrkamp TB Wissenschaften, Frankfurt a. Main, 1989

HEGEL G. W. F.,Vernunft in der Geschichte, Übersetzung v. Önay Sözer, Kabalcı Yay., Istanbul, 1995

KÜNG Hans, Menschenwerdung Gottes, Eine Einführung in Hegels theologisches Denken als Prolegomena zu einer künftigen Christologie, R.Pipper GmbH, München, 1989

LOWITH Karl, Gott Mensch und Welt in der Metaphysik von Descartes bis zu Nietzsche, Vanderboeck Rubrecht, Göttingen, 1967

MEVLÂNA Celâleddin Rûmi, Mesnevi I-VI, çev: Veled İzbudak, M. E. B., Ankara, 1990-1991

MEVLÂNA Celâleddin Rûmi, Divan-ı Kebir I-VI,çev: Abdülbaki Gölpınarlı, Remzi Kitabevi, Istanbul, 1958-1974

MEVLÂNA Celâleddin Rûmi, Rubailer, çev: Abdülbaki Gölpınarlı, Remzi Kitabevi, Istanbul, 1964

MEVLÂNA Celâleddin Rûmi, Fihi Ma Fih, çev: Ahmet Avni Konuk, Yayına hazırlayan: Selçuk Eraydın, Iz Yay., Istanbul, 1994

M. M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi I-III, Insan Yay., Istanbul, 1991.

MÜLLER Gustav E., Hegel über Offenbarung Kirche und Philosophie, Verlag Ernst Reinhart, München, 1939

NICOLIN Friedrich, Hegel (1770-1970) Leben-Werke-Wirkung, Ernst Klett Verlag, Stuttgart, 1970

NOHL Hermann, Hegels theologische Jugendschriften, Minerva GmbH., Frankfurt a. Main, Tübingen, 1907

POLTNER Günther, Die spekulative Deutung des Christentums bei Hegel, Theologie und Glaube, Zeitschrift für den katholischen Klerus, 72. Jahrgang, Ferdinand Schönning, Paderborn, 1982

REIDINGER Otto, Gottes Tod und Hegel Auferstehung, Lutherisches Verlagshaus, Berlin und Hamburg, 1969

ROSENKRANZ Karl, G. W. F. Hegels Leben, Wissenschaftliche Buchgesellschaft Darmstadt, 1963

RÜCKERT Friedrich, Mewlana Dschelaleddin Rumi Das Meer des Herzens geht in tausend Wogen, Frankfurt a. Main

SCHIMMEL Annamaria, Ben rüzgarım sen ateş (Ich bin der Wind du das Feuer) Mevlâna Celâleddin Rûmi, çev: Senail Özkan, Ötüken Yay., Istanbul, 1999

SCHIMMEL Annamaria,Mewlana Celaleddin Rumi’nin Şark ve Garp’ta Tesirleri, Konferenzenam: 8. März 1963, Ankara, in der Deutschen Bibliothek, und: 11. März 1963, Konya, Büchersalon, Druckerei Gutenberg, Ankara.

SCHMIDH Erik, Hegels Lehre von Gott, Verlag C. Bertelsmann, Gütersloh, 1952

STACE W. T., Hegel Üstüne, çev: Murat Belge, Birikim Yay., Istanbul, 1976

TOPÇU Nureddin, Mevlâna ve Tasavvuf, Hareket Yay., 52, Istanbul, 1974

UZEL Nezih, Mewlana ve İnsan, Göl Yay., Istanbul, 1975

Von HAMMER-PURGSTALL, Geschichte der schönen Redekünste Persiens, mit einer Blütenlese aus zweihundert persischen Dichtern, Wien, 1818, Bei Heuber und Volke Buchhändler

YENİTERZİ Emine, Mevlâna Celâleddin Rûmi,Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 161, Ankara, 1997